Декември 2014 | в. Капитал
Кой момент от професионалната ви история ви се струва преломен? Защо?
Не знам дали бих го определила като преломен, но безспорно един от най-важните за мен моменти беше заемането на поста главен изпълнителен директор на Пощенска банка през 2012 г. Най-важната ми мисъл тогава беше, че поемам отговорността за хиляди служители, както и за стабилността и растежа на банката. Исках да постигна високите цели, които си бях поставила, както и да отговоря на очакванията на всички заинтересовани страни – акционери, служители, клиенти. Днес, след като Пощенска банка е в топ пет на банките на българския пазар и продължаваме да вървим напред и нагоре, вече спокойно мога да кажа, че се чувствам удовлетворена – а целите ми са още по-високи.
Имате ли мото, принцип, който прилагате еднакво успешно и в професионалния, и в личния си живот?
През годините винаги много съм харесвала максимата: “Човек е толкова голям, колкото големи са мечтите му.” Не се ограничавам в мечтите си и за последните години съм реализирала голяма част от тях. Вярвам, че с труд и постоянство човек постига много. Прилагам този принцип, както в професионалния си живот, така и в личния.
Лесно ли се работи с вас? Защо смятате така?
Опитът, който натрупах през годините, ми помогна да изградя необходимите умения, за да постигам целите на банката с екипа, с който работя. Моята роля е непрекъснато да мотивирам своите колеги и да им вдъхвам увереност. Надявам се, че подходът ми значително улеснява процеса на работа и същевременно води до по-високи резултати.
Как с една дума определяте мениджърския си стил?
Мениджърският ми стил би могъл да се определи като диалогичен. За мен е важно бизнесът да се развива с темповете на времето, в което живеем – да бъдем не със, а дори преди темповете, които ни налагат влиянието на технологиите и процесът на дигитализация. Това е основната причина винаги да търся иновативни решения в бизнес план, но също така и в комуникацията си с хората. Не следвам остарели подходи, стремя се по най-добрия начин да комуникирам и да си сътруднича с екипа, който работи заедно с мен.
Какво ви помогна да стигнете дотук?
Дисциплината, отдадеността на работата ми, добрата подготовка. Преди да стигна до този пост, през изминалите девет години заемах позициите на финансов директор, прокурист и изпълнителен директор. Винаги съм била последователна в работата си Човек може да покори много върхове, стига да е готов да вложи необходимото количество труд и постоянство, да следва мечтите си и, разбира се, да има и необходими за работата си качества.
Коя е най-голямата жертва, която сте направила в името на кариерата?
Най-голямата жертва е тази, която свободното ми време понася ежедневно. А свободното време за мен се изразява най-вече във време, прекарано със семейството ми.
Това, че сте жена, пречи или помага във Вашия бизнес?
Смятам, че полът не е определящ. Това, което е от значение, са опитът, знанията, личностните качества, както и образованието и придобитите квалификации.
Някога усещала ли сте снизходително отношение, заради това, че сте жена?
Никога не съм позволявала да се отнасят с мен снизходително. Категорична съм, че половите различия не трябва да намират отражение в професионалната среда.
Какви “мъжки” качества ви се е налагало да демонстрирате, за да ви приемат по-сериозно?
Бизнесът се променя. В мениджърските среди качества като състезателен дух и “твърда ръка”, върху които се гради представата за мъжете лидери, са само част от качествата, които добрият лидер трябва да притежава. В новата форма на лидерство все по-голямо значение се отдава на емоционалната интелигентност и умението да водиш диалог. Нещата вече не опират до “мъжки” и “женски” качества, а до индивидуалния подход, който човек притежава.
Има ли отговорност, която понякога ви тежи? Кое е най-трудното във вашата работа?
Позицията на изпълнителен директор е изключително ангажираща. Необходимо е във всеки един момент да си в отлична форма и да даваш най-доброто от себе си. Именно тази отговорност и ангажираност с работата е свързана с един от най-трудните й аспекти.
Какво се научихте да владеете, без изобщо някога да сте предполагали, че ще ви се случи?
Най-важното нещо, което съм научила, е че трябва да продължа да се уча – в живота и професията. За мен най-страшен би бил моментът, в който спирам да се интересувам от нещата около мен – това означава да спра да се развивам.
