Петя Димитрова: Стремим се да разширим пазарния си дял не само чрез органичен растеж, но и чрез нови консолидации

FacebookTwitterLinkedInEmail

6 декември 2021

 

Интервю с Петя Димитрова,главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка за вестник 24 часа“.

 

Г-жо Димитрова, в края сме на втората година, в която живеем под знака на пандемията. Каква беше 2021 г. за Пощенска банка?

Изпращаме още една година с много предизвикателства, с които успяхме да се справим успешно и закономерно се превърнахме в доверен партньор, работодател и социално отговорна компания. Нещо повече, утвърдихме се като институция, на която клиентите имат доверие и която им предлага решения за тяхното утре. Това не би било възможно да се случи без усилията на целия ни екип. Затова още в началото на интервюто искам да благодаря на всичките ми колеги, клиенти, акционерите и силната международна група, към която Пощенска банка принадлежи.

Освен всичко друго, това беше годината, в която отбелязахме и 30 години от създаването си, за който период се доказахме като една от най-успешните системни банки в България. Цифровото изражение на успеха сочи, че заемаме 3-то място по размер на кредитния и депозитния портфейл, с пазарен дял от над 10%, имаме над 200 клона в цялата страна и повече от 100 спечелени награди за нашите дигитални иновации и продукти, услуги и политика за социална отговорност.

Признание за нашите успехи е и фактът, че Българската агенция за кредитен рейтинг  повиши Дългосрочния рейтинг на Пощенска банка от BBB- на ВВВ, при запазен краткосрочен рейтинг A-3, и в същото време промени перспективата от “положителна” на “стабилна”.

 

Как в Пощенска банка реагирахте в отговор на промените и как се промениха продуктите и услугите, които предлагате?

Предложихме на нашите клиенти редица иновации от следващо поколение: първата банка сме, която въведе Smart POS, който превръща смартфона в ПОС терминал; първата сертифицирана банка, която предложи незабавни плащания; тази година лансирахме първата метална кредитна карта на българския пазар. Сред иновациите, които лансирахме само тази година, е и уникалния ни мобилен портфейл от ново поколение ONE Wallet, с който потребителите могат да получават още добро потребителско преживяване. С него на практика те имат незабавен безконтактен достъп до основни банкови услуги, защото пренасят физическия портфейл в мобилния си телефон. В One wallet клиентите ни могат да добавят всички свои банкови карти и да ги управляват свободно и ефективно благодарение на богатия набор от функционалности, които са заложени в приложението. Сред тях са и безконтактно плащане с телефона на ПОС терминал, управление на картите в мобилния портфейл като залагане на лимити за различните канали (ПОС, АТМ, плащане през интернет), възможности за добавяне на карти за лоялност от различни търговци, ваучери за отстъпки при наши партньори и много други. Клиентите ни имат активен и гъвкав контрол върху средствата си 24/7, което е незаменимо удобство в днешно време.

Също така, в последните две години стартирахме тотално обновяване на клоновата ни мрежа и инвестирахме в модерни дигитални зони за експресно банкиране, които веднага бяха разпознати като предпочитана алтернатива на банкирането на гише. Благодарение на интуитивните устройства в тези зони клиентите ни могат да извършват сами по-лесно и бързо голяма част от основните банкови операции, след като се идентифицират само с дебитната или кредитната си карта, без да е необходимо да са регистрирани за интернет банкирането на банката. Дигиталните зони функционират вече в 75 клона в 32 града в страната и предстои откриването на още локации и надграждане на услугата.

Радваме се, че клиентите ни оценяват предимствата на дигиталните канали за банкиране, бързината и сигурността, с която могат онлайн да управляват средствата си. Разбира се, това е процес и очакваме той да продължи, а ние ще сме до тях през това време, отговаряйки на конкретните им очаквания за по-бързо и по-удобно банкиране.

