Изследването на динамичното взаимодействие между връзките с обществеността и технологиите бе водеща тема на състоялия се “PR Фестивал 2024:PR и технологии: балансът на силите“. Традиционно той бе организиран от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и тази година бе посветен на разкриването на сложната връзка между PR стратегиите и технологичния напредък.
Силвия Костова, председател на Надзорния съвет на БДВО и директор управление “Корпоративни комуникации и маркетинг“ в Пощенска банка се включи в дискусионния панел “Човекът в сътрудничество с AI. Баланс между иновации и практика”.
Съвместно с доц. д-р Яна Събева, председател на Комисията по професионална етика към БДВО и преподавател в СУ “Св. Климент Охридски“, двете разгледаха множество теми и казуси, като се обединиха във виждането си, че в 21 век, несъмнено “съжителството“ и сътрудничеството с изкуствения интелект (AI) е неотменна част от живота ни. Част, която тепърва ще бъде развивана и надграждана, като водещи трябва да бъдат любопитството и интересът от това взаимодействие, а не страхът от неизвестното.
“Щастлива съм, че ние много ползваме AI като инструмент, който ни помага да сме по-ефективни и да оптимизираме работата си. Аз самата съм много горещ и ентусиазиран почитател на различните AI инструменти, които могат да бъдат ползвани много успешно не само за рутинни задачи като рипортинг, но и за вдъхновение и генериране на творчески идеи“, акцентира пред гостите Силвия Костова.
“AI е новото електричество в живота ни, чиито ползи откриваме и ще продължим да откриваме с голям интерес и което буквално преобразява начина, по който не само работим, но и по който трябва да започнем да мислим“, посочи още тя. Силвия Костова приведе в подкрепа на думите си примери с разработка на много добре таргетирани микро-маркетинг кампании благодарение на AI, с които в Пощенска банка се отчита увеличение от над 20% на постигнатите резултати.
Изкуственият интелект пести време и усилия – например, преди няколко десетилетия използвахме за смятане електронни калкулатори, а сега – Ексел. Днес това е AI, а какво ще е утре, бъдещето ще покаже, но съм убедена, че ще бъде много вълнуващо“, отбеляза Силвия Костова по време на участието си.
“Както вече изтъкнах, прилагането на изкуствен интелект не е нещо ново за нас, в Пощенска банка. Ние продължаваме да развиваме phygital модела – за нас хибридните форми и комплексният модел между дигитални и физически услуги са бъдещето на банкирането. В банката използването на роботи и Machine learning, базирани AI модели не е никак ново, тъй като от доста години те са имплементирани в работата на различни структури. Тяхното присъствие освобождава допълнителен творчески и професионален потенциал в служителите“, посочи Силвия Костова пред аудиторията.
Тя допълни, че е необходимо и правно регулиране при ползването на AI, тъй като при определени казуси би се появил проблем с правата, свързани с интелектуалната собственост. Затова регулаторните и етичните рамки следва да се развиват успоредно с развитието на дигиталната грамотност на потребителите, защото това са двете страни на една монета, изтъкна още тя.
“Каквото и да си говорим, човекът е този, който в крайна сметка носи отговорността за публикуването или разпространението на дадено съдържание. Затова човешкото начало и безпристрастност остават водещи. Да, AI може да бъде много полезен в нашата работа и да пести време и ресурси, но най-важното е, че той преобръща начина, по който работим и това е най-вълнуващото от всичко – защото живеем във време на генерална промяна и имаме уникалния шанс да сме пионери в нея“, посочи още Силвия Костова.
Сред другите участници в дискусиите, които предхождат церемонията по награждаване на победителите в конкурса PR Приз бяха редица професионалисти. Специален гост на събитието бе Ева Майдел, член на Европейския парламент и един от главните преговарящи по първия в света закон за изкуствен интелект, както и основен преговарящ по ключовото законодателство за микрочипове на ЕС.