Кои са ключовите инструменти, на които разчитате в работата си?
На първо място разчитам на себе си. След това, разбира се, идва екипът от професионалисти, с които работя и без които постиженията на Пощенска банка нямаше да са реалност днес.
Как си сверявате часовника и се държите в кондиция?
Чета много. Участвам в конференции и срещи на лидери от банковата сфера, с които осъществяваме обмен на опит и знания, лидерски практики и др. За мен взетият и даден опит е сред най-ценните житейски инструменти за обучение.
Кой е любимият ви момент от работния ден/процес?
Един любим момент за мен в работата е свързан с реализирането на социалните проекти на Пощенска банка. Например, много се гордея с резултатите, които постигнахме и продължаваме да постигаме в партньорството ни с УНИЦЕФ в проекта “Най-добър старт за всяко дете”. Събраните средства от наши клиенти, служители и партньори до момента са в размер на близо 400 000 лв. Нашата цел е повече деца да получават здравна и социална помощ, за да разгърнат своя потенциал в бъдещето. Всички проекти от сферата на корпоративната социална отговорност, които осъществяваме, въвличат целия екип на Пощенска банка – от служителите в клоновете, през ръководителите на звена и мен самата.
Колко често пътувате? Къде обичате да се разхождате? Имате ли обичайни маршрути, любимо място?
Обичам да пътувам, когато програмата и ангажиментите ми позволяват. Харесвам да посещавам страни с история, да науча нещо ново. Не гледам на пътуванията като самолети и хотели. Смятам, че посещенията на нови места ме обогатяват културно и ми дават нова енергия и идеи, които влагам в работата.
Умеете ли да обявите край на работния ден, или той продължава дори след като си тръгнете от офиса? Колко често звъни телефонът ви?
Краят на работния ден за мен идва в определен час, освен в случаите, когато екипът ми не се нуждае от моите решения при извънредни ситуации – слава Богу, такива има рядко през последните няколко години. За да вървят успешно проектите ни , следваме стриктни правила за планиране на работния процес, като така успяваме да осигурим баланс между служебните и лични задължения.
Как взимате решения? Какви избори ви се налага да правите най-често?
Прилагам един основен принцип, когато взимам решения – максимална обективност и минимална емоционалност.
Кога искате съвет?
Не са много случаите, в които се обръщам за съвет към някого. По-скоро залагам на диалог и обмен на идеи. Позицията, на която съм, предполага решителност и капацитет за предприемането на точни действия в точен момент от моя страна. Тези качества се доразвиха в мен през годините.
Бихте ли се занимавали с нещо друго? Какво?
Не бих избрала друга професия. Уверена съм в избора си и продължавам да изпълнявам работата си със същата мотивация и хъс, както и когато започнах кариерата си.
Какво е нужно, за да се създаде добър екип? А добър мениджър?
Комуникацията между екипа и мениджъра е водещият фактор за успех. Един мениджър, дори да е брилянтен, сам по себе си не е би могъл да постигне високи резултати, ако зад него не стои надежден екип.
Ако трябва да дадете дефиниция на успеха, каква би била тя?
Успехът се изразява в личната удовлетвореност от постигнатото. Човек трябва да бъде в хармония със себе си и да се чувства щастлив.
За какво/ на кого сте благодарна?
Благодарна съм на нашите клиенти, които вече 23 години ни се доверяват и вярват, че ние им предлагаме най-добрите решения. Благодарна съм и на екипа в Пощенска банка, защото заедно постигаме добрите резултати, които имаме. Благодарна съм на нашите акционери, защото повярваха в мен и моя екип. Благодарна съм на семейството си, защото ме подкрепя във всеки важен за мен момент. Тяхната опора ми дава сигурност и увереност.
Какво бихте искали да постигнете от този момент нататък?
Позитивна съм за това, че Пощенска банка ще продължи да се развива като една от най-стабилните и иновативни финансови институции в страната. Ще продължим да сме гъвкави и ефективни, за да бъдем полезни не само на нашите клиенти, но и да дадем заслуженото за развитието на българската икономика. Искам да има и повече позитивно мислене и нагласа за прогрес в нашето общество.