Петя Димитрова: Незабавните плащания са новата нормалност и банките са част от нея

FacebookTwitterLinkedInEmail

4 юни 2021 г.
 

Интервю на Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Пощенска банка за Bloomberg TV Bulgaria.

 

Въпрос: Пандемията от Covid-19 отвори доста възможности пред финтех индустрията. Възможно ли е търговските банки да излязат дългосрочно от разплащанията?
 

Петя Димитрова: Не смятам. Търговските банки започнаха с тяхната дигитална трансформация много преди пандемията. Факт е, че пандемията катализира този процес. Разплащането е основна дейност на търговските банки, а те си партнират с финтех компаниите. Виждаме в световен мащаб много покупки, продажби и партньорства. Не смятам, че някога банките биха излезли от този пазар, напротив – банките ускориха своите дигитални стратегии и решения от гледна точка на подобряване на разплащателния и транзакционен процес. Виждате, че все повече се говори за т.нар. незабавни плащания, което е новото нормално, а банките са част от този процес. До края на тази година, според нас, това ще бъде факт, включително и в България, където нашата разплащателна система БОРИКА работи много интензивно и смятаме, че в края на годината ще има резултати.
 

Въпрос: Въпросът е – на каква цена?
 

Петя Димитрова: Всяка банка ценообразува по свой начин, но смятам, че тя ще е абсолютно конкурентна на финтех компаниите.
 

Въпрос: Когато, евентуално, излезе официална валута на Европейската централна банка, търговските банки ще бъдат ли готови за нея?
 

Петя Димитрова: Нека видим дали ще се появи въобще. В момента имаме само обсъждане без конкретика. Европейската централна банка излезе с изявления, че ще организира публични обсъждания, които текат в момента и до края на тази година ще заявят дали ще стартират подобен проект. Нека първо видим какво ще предложат, защото в момента нямаме основа за дискутиране на подобна тема. Това, което имаме като анонс е, тази валута ще допълва нормалните банкноти, монети и фискална политика в момента.
 

Въпрос: Може ли банките да загубят трайно спестителите си, тъй като в момента не им трябва ликвидност и предлагат доста неизгодни спестовни продукти?
 

Петя Димитрова: По-скоро не, тъй като банките са най-сигурното място за съхранение на парите на потребителите – и те го знаят. Статистиката доказва това и ако погледнете назад в годините и дори в момента, ще видите, че депозитите в банките растат, а не намаляват. Банките обаче запознаха да предлагат много интересни продукти. Ние, в Пощенска банка, започнахме предлагане на продукт „Структуриран депозит“, който носи доходност на клиентите. Той вече е изчерпан, а сега правим нови два, които ще пуснем до края на годината.

Взаимните фондове също са много популярен продукт в Европа и по света, а в България тепърва ще навлизат, тъй като те са инвестиционни продукти. И докато депозитът е съхранение без риск, докато в инвестиционния продукт все пак има някакъв, но ние сме го минимизирали.

Съветвам потребителите да разгледат различните продукти на Пощенска банка, тъй като ще намерят разнообразни опции, в които да инвестират.
 

Въпрос: Притеснявате ли се, че ако падне мораториумът ще се увеличат лошите кредити?
 

Петя Димитрова: Следим случващото се и за момента не забелязваме такава тенденция. Виждаме, че на пазара лошите кредити и показателите са в порядъка на 8% и не забелязваме да се увеличават. В Пощенска банка той е 6% и върви надолу, т.е. трендът не показва това. Мораториумът изтичаше няколко пъти – в декември миналата година, после в март, сега в юни, тепърва ние ще видим края, но в първите вълни, ние в Пощенска банка не видяхме подобни признаци. Разбира се, има специфики – държава, регион, но като цяло, това което мога да кажа е, че парите бяха вложени в системата именно, за да не фалират хора и фирми, а да могат да продължат доколкото е възможно с нормалния начин на живот. Това е много радващо.
 

Въпрос: Пандемията, по всичко личи, върви към края си. Вие как планирате да продължите – връщате ли служителите в офисите или ще продължи хибридният начин на работа?
 

Петя Димитрова: Пощенска банка е голяма институция с 3000 служители. Ще следваме плавен ход на процеса, без резки движения и ще преценим. Дистанционният начин на работа тепърва ще бъде оценяван и анализиран от всички компании, защото има положителни и отрицателни страни. Хората търсят социализацията и не желаят да стоят по цял ден вкъщи, но има различни индустрии и в някои от тях тези процеси се случват по-лесно. В близко бъдеще едва ли ще има големи промени, но в далечна перспектива вероятно ще се залага на различни формати и споделени работни пространства. Тук всяка институция ще преценява и действа според своята сфера на бизнес.
 

Въпрос: Вие обмисляте ли го?
 

Петя Димитрова: Ние го обмисляме на ниво международна група, както и в България и правим съответните анализи с консултанти.