10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си. Пилотният проект се реализира съвместно с Пощенска банка и и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании Скейл Фокус и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В тази рубрика ще ви представим десетте избрани компании.
Големият проблем пред модерния офис днес се оказва шумът. До този извод стигат Ясен Русев, Елена Николова и Искрен Митев – създателите на Escreo. Фирмата е позната с иновативната си боя, която превръща всяка гладка повърхност в място за писане и рисуване.
“Ескрео от латински означава “ти създаваш”. Нашата идея е да помагаме на хората да са по-креативни и по-продуктивни в офиса, като създаваме решения, които да помогнат да се изразяват по-лесно и да работят по-добре в екип”, казва Николова. Продуктът спомага да се използват големите пространства и стени в офиса си, да се пише свободно по тях и хората да се забавляват, “събуждайки детето в себе си”, обясняват от Escreo.
Предприемачите отдавна знаят, че за да е успешен един бизнес, той трябва да решава конкретни проблеми. Затова се насочват към създаването на изцяло нов продукт, който да подобри работния фон – стени, които предоставят “гъвкавост” при оформянето на работни пространства.
“Стартирахме с боята, която все още е нашият основен продукт, флагманът ни. Като допълнителни решения, практиката наложи няколко основни нови продукта: влязохме в цялостното офис оборудване и обзавеждане, с т.нар. инструменти за събуждане на креативността и продуктивността. Следващият ни продукт е подвижна мултифункционална стена, която може да бъде използвана както за презентации, така и да помага на акустиката в помещението. Позволява да се използва и като мултимедиа, разказва Русев.
Очаква се продуктът да помогне особено в модерните офис пространства от т.нар. “отворен тип”. За тези места е важно не само решаването на проблема с акустиката, но и да могат лесно да се преконфигурират, да позволяват създаването на обособени зони или както ги наричат от Escreo “пространства в пространството”.
“Освен акустиката за модерните офиси от отворен тип, е важно лесно да се преконфигурира, трябва решение, което хем да прегражда, но и да може лесно да се махне тази преграда. Тези пространства може да се ползват от много хора, но може да се преконфигурират за трейнинг или да стават зали за събития. Стената е обемна структура, но на много здрави колела – лесно и бързо може да се премести”, обяснява Русев.
В програмата за растеж Dare to Scale на Ендевър, с основен партньор Пощенска банка влизат в стремежа им да се разрастват и да запознаят и другите пазари с продукта си.
“Аз вярвам, че като предприемачи ние можем лесно да извървим пътя от нула до едно, но е много трудно да извървим пътя от едно до сто. Нашите принципи и желания са да се заобикаляме с тези, които знаят повече от нас, по-добри професионалисти са в това, което правят. Ние черпим знания и умения от тях. За нас програмата е една възможност да се запознаем с хората, които са успешни в техния бизнес, да се заобиколим с други предприемачи, които се сблъскват със същите проблеми като нас. Както и да разширим мрежата си от контакти”, казва Николова.
Според Митев очакваната помощ е свързана с експанзията на по-големи пазари. Той отбелязва, че компанията има добър опит с Англия, както и с Румъния. И добавя:
“В момента атакуваме американския пазар. Там е интересен не само мащабът, но и цялостно начинът, по който се подхожда логистично, както и от създаването на продукта, до сертификацията. Там пазарът е много по-зрял. Различните пазари, на които влизаме освен че имат специфични проблеми и култура на потребление, те имат и различна готовност да приемат продукта”
Компанията обмисля и интегрирането на виртуална реалност, стаи за събуждане на креативността в офисите и цялостна концепция, която да покаже как се прави пространството ефективно.
“Желанието ни е да стъпим точно в тази ниша и то с тези конкретни инструменти, които да направят работната среда по-добра”, обяснява Русев. Освен по-добра, Escreo спомага на фирмите да поддържат, креативността на екипите си, както и улеснява общуването между тях.
“Едни от първите клиенти ни казаха “Стените не ни стигат вече”, идвайте да боядисвате и следващите. Самото позициониране на Escreo в началото става на 1-2 повърхности, в следващите месеци “буквално се развихря някаква вихрушка” и всеки един иска да си има негово пространство”, спомня си Русев.
Клиентите им споделят, че често новопостъпилите колеги се притесняват да пишат по дъската. Митев има и обяснение:
“Творчеството е процес, при който преодоляваш някакво препятствие или чупиш някаква твоя бариера. Винаги сме свързвали стената с нещо, което ни пази. Когато имаш възможност да пишеш по стената, ти първо пречупваш тази бариера, казваш си “ето това е нещо, което досега не съм изпитвал”. Това е процесът на творчеството – да направиш нещо ново”
Според Николова думата “креативност” има много обяснения и е трудно да бъде възприета едностранчиво. “Това, което ние внасяме като значение, е по-скоро възможността човек да се изразява свободно. Ние видяхме, че има правопропорционална връзка човек да записва всичките си луди мисли, които му се появяват в съзнанието, които са спонтанни, появяват се на най-странните места в офиса – кухнята, коридора, тоалетната. Все места, на които преди не си имал възможност да се изразяваш. Когато напишеш нещо на стената, някой от колегите може да го види, да добави една дума или изречение. Така да се зароди нещо, което не си целял”, казва тя.
И добавя: “Креативните идеи не са нещо супер оригинално, за което стоиш и си блъскаш главата по цял ден и си казваш “трябва да намеря решение на този проблем”. Получават се, когато имаш пространство, за което знаеш, че имаш свободата и възможността да напишеш каквото ти се върти в главата”.