Заместник-началникът сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка, Румен Радушев, коментира тенденциите в сектора в обзорния материал на списание “HiComm” “Преобразеното банкиране”. Той представя и иновациите в областта на финансовите услуги, които банката предстои да пусне на пазара.
“Банкирането днес се променя с такива темпове, с каквито никой не е предполагал, че ще се случат, както и че огромна част от дейностите ще се извършват без човешка намеса”, разказва Румен Радушев, заместник-началник сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка. Той посочва, че в последните 3-4 години е ясно видимо, че технологиите променят поведението на клиентите, очакванията им, възможностите за оптимизиране на процеси, за развитие на определени канали, през които се предоставят продукти и услуги, както и възможностите да се направят процесите по-ефективни и конкурентни.
Един от спорните въпроси, според изданието, е дали ще изчезнат банковите клонове като физическа локация. Броят на клоновете е отделен въпрос – по-големите банки, които имат стотици хиляди, а понякога и над милион клиенти, разпръснати в най-различни различни демографски групи, продължават да виждат полза в наличието на физически офис. И тук не става въпрос само за възрастни хора. Според Румен Радушев опитът и в България, и по света показва, че дори младите, дигитално грамотни потребители имат нужда от някакво въведение във финансовите услуги, преди да започнат да използват какъвто и да е тип отдалечено банкиране. Експертът описва бъдещия модел на Пощенска банка като комбинация от клонове, които са напълно автоматизирани, и такива, в които ще има съчетаване на персонално обслужване и специализирани автоматизирани зони. Дори наличието единствено на машини обаче не изключва човешкото взаимодействие. Техните киоски ще позволяват видеовръзка с оператор в централата на банката, който да подпомогне клиентите на живо по време на операциите, ако е нужно. Очаква се да бъдат въведени и функции за теглене на пари безконтактно с потвърждение през мобилния телефон или дори чрез други начини на идентификация -без да носите дебитна карта или смартфон с дигитален портфейл в себе си. Този проект се очаква да бъде внедряван на етапи до края на 2020 г.
Операциите ще се изместват все повече онлайн, но най-перспективният кандидат за заместител на класическия банков клон не е традиционното електронно банкиране, а смартфонът ни, се посочва в сп. “HiComm”. Има доста логична причина за това. От една страна, банките се опитват да убедят потребителите си да ползват повече мобилно банкиране, защото това спестява време и ресурс и на двете страни и така прави услугите по-гъвкави и евтини. От друга, мобилният телефон е лично устройство, което е постоянно с нас, а това го поставя веднага като най-интуитивната платформа за взаимодействие с личните финанси. Смартфонът обаче може да се ползва за разплащания по далеч по-интересни начини, надхвърлящи обхвата на класическото банкиране, допълват от изданието. В Пощенска банка работят над създаването на дигитален портфейл, който се очаква да бъде реалност към края на 2019 г. Той ще е приложение, различно от това за мобилното банкиране на тази финансова институция и ще е достъпно и за хора, които не са клиенти на банката. “Този wallet ще стане основната апликация в телефона, която клиентът ползва за почти всяка финансова нужда”, добавя Румен Радушев. По негово описание дигиталният портфейл ще комбинира много на брой познати от финтех сферата услуги: наред с управлението на сметки в други банки и безконтактните разплащания то ще позволи “да се запазват таксита, места за кино, да се изпращат пряко пари на приятел, да се разделя сметката от вечерята”.
Списанието представя и предимствата на първия банков кредитен чатбот у нас – EVA (Electronic Virtual Assistant), който се предлага от Пощенска банка и отговаря на клиенти в популярното приложение Facebook Messenger. Той е на линия 24/7, за да предоставя полезна и структурирана информация за различни банкови продукти като потребителски кредити, кредитни карти и програми за обединение на задълженията. Със стартирането му банката направи поредна крачка в прилагането на иновативни финансови решения и услуги, които да улесняват максимално потребителите.