Румен Радушев: Благодарение на все по-атрактивните лихвени условия и ръста на средните заплати, все повече потребители избират банковия кредит с цел покупка на жилище

FacebookTwitterLinkedInEmail

Румен Радушев, заместник-началник сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка, участва в “BalREc – Конференция за инвестиционни проекти и пазар на недвижими имоти”. Създадена през 2006 година, BalREc е най-значимата и влиятелна real estate конферентна платформа в България и региона, предоставяща възможност на водещите участници на пазара да се срещнат и да дискутират актуалните тенденции в индустрията. Водещи инвеститори, финансови институции, консултанти, проект мениджъри, адвокатски компании и експерти, ангажирани с най-мащабните проекти и сделки в сектора, дискутираха във фокусирани панели и сесии с акцент върху състоянието и инвестиционната среда в ключовите пазарни сегменти: офис, ритейл, жилища, логистика, хотели.
 
Сред основните теми, които бяха застъпени и разисквани бяха основните характеристики на жилищния пазар през 2019 г., мотивите за търсене и изискванията на различните профили на купувачите, както и какви са ценовите тенденции в отделните пазарни ниши. Експертите обсъждаха променят ли се условията за ипотечно финансиране и как това се отразява на пазара по отношение на ликвидността. От какви нови проекти има нужда пазарът и къде също беше сред водещите акценти на форума.
 
“Пощенска банка е лидер в жилищното кредитиране в България и към момента управлява портфейл от жилищно-ипотечни кредити на стойност над 2 милиарда лева. Тази година се очаква да бъде рекордна в кредитирането за нас. Това, което постигаме за първите 9 месеца е над 40% ръст на исканията за кредит, като не бива да забравяме, че това поредна година с ръст на кредитирането, но след шест години на много сериозен спад”, това посочи в откриващата си презентация на конференцията Румен Радушев. Той открои като положителен за бизнеса и стабилността на системата факта, че 80% от сделките са в София и в петте най-големи областни града, иначе казано там където икономиката е силна, където се насочват хората и където са по-високи доходите.
 
“При закупуването на жилище хората масово търсят подобряване в качеството на живот и се вълнуват от инженерната инфраструктура, наличието на зелени площи и простор, цялостното облагородяване на района, към който са се насочили. Това е нова тенденция, която ще се ускорява”, заяви пред участниците в панела Румен Радушев.
 
Според него, по отношение на лихвите в следващите 2 до 3 години не се очаква ръст както на европейско, така и на национално ниво. “Напротив, изключително благоприятни са условията за финансиране и това се обуславя от два основни фактора – от една страна нивото на лихвите по кредитите и подобрението в икономиката и доходите на населението”, посочи още той и допълни, че банковата система има голяма ликвидност – много повече събрани депозити, отколкото отпуснати кредити.
 
Пред изпълнената до краен предел зала, Румен Радушев посочи, че през първите 9 месеца на годината се наблюдава и повишение на продажната цена на имотите, като по данни на Пощенска банка се отчита ръст от 7.53% в средната цена на квадратен метър на финансираните жилищни имоти в София спрямо същия период на миналата година. Тази тенденция, както и интересът към покупка на по-големи по размер жилищни имоти, водят до нарастване на средния размер на искания ипотечен кредит, който по данни на финансовата институция се е повишил с малко под 10% спрямо същия период на 2018 г.
 
В рамките на изказването си той акцентира, че по отношение на размера на предпочитаните жилища тенденцията се запазва и най-търсен остава двустайният апартамент, като се повишава интересът към апартаменти с три стаи. “Трябва да се има предвид, че 60% от ипотечния бизнес е в София, Варна и Бургас. Най-предпочитаните райони в София за последните 3 години са Център, Младост, Оборище, Люлин и Лозенец. Район Младост е водещ в класацията по предпочитано място за живеене”, допълни още той. За последните 3 години има над 10% увеличение в цената на имотите в най-предпочитаните райони на София, а най-голямо увеличение в цената се забелязва в централната част на града – 16% ръст.
 
В анализа си за тенденциите на жилищния пазар, Румен Радушев отбеляза, че от хората, които нямат собствено жилище, всеки втори планира закупуване в бъдеще, а като профил над 70% от кредитополучателите са с висше образование. Той обърна внимание и на българите в чужбина като посочи, че това е много интересен сегмент. “Близо два милиона наши сънародници живеят зад граница и там има потенциал за допълнително раздвижване и покупки в големите български градове”, каза още той.
 
В заключение Румен Радушев подчерта, че за клиентите, които предпочитат дигиталните решения, бързината и удобството, които те предлагат, има възможност за заявление, консултация и предварително одобрение на база доходи изцяло онлайн при кандидатстване през интернет страницата на Банката или през първия в страната банков чатбот EVA, но човешкият допир ще остане много важен фактор в отношенията с клиентите и занапред.

 

BalRec-Konferencia-Rumen-Radushev-1
 
BalRec-Konferencia-Rumen-Radushev-2
 
BalRec-Konferencia-Rumen-Radushev-3
 
BalRec-Konferencia-Rumen-Radushev-4