Петя Димитрова: Успехът е само стъпало към нов успех

FacebookTwitterLinkedInEmail

сп. Мениджър | Ана КЛИСАРСКА, | 29.06.2017 | 00:01

Госпожо Димитрова, какви са прогнозите ви за българската икономика? Как оценявате състоянието й и перспективите?

Годината върби добре и очаквам тя да е успешна както за домакинствата и бизнеса, така и за нас, банките. Бизнес активността расте в цялата страна, увеличават се заетостта и платежоспособността на хората. За първото тримесечие ръстът на БВП достигна 3,9% според предварителните данни на НСИ. Това е най-високото ниво за последните 2 години. Радостното е, че ръстът се дължи основно на вътрешното потребление. Отдавна чакахме да се случи това, като се има предвид намалението на безработицата и нарастването на доходите. Другата позитивна новина е, че има положителен принос на инвестициите. Макар и нисък, той е добър контраст на отрицателните стойности от предходната година.

В същото време сега има добри възможности за финансиране на проекти – ниски лихви и оптимални срокове за изпълнение. Кредитирането следва нагласите на предприемачите и общото състояние на икономиката. Ето защо очаквам ръст от 3% и дори повече, сравним с очаквания ръст на икономиката.

Успяха ли банкерите в България да изчистят името си след събитията през последните години, или думата “банкер” все още е натоварена с отрицателна конотация?

Не смятам, че професията банкер е натоварена с отрицателна конотация, дори напротив. Ние сме част от живота на всеки един човек, негов финансов партньор. 1996-1997 г. бяха може би най-кризисните в историята на цялата финансова система в България. Но това е много далече зад гърба ни. През последните години също имаше кризисни моменти, но както видяхме, банковата общност се справи и системата остана стабилна. Доверието в банките остана на високо ниво, което е видимо от непрестанното нарастване на депозитите. Прегледът на качеството на активите и стрес тестът, които централната банка извърши миналата година, показват, че банките спокойно могат да издържат на още предизвикателства. Днес може да се похвалим със стабилна и печеливша банкова система, намаляващи нива на лошите кредити и най-вече с изключително високи коефициенти на ликвидност и капиталова адекватност, по-високи дори от изискванията в Европа.

Какво показват цифрите? Имат ли доверие хората на банките, за да вземат кредити и да оставят спестяванията си?

Данните са повече от категорични. Депозитите на граждани и фирми достигат нови рекордни нива – към края на април те надхвърлят 74,5 млрд. лв. Това е увеличение с близо 7% само за последната година.

В същото време кредитите за домакинствата и бизнеса също растат. Брутните кредити надхвърлиха 55 млрд. лв., като и трите банкови сегмента -фирмено, потребителско и ипотечно кредитиране, нарастват с един и същи темп от около 2,5%.

Важна роля за това имат: подобряващата се икономическа обстановка, ниските лихвени проценти, по-активното предлагане на кредити. Не на последно място влияние има и засилената конкуренция между банките. В момента има и голям интерес от страна на клиентите към купуването на жилища. В Пощенска банка отчетохме 60% ръст към месец май на новоотпуснатите кредити спрямо година по-рано. Нашите прогнози сочат, че тази година ще имаме още по-високи обеми и на кредитите за индивидуални клиенти, и на корпоративните кредити.

Добър момент ли е сега да се тегли банков кредит?

С екипа ми в Пощенска банка имаме едно основно правило – винаги съветваме клиентите, че най-добрият момент за теглене на банков кредит е тогава, когато имат ясно изграден план и стратегия за какво точно и как ще използват финансирането. В момента лихвите по кредитите са на исторически най-ниските си нива, което стимулира голяма част от хората да инвестират в развитие на бизнеса си. Очакванията ми са, че през следващата година тенденцията ще се обърне и лихвите ще започнат да се покачват. Смятам обаче, че това увеличение няма да бъде чувствително. Европейската централна банка не бърза с увеличението на лихвените нива, защото иска първо да види стабилизиране на икономиката в ЕС и да подкрепи с ниските лихви държавите с по-голяма задлъжнялост. От друга страна, пазарните очаквания в средносрочен план, включително и нашите, са за преустановяване на низходящата тенденция на лихвените проценти в Еврозоната и нормализиране на лихвената политика на ЕЦБ, което ще се отрази на по-късен етап и у нас.

