Как ENOTI на GAIDA ще промени пазара на имоти

FacebookTwitterLinkedInEmail

10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си. Пилотният проект се реализира съвместно с Пощенска банка и и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании Скейл Фокус и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В тази рубрика ще ви представим десетте избрани компании.

Технологиите вече помагат и в намирането на жилище.

Мобилната апликация ENOTI на GAIDA иска да промени пазара на имоти.

Покупката на жилище може и да е най-голямото финансово решение в живота на един човек, но за индустрията е трудно да се каже, че се е променила особено през последните 100 години.

За т.нар. proptech компании (от “property” и “technology“) се заговори едва в последните две-три години, когато все повече хора осъзнаха, че пазарът за имоти предоставя големи възможности за всеки, способен да реши някой от големите проблеми в сектора.

Клиентите свикнаха да използват дигитални платформи в ежедневието си за неща, които преди можеха да се направят само физически, като купуването на самолетен билет, запазване на хотел и дори поръчка на такси, и очакват подобна лесна и удобна услуга за всичко, което правят. Проптех компаниите първи установиха това и започнаха да работят по платформи, предназначени да помагат на всички, ангажирани в процеса – от строителните предприемачи, през брокерите, та до крайния клиент в много широк кръг от дейности: умни къщи, проектиране, строителство, управление, оценки, инвестиции, продажби и наеми.

Точно върху подобряването на процеса по намирането на имот се е фокусирала българската компания GAIDA. Нейната технология помага на всички по веригата да достигнат до правилната сделка с по-малко загубено време и повече прозрачност.

GAIDA започва като партньор на две от водещите български агенции, като изгражда виртуален агент, който да работи със студените купувачи – тези, които имат нужда от повече време и информация. След като само за няколко месеца успешно обслужва първите 10 000 клиента и след като непрекъснато получава запитвания от клиенти как могат да ползват услугата й, GAIDA променя плана си и разработва нов продукт – мобилна апликация за намиране на имоти, която всеки може да си свали на телефона.

Сделките с имоти не са като другите покупки в живота на човек, в стандартния случай това става веднъж на 10-15 години и се превръща в проект на цялата фамилия. Хората се чувстват неподготвени и имат нужда от повече време и информация, за да вземат правилното решение. Ентусиазмът от голямата стъпка бързо преминава в объркване и дори разочарование, защото в порталите е пълно с неточна информация и фалшиви обяви, а самият купувач често има нужда от време, за да разбере какво му харесва и какво може да си позволи.

Точно тук на помощ идва мобилната апликация ENOTI. Тя събира оферти от целия пазар, почиства ги от фалшивите обяви и ги сервира, при това с интересни функционалности – като търсене по карта и лесно запазване на оглед. Зад тази на пръв поглед позната платформа за търсене стои нещо ново – изкуствен интелект, който цели да разбере индивидуалните нужди на всеки клиент и да му помогне. Колкото повече време прекара човек на платформата, толкова по-добри предложения му прави тя, защото разбира как човек приоритизира между различните параметри на имота, какво му е важно и с какво ще направи компромис.

“Основната разлика в начина, по който работи нашата технология, е че ние не приоритизираме различно клиентите, които ще купят имот утре и тези, които ще направят покупка след много време. Обслужваме всички, но разбираме, че имат потребност от различна информация“, казва един от основателите на GAIDA Галя Йорданова. Преди да излязат с концепцията за ENOTI, тя и съдружниците й Боян Бонев и Николай Йорданов са направили много интервюта с брокери и крайни клиенти, за да видят как могат да подобрят нещата за всички. Самите агенции са въодушевени, защото могат да представят имотите си по модерен и достъпен начин, а технология да свърши голяма част от работата там, където клиентът още не е готов и има нужда от месеци на разглеждане преди да реши, че е намерил своя дом.

В името на фирмата им също има заигравка. Хем е традиционният български инструмент „гайда“, хем на английски звучи като “guide“-”водя“. И наистина – клиентът, който търси имот, е насочван към перфектния за него дом.

Това е голямо облекчение за класическия брокер. Днес работещите в тази сфера агенти са претрупани с работа и нямат възможност да се занимават с клиенти, които току-що са започнали да купуват жилище, защото знаят, че предстоят дълги месеци на огледи и имейли, и не винаги е сигурно, че клиентът ще купи. Така че изкуственият интелект и онова, което днес се нарича Machine Learning, вършат прекрасно работа, която по принцип е неблагодарна.

Програмата за растеж Dare to Scale, в която участва “Gaida”, е донесла на фирмата нещо неоценимо. „Дори един разговор с хората там ни беше достатъчен. И сега виждаме, че пред нас се отварят врати, преди дори да сме го поискали“, споделят Галя и Боян.

Във фирмата работят 12 души. Сега целта им е да подобрят услугата с нови функционалности и да създадат партньорства с всички, които искат да работят на един чист и динамичен пазар. Ако продуктът им се приеме добре в България, не им липсва амбиция да го пренесат и на други пазари, където съществува същият проблем.