“Frudada”: участник в уникалната програма за растеж Dare to Scale

FacebookTwitterLinkedInEmail

Здравословното хранене има много измерения и под този знаменател през годините потребителите са виждали доста модни тенденции. Част от тях с течение на времето биват замествани от други, а някои се радват на дълголетие.

През 90-те години например на пазара първо във Великобритания се появиха смутитата – вид прясно изцеден сок и пюре от плодове или зеленчуци, в който обаче се съдържа  по-голяма част от пулпа на растенията. Точно в пулпа се крият фибрите и куп други ценни хранителни вещества от плода.

В различните му варианти в смутито може да се добавя натрошен лед, кисело или прясно мляко, различни подсладители, мед, сироп, сладолед и др.

След още едно десетилетие тази напитка започна да се разпространява и в други европейски държави, предимно приготвяна в заведения. Може да се каже, че в момента смутито е на върха на популярността си и беше въпрос на време и у нас да се появи предприемач, който да се опита да лансира на пазара предварително бутилирано смути.

Фирма “Сантулита“ ООД, която стои зад марката “Frudada“, е създадена преди 3 години и в момента в нея работят 13-14 човека. Малките стъклени бутилки с  надпис “Frudada” започнаха да се появяват все по-често в магазините за здравословни храни, но и в хладилните витрини на големи супермаркети.

“Смутито е много добър начин човек да увеличи приема на плодове и зеленчуци по един вкусен и лесен начин и това ме е ръководило още в началото“, разказва основателката на фирмата Злателина Бежева.

Тъй като най-важното нещо за едно смути са плодовете и зеленчуците, във фирмата избират най-добрите и вкусни сортове плодове – свежи или замразени, спрямо сезона, и от региона, който е най-подходящ за тях. Например горското смути се прави от български горски плодове, като се използват замразени боровинки,  малини и къпини.

С помощта на различни комбинации от пресоващи шнекове и сита, се произвежда едновременно пюре и сок и така се извличат максимално полезните вещества на целите плодове – фибри и витамини.

Целият производствен процес от пресоването във вакуумна камера до бутилирането се случва в среда, бедна на кислород и това позволява накрая да излязат сокове и пюрета със значително по-високо съдържание на полифеноли (антиоксиданти), както и за максимално запазване на вкуса и хранителните качества. В него няма никакви добавки, при това не само консерванти, а дори и захар или друг подсладител. Сладкият вкус се дължи изцяло на естествено съдържащата се в плодовете фруктоза.

За да може все пак продуктът да се продава и в магазините, той минава т.нар. лека или щадяща пастьоризация за секунди, т.е. загряване, но на по-ниска температура от обичайната. Това унищожава вредните бактерии и така увеличава срока на годност на напитката в сравнение с прясно изцедения сок, който трае само няколко часа. Освен това процесът прави продукта годен за консумация и от хора с по-чувствителни стомаси, малки деца и бременни.

Не на последно място “Frudada“ напитките се правят в стъклена бутилка, а от миналата година сладоледите се предлагат и в картонена опаковка.

“Стремим се непрекъснато да лансираме нови и  интереснипродукти на пазара. В момента например лансираме доматен сок фреш, а от миналата година предлагаме сладолед без мляко, изцяло на растителна основа и изцяло натурален“, казва Бежева.

Но тя е наясно, че  програма  като Dare to Scale на Endeavor може да допринесе много за растежа и стабилността на бизнеса

“Във фирмата сме в преломен момент и много бих се радвала да имаме дългосроченрастеж и стабилност. В програмата ме изкушава менторската част, това, че ще срещна хора, които са врели и кипели в бизнеса и ще науча много нови неща“, споделя основателката на фирмата.

В момента например “Frudada“ се продава най-вече в София, Бургас и Варна. Изнася се също в Гърция и и Румъния. Но потенциалният пазар на тези продукти постепенно се разраства

Вероятно една от причините за досегашния успех на марката е, че освен смутитата от  фирмата произвежда вече и студено пресовани сокове и лимонади.

Бежева мечтае след 5 години фирмата да е запазила и дори увеличила сегашното темпо на растеж. И разбира се, в България да има повече образователни програми за здравословно хранене, насочени най-вече към децата.

“Трябва да се разбере, че продукти като нашите осигуряват  една или две от порциите плодове и зеленчуци нужни на ден, без в тях да има каквото и да било ненужно или вредно. Едно смути може да задоволи о нуждата от есладко на  един човек, без да прибягва до сладки преработени храни, които ще му дадат само концентрирана захар без никаква хранителна стойност“, казва тя.