Румен Радушев: Изкуственият интелект е без алтернатива, но човешкият контакт остава незаменим фактор

FacebookTwitterLinkedInEmail

Румен Радушев, заместник-началник сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка, участва в конференцията “Четвъртата революция в банкирането”. Акцентът на събитието, организирано от вестник “Банкеръ” беше върху технологиите, които улесняват, но и предизвикват ежедневието, променят начина ни на живот и доколко сме  подготвени да посрещнем тези промени.
 
По време на презентацията си той подчерта, че въвеждането на изкуствения интелект е тенденция, която ще доминира всички сектори през следващите няколко години и даде като пример, че 38% от световните компаниите във финансовата сфера имат проекти с такава насоченост.
 
За финансовия сектор използването на изкуствен интелект няма алтернатива – то е оптимално решение, защото от една страна той значително подобрява потребителското изживяване в контакта с банката, а от друга – дава възможност за намаляване на разходите с до 25 %, което е сериозен ресурс. Въвеждането в банките на технологии, които симулират човешката интелигентност и поведение и изпълняват задачи, базирани на алгоритми, ще направи процесите по-бързи, паричните преводи по-безопасни, бек-енд операциите по-ефективни.
 
Успоредно с това, Румен Радушев посочи, че в отношенията с клиентите човешкият контакт остава незаменим фактор, защото важността на изкуствения интелект е безспорна, но изключително важен за бизнеса остава и естественият интелект, тъй като именно човешкото докосване и разбиране правят бизнеса успешен. По думите му, много млади хора, представители на съвременното поколение, първо се запознават с предлаганите банкови продукти на живо в офисите, след което започват да използват различни дигитални канали.
 
Важно е да се подчертае, че дигитализацията не е процес, който води до съкращаване на заетостта – напротив, доказа се, че тя създава нови работни места в икономиката. Голямо е предизвикателството пред банките, защото се конкурираме с модерни бизнес решения. Това, обаче, ни стимулира и ни помага да работим, защото за нас в Пощенска банка иновативното мислене е ценност, която промотираме и провокираме в нашите служители, допълни той.
 
Според него един от важните аспекти от въвеждането на изкуствения интелект във финансовата сфера ще бъдат регулациите, относими към него и е положителен знак, че от юни 2018 г. работи Експертна група по въпросите на AI към Европейската комисия, а от април тази година вече има публикуван Етичен наръчник за създаване на изкуствен интелект.
 
Румен Радушев представи успешния опит на Пощенска банка с въвеждането на иновации като чатбота EVA и приложението Eva Postbank, създадено да отговори на въпросите на потребителите във връзка с обединението с Банка Пиреос. Само за година от старта си чатботът EVA е достигнал огромен брой потребители, има хиляди продажбени инициативи и доволни нови клиенти. Иновацията на Пощенска банка попадна и в селекцията на топ 9 в света в престижния международен конкурс на EFMA – в конкуренция с над 600 иновации. Според него категоричният й успех показва, че този тип дигитално изживяване има и човешко лице, защото отговаря на потребностите на потребителите от модерни и иновативни услуги. Затова Пощенска банка работи и по друга иновация от световен мащаб, базирана на изкуствен интелект, която ще бъде пусната през 2020 г.

 

Banker-Konferencia_Rumen-Radushev_1
 
Banker-Konferencia_Rumen-Radushev_3