Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка взе участие в годишната конференция “Fintech Summit2021“. Събитието, което традиционно се организира от “Капитал“, се проведе в изцяло дигитален формат, като със своята богата и разнообразна тематика, се превърна в едно от най-важните и посетени от стотици зрители.
Петя Димитрова участва в първия панел “Позициите на банките и финтех компаниите през 2021 г.“, по време на който на дебат бяха подложени актуални теми, сред които предизвикателствата, пред които ще се изправят банките и финтех компаниите след пандемията, какви уроци бяха научени за изминалата година, както и водещите тенденции, които ще стимулират успеха на икономиката в бъдеще. Беше дискутирано и доколко банките са в състояние да се конкурират с финтех в осигуряването на качествено дигитално изживяване за своите клиенти.
Петя Димитрова благодари на организаторите, че в сложната ситуация са успели да организират отлично и да проведат при огромен интерес, събитието. “Банките доказахме успешно през изминалата година, че сме способни дори в условия на пандемия, да генерираме доверие в нас от страна на клиентите“, заяви Петя Димитрова.
Тя посочи, че банките на практика са показали, че са част от решението на проблема – като са предложили бързи решения, точно тогава, когато бяха най-необходими. “Точно така, буквално за седмици, ние в Пощенска банка, променихме своя работен процес и поведение, за да продължим в различните условия да бъдем от полза за своите клиенти. Резултатите не закъсняха и днес сме свидетели как все повече от тях търсят и използват дигиталните ни продукти и услуги“, категорична беше тя.
Петя Димитрова открои пред всички една особено важна тенденция, която е започнала да се проявява и преди пандемията – че финтех компаниите започват все повече да се приближават към банките, а банките към финтех компаниите. “С разрастването на дейността си финтех компаниите стигат до етап на развитието си, в който установяват, че имат нужда от банков лиценз, вече сме свидетели на много такива примери, и добрата посока, в която се движим, е банките да си партнират с финтех и разплащателни компании, за да може да сме още по-гъвкави и услугите ни да достигат максимално бързо до клиентите и те да получават най-доброто обслужване“, каза още тя.
В прегледа си на предимствата, с които търговските банки разполагат, Петя Димитрова отбеляза регулациите в банковия сектор, както и различните изисквания към банките, които се повишават от година на година. “Хората ще продължат да предпочитат банките като място за съхранение на своите финансови ресурси, тъй като ни разпознават като надежден партньор, дължащо се до голяма степен на факта, че сме силно регулирани, а това е не по-малко важно за клиентите“, допълни пред участниците тя. И допълни, че това поражда някои недостатъци като дълги и сложни процеси на документация, но дори и такива, те са в интерес на клиента.
Като особено важна тема от изминалата година и водеща сред очакванията за 2021 г., Петя Димитрова коментира дигитализацията и въвеждането на различни иновации в продуктите и услугите за удобство на клиентите. “Отличното клиентско преживяване е в центъра на нашата работа, и те очакват и изискват от нас, начин да подкрепим техните планове още по-бързо, през този все по-предпочитан от тях канал“, категорична беше тя.
В подкрепа на думите си, Петя Димитрова запозна участниците и гостите на конференцията иновативните дигитални решения, които Пощенска банка налага на пазара. “Една от най-големите инвестиции и иновации, която осъществихме през 2020 година, бяха нашите дигитални зони за експресно банкиране, които веднага бяха разпознати като удобна алтернатива. Благодарение на интуитивните устройства в тези зони клиентите ни могат да извършват сами по-лесно и бързо голяма част от основните банкови операции, след като се идентифицират само с банкова карта, без да е необходимо да са регистрирани за интернет банкирането на банката. Дигиталните зони функционират вече в 32 клона в 15 града в страната и предстои откриването на още локации и надграждане на услугата ”, заяви тя. В допълнение посочи, че Пощенска банка е първата, която е осъществила мащабна и сериозна оптимизация само в рамките на 6 месеца, използвайки Robotic Process Automation технологии. “Внедрихме 6 робота, като те бяха “обучени“ да изпълняват двадесет от традиционните за “Кредитна администрация“ процеси“, обясни тя.
“Вследствие на все по-активната употреба на дигиталните канали от клиентите на банката, общият дял на направени трансакции в онлайн среда на годишна база достига 78% в края на 2020 г. спрямо 22% на извършените в клон. Възходящата тенденция в развитието на дигиталните канали на банката категорично се потвърждава и от данните за използването им на годишна база, като най-чувствително е увеличението при ползването на мобилното приложение “m-Postbank“. За миналата година активните потребители на приложението са нараснали с 60%, а общият брой на направените трансакции отбеляза ръст от 50 на сто спрямо 2019 година“, обясни Петя Димитрова в хода на оживения дебат.
В дискусията с останалите панелисти Петя Димитрова отбеляза също така, че редица изследвания показват, че над 50% от българите предпочитат да плащат с карта, като прогнозите са, че картовите трансакции ще нарастват със 7% на годишната база през следващите 5 години. „При дигиталните портфейли очакваме доста по-сериозен ръст, като прогнозата на Euromonitor e трансакциите през тях да нараснат с над 140% в следващите 5 години. Дигиталните платежни услуги ще продължат да бележат ръст и повечето доставчици ще фокусират усилията си върху незабавните разплащания“, акцентира пред колегите си Петя Димитрова и обясни, че това е огромно предизвикателство за всички в сектора, а Пощенска банка е готова да го посрещне с най-вълнуващата иновация, която предстои да въведе през 2021 година – своя дигитален портфейл. “Убедена съм, че това ще е едно ново, уникално и съвършено преживяване за клиентите, които търсят най-доброто решение за управление на личните си финанси. Клиентите на практика ще пренесат банката в мобилния си телефон. Те ще имат възможност да добавят всички свои карти в новия си портфейл, а разнообразния набор от функционалности ще им осигури незабавен и активен достъп до средствата им, които ще могат да управляват ефективно 24/7“, с тези думи тя представи бъдещия уникален продукт.
В заключение Петя Димитрова посочи, че въпреки целия процес на дигитализация, дори и след пандемията банките ще имат едно голямо предимство пред финтех компаниите – а именно наличието на физически локации. “Те дават възможност за личен контакт, а това е нещо, на което много от клиентите ни държат и оценяват“, обобщи тя.