Финансов Форум Иновации се проведе за трета поредна година

FacebookTwitterLinkedInEmail

 

14.06.2016 г.

За трета поредна година се проведе Финансов Форум Иновации – най-значимия и полезен финансов форум в България с авторитетно международно участие. Конференцията се организира от Асоциация Банка на годината в партньорство с ВУЗФ. Програмата тази година включи различни теми, с  фокус върху иновативните решения в банкирането и дигиталните плащания – от гледна точка на технологии и на сигурност.

В първия панел, своята визия за тенденциите в банкирането споделиха водещи финансисти у нас. Най-съществената тема, която целяха да засегнат участниците в своите презентации беше “какъв тренд ще следват банките – финансова еволюция или революци”.

Под 5% от българите ползват интернет банкиране. Това съобщи Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка. Страната ни попада в групата на изоставащите страни, които показват резултати под средното ниво за ЕС, където процентът е 46 на сто. След България се нареждат само Македония и Румъния, а преди нея – Гърция, с минимално по-добър резултат. Първи в класацията се нареждат Норвегия и Финландия.
“Това ни дава преимуществото да направим по-адаптивни продукти, които да се впишат в нашите местни реалности. Онлайн банкирането в световен мащаб нараства с 35%. Посоката, по която работим, е възможност за достъп до банкови продукти и услуги чрез всички канали в една обща дигитална екосистема. За банките това е бъдещето, което ние виждаме и останалите по-развити банки в Западна Европа вече са достигнали”, обясни г-жа Димитрова. Според главният изпълнителен директор на Пощенска банка характерно за страната ни е, че клиентите все още наблягат на традиционните офиси за търсене на информация. 71% от хората търсят информация в банковите офиси и от служителите на гишетата. Над 50 на сто пък се допитват предимно до роднини и приятели. Голяма част търсят отговор на въпросите си и в сайтовете на различните банки, както и в блогове и социални медии, посочи още Димитрова.
Ираван Хира, директор на IT компания у нас сподели, че 50-60% от служителите изхарчват цялата си заплата седмица след като я получат. Той заяви, че с промяна на поколенията, идват хора, които искат да потребяват много повече, отколкото техните родители. “Днешните младежи харчат всичко и не мислят как ще изкарат до следващата заплата”, допълни Хира.
Според данни представени от Петър Андронов, председател на управителния съвет на Асоциацията на банките в България, става ясно, че 35% от младите могат да живеят без банките. 57 на сто от запитаните пък са пояснили, че ако Google, Amazon и Apple предложат банкови услуги, биха използвали техните продукти, а не традиционните финансови институции. “Клиентите са съвсем различни. Дори и да сме изостанали, трябва да си дадем сметка, че технологиите са вече част от ежедневието.

Във втория панел на форума, с интересни примери Румен Радушев, началник управление “Индивидуално банкиране”, Пощенска банка, разказа за иновациите, вдъхновени от клиента, тяхното стратегическо планиране, реализация и колко важно е те да не бъдат самоцел, а да отговарят на реални нужди на потребителите. “Банкирането вече не е относно банкирането само по себе си, банкирането е относно клиента и колкото по-рано го разберем, толкова по-успешни ще бъдем. Много е важно да видим какво се случва по света и да взимаме добри практики, които можем да използваме на местния пазар”, заяви той. Първата идея, която даде за пример, е от банка в Полша, която е не само дигитална банка, но и банка в облак. “Други банки вече проучват поведението на клиентите в социалните мрежи, преди да вземат финансовите си решения. Дори Goldman Sachs смята, че има повече IT специалисти, отколкото Facebook. Според банката 20% от кредитирането ще премине в ръцете на тези иновативни компании. Преди 20 години такива компании не съществуваха, но те имат съвсем различен модел. Модел, в който Uber няма нито едно превозно средство и същевременно е най-голямата таксиметрова компания в света”, каза още Радушев.