Последната новина, буквално от преди няколко дни, е свързана със задълбочената ни работа с БОРИКА в последните месеци. В резултат на

това, Пощенска банка е първата банка в България, която беше сертифицирана да предлага на своите клиенти модерната дигитална услуга за незабавни плащания в лева по Програма Blink на БОРИКА. С нея нашите клиенти ще имат възможност да правят преводи от сметка в сметка за суми до 30 000 лева в рамките на 10 секунди. Услугата предстои да бъде развита в бъдеще, като клиентите на банките, които участват в проекта, ще имат възможност да извършват плащания за секунди в търговски обекти, да правят покупка при онлайн търговец, плащания на комунални услуги, плащания на данъци и такси, плащания на е-фактура.

Сигурна съм, че клиентите, които тестват новата услуга, ще останат очаровани от един нов тип потребителско преживяване, което ние имаме удоволствието да им предложим първи на българския пазар.

 

 

Как наскоро обявеното сътрудничество с ПОК Доверие“ ще помогне на клиентите на двете институции?

С водещата българска пенсионно-осигурителна компания “Доверие“, част от “Виена Иншурънс Груп“, подписахме договор за мащабно стратегическо партньорство, което ще осигури на клиентите ни достъп до най-иновативните банкови, застрахователни и пенсионно-осигурителни решения на пазара. Партньорството ще предостави на всички потребители, мислещи за своето бъдеще, опция за включване в доброволен и универсален пенсионен фонд, който да им осигури по-висок стандарт на живот в пенсионна възраст. Наред с всички останали предимства, допълнителното пенсионно осигуряване дава възможност и за генериране на доходност от инвестиции при умерено ниво на риск. Затова и ще предложим специален продукт с възможност за изгодно ежедневно банкиране. за клиентите на ПОК “Доверие“, на които предстои да навлязат в пенсионна възраст. Също така, клиентите и служителите на ПОК “Доверие“ ще могат да се възползват от иновативните финансови продукти и индивидуални решения на Пощенска банка.

 

 

В последния месец на българския пазар стана факт поредното сливане на банки. Какви са очакванията ви по отношение развитието на тези процеси?

Нека не звучи нескромно, но Пощенска банка беше институцията, която постави началото от вълната консолидации на пазара – първоначално със сделката за българския клон на Алфа Банк през 2016 г., а в последствие и с придобиването на Банка Пиреос България преди две години, като то беше извършено за рекордно краткия период от едва четири месеца, което е показателно за солидната експертиза, с която разполагаме.

Силната международна група Юробанк, към която принадлежим, също предприе серия от придобивания на други банки в региона. Наскоро сръбското подразделение на групата придоби Direktna Banka, а през юли беше финализирана  инвестицията във втората най-голяма банка в Кипър – Hellenic Bank. Това е поредната стъпка към засилване на позициите на Юробанк като системна банкова група в Югоизточна Европа и резултат от стратегията на акционерите – канадски и американски фондове, за разширяване на присъствието в ключови пазари като нашия.

Предстои засилването на позициите на групата Юробанк и у нас, следващо естествения ни стремеж за разширяване на пазарния ни дял не само чрез органичен растеж, но и чрез придобиване на още стратегически играчи на пазара.

Следим отблизо всички възможности на пазара и сме готови да вземем участие и в други подобни сделки. Тяхно реализиране закономерно ще утвърди Пощенска банка сред водещите банки и по активи, след като с отличните си резултати завоювахме лидерски позиции в кредитирането и депозитния портфейл.

 

 

Какви са прогнозите ви за 2022 г. по отношение на насоките, в които ще се движи банковият сектор?

Последните години ни показаха, че опитите да се прогнозира бъдещето в една или друга област, са истинско предизвикателство. Затова ще ви отговоря като цитирам думите на Алън Кей: “Най-добрият начин да прогнозираш бъдещето, е да го създадеш“.

Все пак, вярвам, че занапред банковите услуги ще търсят баланса между дигитализацията на услугите и индивидуалното обслужване – и ние в Пощенска банка залагаме именно на този баланс. Нашият добре работещ модел е да използваме най-съвременната технологична инфраструктура в баланс с човешкия фактор, предлагайки изчистени, бързи, персонализирани и безопасни услуги 24/7, за да обслужваме нашите клиенти физически лица, компании – големи, средни и малки, и да допринесем с това за подобряване на перспективите за българската икономика и обществото.