Ако клиентите искат да се възползват възможно най-дълго от ниските лихвени нива, моментът за вземане на кредит е сега. БНБ също прогнозира запазване на лихвите на достигнатите нива в краткосрочен план. В резултат от голямата конкуренция на пазара в момента виждаме, че лихвите по новоотпуснатите ипотечни кредити са около 4%. Това е добра новина за всички, които имат нужда от собствено жилище. Клиентите трябва да бъдат реалисти и да знаят, че рано или късно лихвите ще започнат плавно да растат. Но нека преценят добре възможностите си, защото, ако си взел дългосрочен кредит на най-ниските лихвени нива, трябва да можеш да го обслужваш и в по-трудни времена.

Смятате ли, че българите са достатъчно финансово грамотни, за да вземат разумни решения за своите пари?

Сред приоритетите на нашата банка, както и на останалите финансови институции е да помагаме на хората да повишат финансовата си култура. Не е задължително всички да разбират как работи банковата система. Важно е да имат достатъчно финансови познания, за да знаят как могат да получат полезна информация и да вземат най-добрите финансови решения за себе си. За съжаление, образователната ни система не може да отговори на тези нужди и липсата на квалифицирани кадри е голям проблем в момента. Но и от нас, представителите на бизнеса, зависи да поемем отговорност за образованието. Затова се грижим за финансовата грамотност на хората, особено на младото поколение и специално в дигиталните канали.

В нашата банка провеждаме различни кампании и инициативи, с които се стремим да повишаваме финансовата грамотност на хората. Щастлива съм, че екипът ни се включи активно в “Европейската седмица на парите” по инициатива на Асоциацията на банките в България, чиято цел беше да се подобри финансовото образование на децата. Подкрепяме “Академия Икономика” – най-голямата инициатива на КРИБ В областта на образованието и професионалната подготовка на младите хора, чрез която студенти имат възможност за платени стажове в различни компании. Разполагаме и с учебен център, в който посрещаме деца от всички възрасти, любопитни да разберат какво означава да работиш в банка, предлагаме и стажантски програми. Подкрепяме децата от Националната търговско-банкова гимназия, Американския университет и други учебни заведения в страната, а образованието е приоритет на нашите програми за корпоративна социална отговорност.

Доколко успехът е Въпрос на късмет и доколко -на труд и дисциплина?

Успехът е комбинация от упорит труд, подготовка, добър екип и умение да се адаптираш и развиваш непрекъснато. Нужен ти е комплекс от качества и най-вече мотивация. Тайната на успеха на нашата банка се крие в умението да приемаме гледната точка на клиентите си, а след това заедно да изберем най-добрите и изгодни за тях възможности за финансиране. Винаги казвам на екипа си, че най-ценното е, когато погледнеш назад, да се гордеещ с това, което си постигнал и оставил след себе си.

Кои са най-големите предизвикателства пред вашата професия и длъжност?

Предизвикателствата в нашия сектор са ежедневие и именно те ни стимулират да бъдем още по-добри. Безспорно сред важните предизвикателства е дигитализацията в тази епоха на трансформации. Хората не могат без своите дигитални устройства, виждаме ги в метрото, кафенетата, навсякъде. Бизнесът трябва да се съобрази с промяната и да я води напред. Ако доскоро изглеждаше нереално, днес вече говорим за дигитални портфейли, плащане с помощта на робот, чат ботове и за изкуствен интелект. Неслучайно все повече банки възприемат себе си като технологични компании.

