“Дигиталните иновации по света са във възходящ тренд и банковият сектор направи много в тази посока. Ще продължи преходът към новите технологии, а инвестициите в изкуствен интелект ще се значителни и необратими. Всички клиенти ще могат да се възползват от тези иновации”. Това акцентира Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка по време на престижния международен форум “Светът през 2023″. Събитието, което се проведе за втора поредна година в София, бе организирано от списание The Economist. Във фокуса на тазгодишното издание бяха прогнози за 2023 г., свързани с бъдещето на Европа, с развитието на нашата страна, с изграждането на устойчиви бизнес модели и с възможностите и предизвикателствата след пандемията и в геополитически план.
Петя Димитрова обърна внимание върху случващото се след появата на онлайн платформата с изкуствен интелект ChatGPT. “От своя страна, ние в Пощенска банка предложихме на клиентите ни дигиталния асистент EVA – чатбот, базиран на технологията на изкуствения интелект, който предоставя консултации в реално време. Функционалностите на EVA се базират изцяло на технологията на изкуствения интелект, която се развива с динамични темпове и постоянно се усъвършенства, като към момента отговаря на над 13 000 въпроса”, обясни Димитрова.
Тя доразви темата за дигитализацията в Пощенска банка, като посочи, че финансовата институция разполага вече над 30 софтуерни роботи, откакто преди около четири години е започнала да използва този тип автоматизация. “Внедряването им беше резултат от задълбочени анализи за възможните ползи и разходи, които доказаха устойчивостта си във времето“, допълни Димитрова.
По време на дискусията тя отбеляза, че за банковата индустрия предстои предизвикателен период. Времената ще бъдат сложни, като за това допринасят фактори от различно естество, чието неутрализиране ще изисква търпение и далновидност, каза Петя Димитрова.
В речта си пред гостите тя изтъкна, че много въпроси, свързани с рецесията, продължават да чакат своя отговор, инфлацията е с двуцифрени стойности, лихвите се увеличават – макар и плавно, а много от икономиките имат затруднения. “В ситуация като тази, в Пощенска банка залагаме на дългосрочна и устойчива стратегия и продължаваме да работим, така че да бъдем близо до служителите и до клиентите си”, подчерта Петя Димитрова.
Екологичните, социалните и управленските инициативи бяха сред най-обсъжданите теми в панела. “Устойчивите политики за опазване на околната среда са много важни не само за икономиката, но и за обществото. За Пощенска банка устойчивото бизнес развитие е много по-голяма ценност от краткосрочната доходност и други търговски ползи. Стремим се да намалим негативното въздействие на нашата дейност върху околната среда и да използваме всяка възможност да допринесем за опазването на природата”, посочи Петя Димитрова.
Тя даде пример с мащабния фотоволтаичен проект, който от месеци е в ход в Централното управление на Пощенска банка. “Реализацията му ще ни даде редица предимства, като ще ни позволи да намалим въглеродния си отпечатък. Успоредно с него, работните офиси и помещения ще бъдат изцяло обновени, и когато бъдат въведени в експлоатация, ще бъдат сред най-модерните и удобни за работа”, каза още Петя Димитрова.
Сред другите ключови лектори, които взеха участие, бяха президентът Румен Радев, министър-председателят Гълъб Донев, СЕО-та на водещи компании, представители на бизнеса.