“Трастена”: Успехът – сам да си създадеш пазарна ниша

FacebookTwitterLinkedInEmail

Христо Николов

 

Пощенска банка отново подкрепя иновативния бизнес с програмата за растеж Dare Scale на Endeavor. В тазгодишното издание, поради големия интерес, селектираните компании са дванадесет. В програмата участват предприемачи и бизнеси, които вече са преминали ранната фаза на своето развитие и са в началото на разрастване на дейността си. Фокус в менторските срещи и дискусионни панели ще бъде изграждането на устойчив бизнес модел и идентифицирането на възможности за растеж в трудни пазарни условия. Програмата се реализира и с подкрепата на Софтуер Груп и ИАНМСП.

 

Собственикът на “Трастена” Борис Георгиев разказва, че малиновото вино се е отпечатало в съзнанието му още когато е бил малък. С това, че се напил с него. “Бях на може би не повече от 9-10 години. Баща ми правеше малиново вино от малините в двора. То беше газирано, сладко и ми хареса, но при 11 градуса алкохол не усещаш кога се напиваш”, споделя той.
 
Семейната традиция да се прави малиново вино продължава доста време, а през 1994 г. баща му купува 95 дка малинови насаждения край Лакатник. През 2007 г. започват да правят и бутилират малиново вино за продажба, а през 2012 г. създават заедно със съпругата си Оля Антонова фирмата “Трастена”.
 
Започнали на шега, но вече осъзнават, че сякаш сами са си създали пазарна ниша, която преди това не е съществувала. Защото освен малиновото вино, което все пак се произвежда и от други хора в България, в “Трастена” правят и малина с мерло, малиново розе, дори алкохолен сладолед от малиново вино, наречен “Има пълно щастие”, който засега се предлага само в София и Пловдив.
 
Вече мечтаят за собствена винарна, имат ясен план и се надяват скоро да почнат да я правят. Ще я оборудват със собствени средства, тъй като досега са имали труден опит с европейско финансиране. Съпружеската двойка се надява до 5 години винарната не само да е готова, но малиновото вино, което произвеждат, да се е превърнало в нещо като символ на българските продукти зад граница.
 
Сега “Трастена” прави ферментацията на виното в изба под наем. Този процес трае около месец и в него и съпътстващите го дейности са заети 14-15 човека. В земеделския сезон, когато малините се берат – юли и август, заетите стигат до 100 и дори 150 човека. Иначе в търговията с вино и другите продукти са заети 4 човека.
 
“Трастена” вече има немалко успехи. През 2007 г. първи изобретяват комбинацията между малиново вино и мерло. През май 2015 г. получават наградата на журито на пловдивското дефиле “Вино и гурме” за най-удачно съчетание между вино и храна, а през 2018 г. спечелват и първото място в това състезание. През 2016 г. на Агрия Винария получават награда за най-добър дизайн на опаковката. Миналата и тази година спечелват и първо място в категорията вино и изби на състезанието “Любима марка на потребителите”.
 
“Научихме за програмата “Dare to Scale” на Endeavor преди година. Вярваме, че като се включваме в нея ще се докоснем до експертиза, която ще ни помогне, така както е помогнала и на многото технологични фирми”, казва Борис Георгиев. Защото за “Трастена” сега е преломен момент по пътя към истинския бизнес успех.