Освен това банките извършваме своята дейност в постоянна конкуренция от небанкови финансови институции и финтех компании. В същото време регулациите продължават да бъдат едно от най-сериозните предизвикателства в банковата сфера. Въвеждат се все повече нови правила и стандарти, регулиращи почти всички аспекти на бизнеса – нови капиталови буфери, предоставяне на преддоговорна информация, защита на личните данни, търговията с финансови инструменти. Да не забравяме и новата директива за платежните услуги, която се очаква да доведе до значителни промени. Всичко това повишава разходите на банките и изисква повече квалифицирани хора.

Моето лично предизвикателство е грижата за мотивацията на хората в екипа ми и тяхното развитие като професионалисти, за да не се отказват от идеите си, да бъдат смели и да имат кураж да виждат предимствата в нестандартното. Важното е в края на деня да се чувстват удовлетворени от това, което правят, и да нямат търпение за следващия ден.

Кои са хората, от които се учите, към които се обръщате при трудности, които са вашият модел за следване?

В личен план – това са хората в моето семейство, в професионален – уважавам младите бизнес лидери, защото в тях виждам бъдещето. Не обичам обаче да следвам някого и да вървя по отъпкани пътища, винаги търся свой път, който да следвам. Трудностите ме мотивират да бъда още по-търпелива и по-упорита в постигането на поставена цел, като смятам, че няма “невъзможни” проекти.

С какво измервате успеха си?

Няма такова нещо като измерител на успеха, универсална рецепта и т.н., всеки човек трябва да открие това, което работи най-добре за него. За мен професионален успех е, когато виждам успеха на доволните ни клиенти. Тяхното доверие е най-добрата оценка за нашата работа и доказателство, че се развиваме в правилната посока вече повече от 25 години. Успехът е на страната на подготвените, на хората, които се стремят да научават нови неща непрекъснато, на тези, които не пропускат възможностите, които умеят да виждат “подводните камъни”, за да се справят с тях по най-добрия начин. Успехът е само стъпало към нов успех, не си позволявам да спирам.

***

Пощенска банка, с юридическото име “Юробанк България” АД, е петата по активи банка в България, заемаща водещо място в потребителското и фирменото кредитиране. Банката има над 25-годишно присъствие сред лидерите на банковия пазар и е водещ фактор в нововъведенията и формирането на тенденциите в сектора през последните години, многократно награждавана за своите иновации. Тя е един от лидерите на пазара на кредитни и дебитни карти, жилищното и потребителско кредитиране, спестовните продукти, както и по отношение на продуктите за корпоративни клиенти. Банката е с една от най-добре развитите клонови мрежи и модерни алтернативни канали за банкиране.

***

Кариерата на ПЕТЯ ДИМИТРОВА започва в консулския отдел на Американското посолство, след това работи в Pricewater-houseCoopers като старши мениджър и старши одитор. От 2003 г. е главен финансов директор на Пощенска банка. През 2005 г. заема и длъжността прокурист на Пощенска банка. През 2007 г. е назначена за изпълнителен директор и член на УС на ДЗИ Банк. След юридическото сливане на ДЗИ Банк и Пощенска банка тя става изпълнителен директор и член на УС на обединената банка. През 2012 г. става главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Пощенска банка. Под ръководството на г-жа Димитрова през 2016 г. Пощенска банка придобива и интегрира за рекордно кратко време дейността на Алфа Банк – клон България. Тя е член на управителните съвети на Асоциацията на банките в България, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, “Борика -Банксервиз”, фондация “Атанас Буров”, Университетския съвет на Американския университет в България, Международния банков институт, Young Presidents’ Organization (YPO), както и на форума на младите световни лидери към Световния икономически форум и много други. Г-жа Димитрова е носител на над 20 престижни български и международни отличия, последните от които “Банкер на годината” и “Мисис Икономика”.

Стр. 1, 34 – 35, 36 – 37, 38