“Изкуственият интелект предоставя инструменти за дълбок анализ на клиентските данни, което ни позволява да разберем по-добре поведението, предпочитанията и нуждите на нашите потребители. Благодарение на това можем да вземем информирани решения, защото всички знаем колко време отнема да се структурират данните, да се обработят и да се получи резултат“. Това посочи Димитър Шумаров, заместник-главен изпълнителен директор и главен финансов директор на Пощенска банка при участието си на финансов форум “Иновации”. Той се включи в панел “AI в банковия бизнес: новите правила на играта“.
Участниците в събитието обсъждаха теми, свързани с това как алгоритмите с изкуствен интелект се превръщат в инструменти за вземане на решения, оценка на риска, съответствие с нормативна уредба, откриване на измами, персонализирано банкиране, усъвършенстване на т.нар. “разговорни” AI – чатботове и персонални асистенти, и AI бек-офис автоматизации.
“Внедряването на изкуствения интелект (AI) в банковия бизнес предлага много предимства, но също така крие някои предвидими недостатъци и репутационни рискове, които банките трябва внимателно да управляват, тъй като доверието на клиентите е от ключово значение“, отбеляза по време на разговора Шумаров и изтъкна, че „можеш да делегираш правомощията, но не и отговорността“.
Той сподели виждането си, че въпреки напредването на всички технологии физическият банков офис няма да изчезне. “Запазването на клоновете и обратната връзка от прекия контакт между служител и клиент е много важна“, каза още Димитър Шумаров.
Сред темите на форума, които бяха дискутирани, са дали изкуственият интелект ще се превърне в незаменим инструмент на фона на лавинообразно растящите регулации за основните европейски индустрии, какви ще са тенденциите в областта на изкуствения интелект, използван във финансовия сектор през 2024 г., ще има ли нарастващо търсене и развитие на мобилните плащания, на киберсигурността и ползването на биометрични данни, развитието на цифровите валути на централните банки и ролята на изкуствения интелект.