“Финансовите институции трябва да полагат грижи и усилия, за да повишават финансовата грамотност сред клиентите си. Това, впрочем в Пощенска банка е наша стратегия, която следваме“. Това посочи Борислав Диков, директор управление “Дигитално банкиране и иновации“ в Пощенска банка по време на участието си във второто издание на конференцията “Money.bg Лични Финанси“. Сред обсъжданите теми на форума бяха влиянието на глобалните процеси върху имотния пазар у нас, дългосрочните инвестиции, технологичните иновации.
“Финансовата грамотност за нас е от съществено значение. Колкото по-рано младите хора осъзнаят и започнат да изграждат правилни финансови навици, култура на инвестиране и мисъл за бъдещето, толкова по-добре. В Пощенска банка в последните години силно развиваме нашия младежки сегмент Project Youth – в него с много отдаденост и усилия изградихме устойчиво присъствие в една силно конкурентна среда“, акцентира Борислав Диков по време на разговора.
Той изтъкна, че през този период са били посетени десетки училища в цялата страна, проведени са били над 110 лекции за финансовата и дигиталната грамотност на младежите, с участие в редица инициативи и бизнес симулации, насърчаващи личностното и професионалното им развитие. „Целта ни е да изградим връзка с младите хора от самото начало на техния път и да бъдем до тях като партньор, който ги разбира, подкрепя и им помага да растат уверено. Можем да се похвалим с успехи в това да бъдем банката на младите хора като създаваме цялостна устойчива концепция с балансиран микс от услуги, продукти, дигитални и модерни решения, съчетани с атрактивни кампании“, допълни той по темата.
“Това ни стимулира да създаваме модерни приложения, които да срещнат очакванията на най-младите поколения, които са известни като “дигиталните“ поколения. Представителите на тези генерации очакват всичко да е максимално лесно и на няколко клика разстояние от решението на даден казус. Тези млади хора очакват да видят офертата на банката в едно петнадесетсекундно видео, а не на хартиена брошура“, отбеляза Борислав Диков.
Той беше категоричен, че превенцията сред младите хора и потребителите като цяло трябва да е на много високо ниво, защото „живеем във времената генеративния изкуствен интелект и злонамерените действия стават все по-усъвършенствани, а манипулациите все по-добри“. Все повече потребители с висок профил на образованието стават жертви, затова и всички трябва да са бдителни, каза още Диков.
Той запозна гостите на конференцията с иновативния образователен проект на Пощенска банка “Финанси под Ctrl“. “Създадохме платформата, чрез която по интерактивен, увлекателен и лесен начин разказваме на клиентите ни за възможните измами, които ги дебнат. Специалната платформа е разработена по начин, който залага на един по-различен, по-смел и по-атрактивен интерактивен подход за обучение и самопроверка“ поясни Борислав Диков.
Участниците дебатираха какви знания и умения повишават шансовете за успех в инвестиционни начинания. По темата Борислав Диков отбеляза, че когато хората не са запознати с нещо, те имат резистентност към него и го отхвърлят. Той препоръча инвестициите да бъдат максимално балансирани и с висока степен на информираност и сподели данни, според които едва под 5% от свободния капитал в България е инвестиран във финансови инструменти, докато в Европа достига до 35%. “В България повечето граждани свързват инвестицията с депозит или покупка на имот. Очакванията са такива, че когато някой чуе за инвестиции във финансови пазари, всеки си представя, че едва ли не са му необходими милиони, което е абсолютно погрешно. Напротив, с малки редовни суми може да се трупа капитал и парите да носят доходност и то по-висока от инфлацията“, каза още Борислав Диков.