Пощенска банка отново подкрепя иновативния бизнес с програмата за растеж Dare to Scale на Endeavor. В тазгодишното издание, поради големия интерес, селектираните компании са дванадесет. В програмата участват предприемачи и бизнеси, които вече са преминали ранната фаза на своето развитие и са в началото на разрастване на дейността си. Фокус в менторските срещи и дискусионни панели ще бъде изграждането на устойчив бизнес модел и идентифицирането на възможности за растеж в трудни пазарни условия. Програмата се реализира и с подкрепата на Софтуер Груп и ИАНМСП.
Опазването на два от най-големите ресурси, които имаме – въздухът и водата, като че ли остава на заден план и тяхното съществуване все повече се приема за даденост.
Българската компания за анализ на данни Develiot обаче е решила да намери решение на тези проблеми и е посветила работата си върху съхранението на тези природни ресурси.
По отношение на качеството на въздуха компанията цели да разпредели множество станции за измерване на чистотата му в градска среда. Така ще може да се види какво е замърсяването в отделните региони и на тази база да се помогне на общините да вземат най-доброто решение какви мерки да приложат във всяка една част на града. Само за две години младият стартъп вече отчита напредък и в момента има 22 станции, разположени в София, Враца, Сливо поле, Благоевград, както и извън България – в Охрид.
Решението им за опазване на водата пък е да помогнат на ВиК операторите да отчитат консумацията на вода по-ефективно, изцяло отдалечено, както и да им покажат в коя част на водопровода има загуби и колко големи са те. С две думи – как да спестят най-оптимално средства и в коя част на инфраструктурата да ги инвестират.
Тези амбициозни цели Develiot иска да постигне чрез анализ на данни, което е и основната им дейност. За разлика от другите компании обаче стартъпът предоставя и хардуерно решение, с което тези данни да се събират. “Защото това, което виждаме на пазара е, че много компании се занимават с анализ на данни, но тези данни ги няма”, казва съоснователят и изпълнителен директор на фирмата Мирослав Гечев.
По думите му в началото идеята на компанията е била различна, но пазарът го насочва към разработването и на собствени устройства за събиране на данни. Тези, които вече се предлагат, са или твърде скъпи, или недостатъчно ефективни. Сферите на дейност на фирмата също идват от само себе си – още в началото, през 2018 г., тя купува свой конкурент в измерването на качеството на въздуха и го вдига на крака.
“А водата винаги ми е била интересна – това е 4-и път, в който се опитвам да създам такава компания. Баща ми се е занимавал дълго с управление на ВиК оператор и аз съм виждал какво представлява водата и колко ценна е тя. Покрай това видях какви проблеми има там, а сега вече технологията стана по-евтина от труда на хората и може да помогне”, разказва Гечев. Въпреки че все още нямат завършен проект в тази сфера у нас, вече са направили успешни първи стъпки с внедряване на пилоти в Австралия и в Испания. “Оказа се, че те имат абсолютно едни и същи проблеми като нашите и че водата и при тях се приема за даденост”, твърди Мирослав. Освен заради личния си опит той решава да инвестира в тази сфера, защото климатичните промени водят до това, че Европа, Северна Америка и Азия са под екстремно висок воден риск. Това означава, че им трябва много повече воден ресурс, отколкото разполагат. Затова и компанията вижда голям потенциал за развитието си в САЩ, особено в градовете до 15-20 хил. души.
Develiot вече е събрала достатъчно данни и екипът смята, че е готов да създаде аналитични модели. Той също така търси партньори в чужбина, които вече са познати в сектора, за да им помогнат да предлагат цялостно решение на проблемите, давайки им дигиталната част от него.
Полезни контакти и менторска помощ за реализиране на целите си очакват да получат от програмата Dare to Scale на Endeavor, подкрепена от Пощенска банка.