Пощенска банка се включва в информационната кампания срещу най-честите видове кибер измами

FacebookTwitterLinkedInEmail

 

Пощенска банка, като член на Асоциацията на банките в България (АББ), се включва в информационна кампания срещу най-популярните видове измами, които заплашват онлайн потребителите и целят да получат от тях чувствителни данни. Кампанията, организирана от Европол, Европейската банкова федерация и партньорски организации от частния и обществения сектор е част от Европейския месец на киберсигурността.

 

Пощенска банка участва в кампанията, като оповестява и разпространява сред банковите клиенти анимирани и видео материали, в които се съдържа информация за най-често срещаните видове измами онлайн и съвети за това, как да се предпазват от тях.

 

Най-разпространените измами, идентифицирани от Европол, на които гражданите могат да станат жертва в Интернет, са следните:

 

-  Измами с компрометирани бизнес имейли/имейли, привидно изпратени от ръководител в компанията – измамници се представят за ръководители в организацията и заблуждават лицето, за да плати фалшива фактура или да направи неразрешен трансфер от бизнес сметката на компанията;
 

-  Измами с фактури – измамниците се свързват с лицето, представяйки се за доставчик или кредитор. Те се опитват да го подведат да плати предстояща фактура на неправилна банкова сметка, контролирана от тях;
 

-  Банкови фишинг имейли, Банкови фишинг sms-и, Банкови фишинг обаждания – лицето получава измамно обаждане, sms или имейл, с които се опитват да го измамят да сподели своя лична и/или финансова информация, която след това се използва за престъпни цели;
 

-  Подправени банкови сайтове – измамниците използват фишинг имейли, съдържащи линк към подправения уеб сайт на банката, който изглежда почти като автентичната уеб страница. По този начин искат да съберат лични и финансови данни на лицето с цел злоупотреби;
 

-  “Романтични” измами – измамниците се преструват, че се интересуват от романтични отношения и търсят жертвите в онлайн сайтове за запознанства, но също така, могат да използват социални мрежи или имейл, за да осъществят контакт с лицето, с цел получаване на пари и/или данни и/или изнудване;
 

-  Кражба на лични данни чрез социалните мрежи – измамниците събират лична информация за лицето чрез социалните медии, като данните могат да помогнат на престъпниците да получат достъп до банкови сметки, да изтеглят кредит или да извършват друга нелегална дейност от името на лицето;
 

-  Инвестиционни измами и измами при онлайн пазаруване – предлагат се примамлива оферта, свързана с доходоносни инвестиционни възможности или много изгодно предложение за пазаруване, на които лицето да отговори.

 

Интернет е много привлекателен за киберпрестъпниците, които се адаптират бързо към променящите се навици на потребителите, а Интернет средата предоставя нови възможности за измами. Мошениците използват сложни трикове, примамливи обещания и оферти, за да се сдобият с пари или ценна финансова информация от неподозиращи това лица.

 

Тактиките, използвани от киберпрестъпниците, стават все по-иновативни, все по-сложни и трудно разпознаваеми. Те не пропускат да се възползват от това, че все повече хора предпочитат да правят покупките си чрез мобилни приложения. Пандемията Covid-19 ускори тези процеси и направи електронните канали все по-предпочитан метод за потребяване на стоки и услуги.

 

Социалното инженерство продължава да е в основата на множество кибер престъпления, като фишингът е най-често срещаното средство за извършването му. Престъпниците използват социалното инженерство, за да постигнат редица цели: да получат лични данни, да оперират с чужди банкови сметки, да откраднат самоличност и за други незаконни дейности. Най-ефективната защита срещу социалното инженерство е информираността и обучението на Интернет потребителите за това, как да се предпазват от кибер атаки.

 

АББ и Пощенска  банка като неин член се ангажират да полагат усилия за повишаването на осведомеността на обществото относно идентифицирането на такива измамни техники при работа в Интернет среда и се стремят да подкрепят работата на всички заинтересовани институции и организации за предпазването на лицата от превръщането им в жертви на финансови и други престъпления.

 

Повече информация за най-честите видове кибер измами може да бъде намерена в следващите материали.