14:00 01.12.2015, economic.bg
Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка. Тя е член и на Управителните съвети на Международния банков институт, Асоциацията на банките в България, Американската търговска камара в България и на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Член е на Настоятелството на Американския университет в България, както и на Индустриалния консултативен съвет по промишлеността на CITYCollege към университета в Шефийлд, Великобритания.
Член е на Форума на младите световни лидери (Young Global LeadersForum) към Световния икономически форум, на Gerson Lehrman GroupAccounting Council, Лондон, на Chartered Management Institute, Великобритания, член на Клуба на финансовите директори в България и съосновател на Обществения съвет на жените в бизнеса. Носител е на редица български и международни отличия за приноса й към развитието на банковия сектор и добрите мениджърски практики. Тя е ярък представител на новото поколение банкери, посрещащи смело предизвикателствата, свързани с навлизането на новите технологии и със засилването на доверието в сектора.
***
Госпожо Димитрова, какво означава за Вас отличието “Мисис Икономика” 2015?
Всяко отличие е особено ценно, защото е признание както за моята работа, така и за усилията на целия екип, с който имам удоволствието да работя. В Пощенска банка всеки ден посрещаме заедно предизвикателствата на динамичната среда, в която развиваме бизнеса си. Всички положителни промени, които реализираме чрез дейността си, са възможни благодарение на ежедневния ни стремеж да изградим стабилна, ефективна и иновативна структура на бизнеса си и да вървим напред и нагоре. Радвам се, че след отличието в категорията “Най-добър старт в кариерата” сега получаваме и голямата награда в конкурса.
Това ни мотивира да продължаваме да се развиваме и за пореден път ни показва, че се движим в правилната посока, с правилното темпо и точните хора. Стремим се да удовлетворяваме нуждите и на най-взискателните ни клиенти, работейки винаги с мисъл за тях. Всеки наш нов проект е предизвикателство и когато бива отличен от бизнеса или от конкурси като “Мистър и Мисис Икономика” това е доказателство, че положените от нас усилия не са останали незабелязани и ние сме били полезни на нашите клиенти и партньори, каквато е и основната ни цел.
С какво и защо Пощенска банка заслужава това отличие?
Банковият бизнес е всекидневно предизвикателство и затова съм горда с всичко, което успяхме да постигнем през годината. Запазихме лидерските си позиции във всички сегменти, в които оперираме. Успяхме да превърнем нашата институция в една от предпочитаните банки в страната, модернизирахме клоновата си мрежа, предложихме персонален подход към всеки клиент и създадохме модерни уеб базирани услуги. И тази година бяхме изключително активни в сферата на корпоративната социална отговорност и осъществихме редица социално значими проекти в областта на грижата за децата, образованието, опазването на околната среда, спорта и корпоративното дарителство.
От началото на 2015 г. екипът ни получи общо 18 награди от редица независими организации и престижни конкурси, като тази сега затвърждава още веднъж, че в лицето на Пощенска банка хората и фирмите виждат един стабилен финансов партньор. Отличени бяха нашите усилия в обслужването на клиентите, иновативните продукти, търговското финансиране, дългогодишните ни инвестиции в устойчивото развитие, комуникационните ни кампании. Щастливи сме да завършим годината с толкова много награди, които отличават лидерския ни подход и професионализма на нашите служители. Неслучайно наскоро Пощенска банка получи отличието за най-добра банка в обслужването на клиентите на наградите “Банка на годината”, а по-рано през годината бяхме единствената финансова институция, която е финалист от България в международния конкурс за най-добри практики и високи постижения в европейския бизнес European Business Awards.
Споделете каква е Вашата формула за успеха?
За да бъдем успешни ние в Пощенска банка не спираме да търсим предизвикателствата, работим винаги с желание и се стремим да бъдем различни. Тайната на успеха на нашата банка се крие в умението да приемаме гледната точка на клиентите си, а след това заедно да изберем най-добрите и изгодни за тях възможности за финансиране. Стремим се да бъдем тези, която поставят новите тенденции, а не да вървим по стъпките на конкурентите си. Залагаме на модерни и иновативни финансови решения, които да задоволяват нуждите и на най-взискателните потребители. Ние не отпускаме просто един кредит, а се опитваме да бъдем незаменими партньори на клиентите си и да им помагаме успешно да се развиват дългосрочно, а не само в началото. Ето защо, това, което променихме и модернизирахме, е подходът към клиентите. Убедена съм, че ключът към тях е в качественото обслужване, различният подход и персоналното отношение.
Каква беше за Вас вече отминаващата 2015 г. и какво успяхте да постигнете?
Раздвижването на българската икономика през 2015 г. и постигането на ръст от 2,9% към третото тримесечие на годишна база са едни от основните фактори за желание от страна на бизнеса за повече финансиране. За нас в Пощенска банка това е една изключително успешна година, през която отчетохме ръст в търсенето на бизнес кредити, особено в най-активните градове. Хората и компаниите в страната натрупаха оптимистични очаквания за бъдещето, защото средата е по-устойчива и това със сигурност ще подкрепи създаването на повече работни места, по-високи доходи за домакинствата, по-голямо потребление и инвестиции.
Плановете ни за 2016 г. за развитие на корпоративното кредитиране са още по-амбициозни, такива, каквито са и в банкирането на дребно – отговарящи на засиленото потребителско търсене. По отношение на индивидуалните клиенти, ние сме една от най-предпочитаните банки от гражданите и отново не изневерихме на себе си – модернизирахме модела си на обслужване, въведохме нови за пазара продукти и развихме алтернативни канали и мобилни апликации. Създадохме специализирани офиси за нуждите на отделните групи клиенти – семействата, които търсят финансиране за покупка на собствен дом, стартъп, малките и средни компании, които са изключително важен за нас сегмент. Но най-важното за нас през 2015 г. бе да предоставим на клиентите си нови продукти и услуги с добавена стойност, да бъдем модерни и дигитални, но да не загубим човешкия контакт с тях. Клиентите са в сърцето на нашия бизнес и сме фокусирани върху ефективното удовлетворяване на нуждите им.
Какви са очакванията Ви за предстоящата 2016 г.?
Новата ни стратегия за балансирано развитие на банката, фокусирането върху най-ефективното задоволяване на нуждите на отделните групи клиенти и залагането на иновативни банкови решения се отразиха положително върху резултатите ни. Основното предизвикателство за нас през 2016 г. ще бъде да превърнем този вече добре работещ модел в още по-добър, особено сега след като сключихме окончателно споразумение по придобиването на операциите на клона на Алфа Банк в България. След приключването на сделката ще бъдем четвъртата по големина българска банка по размер на депозитна и кредитна база.. Ще продължим да инвестираме в това да сме партньори на нашите клиенти. Целта ни е дигитализацията на услугите да бъде отправна точка в развитието на банката и през следващата година.
Какво ще пожелаете на следващите участници в конкурса “Мистър и Мисис Икономика” 2016?
Пожелавам на всички мениджъри, тръгнали към върха, да не спират да вярват във възможностите си и никога да не чакат да дойде точният момент за действие, защото в бизнеса подходящият момент е сега. Както казва Робърт Кийосаки: “Ако чакате да дойде правилният момент, може да го чакате дълго”. Бих посъветвала следващите претенденти в конкурса смело да прилагат идеите си на практика и винаги да търсят предизвикателствата. И не на последно място, професионализмът се дължи на волята да се спазват правила, но не бива да пренебрегват и личните съдби на хората от екипа си, защото те са движещата сила, която определя успеха на една компания.