Пощенска банка отново се включва в европейската кампания за борба срещу финансовите “мулета“

FacebookTwitterLinkedInEmail

За пета поредна година Пощенска банка, като член на Асоциацията на банките в България (АББ), активно участва в европейската кампания, насочена срещу схеми за изпиране на пари и набиране на “финансови мулета”.
 
“Финансово муле” е термин за лице, което прехвърля незаконно придобити финансови средства, получени от трети лица, между различни банкови сметки, често в различни държави, като за тази дейност получава комисионна. Извършването на подобна дейност е незаконно и наказуемо, дори и да е извършено при незнание. Според статистика на Европол, в 95% от случаите “финансовите мулета” се използват за усвояване на неправомерно трансферирани финансови средства, придобити от предходна киберпрестъпна дейност. Често средствата са предназначени за финансиране на други криминални дейности и изпиране на пари.
 
Тази година са установени над 4031 лица “финансови мулета“ и 227 лица, които ги набират, като действията на правоохранителните органи са довели до арестите на 422 лица, според данни на Европол. В хода на кампанията са инициирани 1529 разследвания. Повече от 500 банки и други финансови институции са помогнали за докладването на 4942 неправомерни транзакции, в които са използвани “финансови мулета“, предотвратявайки щети за 33.5 млн. евро.
 
По време на тазгодишната кампания, от страна на българските правоохранителни органи са идентифицирани 98 “финансови мулета”, което е с 37 лица повече от миналогодишната кампания, както и 72 жертви от престъпната дейност – с 28 повече от миналата година. Във връзка с борбата с финансовите престъпления в хода на текущата кампания с помощта на банките в страната са установени 100 неправомерни трансакции, като са предотвратени щети на стойност почти 14 млн. евро.
 
За набиране на “финансови мулета” се използват различни схеми, например, сайтове за запознанства, чрез които престъпниците се опитват да убедят жертвите си да отворят банкови сметки за изпращане или получаване на средства. Също така, чрез постове в социалните мрежи с примамливи предложения за работа, гарантираща лесно и бързо забогатяване, се цели привличането на вниманието на студенти и млади хора. Престъпниците са все по-изобретателни, като често пъти се възползват от реално съществуващи събития, за да направят предложенията си да изглеждат по-достоверни, например, настоящата пандемия COVID-19. Често пъти те използват и информация за набелязаните от тях лица, с която са се сдобили чрез социалните мрежи.
 
Сред предупредителните знаци, че е възможно въвличане в подобна престъпна схема, са: неочакван контакт с обещания за лесни пари, също и обяви за работа от чуждестранни компании, търсещи “местни/национални представители”, които да оперират от тяхно име, без обаче в самите обяви да бъдат посочени изисквания за образование или професионален опит. Други знаци са, че подателят използва някоя от безплатните платформи за имейл услуги (АБВ, Gmail, Yahoo! и т.н.) и имейл адресът му не съвпада с името на компанията, от която се представя. Трябва да се обръща внимание и на лошо написани обяви с граматически грешки или ако цялата комуникация и трансакции във връзка с работата се извършват онлайн.
 
Кампанията срещу “финансовите мулета” е част от системните усилия за ограничаване на измамните практики, които Пощенска банка устойчиво подкрепя. Целта на инициативата е да подпомогне интернет потребителите да различат съмнителните и потенциално опасни обяви, с които се набират “мулетата” с обещания за лесни печалби. Повишаването на информираността е едно от основните средства за превенция на този род престъпления.
 
Банковият сектор в България подкрепя усилията на правоохранителните органи и си сътрудничи активно с тях за предотвратяването и разкриването на финансови престъпления, свързани с изпирането на средства, придобити от незаконна дейност. Банките имат строги правила и изисквания, чрез които идентифицират своите клиенти, на което се дължи и голямото доверие, с което се ползват сред потребителите на финансови услуги.