Петя Димитрова: Мисли и се разширявай

FacebookTwitterLinkedInEmail

 
Банките печелят от нашата склонност да им поверим парите си. И обратното – губят, ако не рискуваме. Този сложен баланс на интереси изисква умения и качества, които не се научават за един ден. Това е процес. А процесите в Пощенска банка се управляват най-добре от Петя Димитрова – вече 12 години главен изпълнителен директор на банката в България и с повече от 21 години кариера в сектора.

 
Лидерството като концепция

Петя Димитрова скъсява бързо дистанцията и се стреми да премине по същество в разговора. Води го с лекота и широка усмивка и с кристална яснота за цената на времето, което не бива да бъде губено и за секунда.

Четвъртата по големина банка в България с близо 20 милиарда лева активи и печалба от над 320 милиона лева през 2023 г. не позволява на Димитрова да харчи дори и миг в дребнотемия. През този април Пощенска навършва 33 години от създаването си и е сред най-динамично развиващите се финансови институции в страната – почти 12% ръст на активите, близо 50% ръст на печалбата през 2023 г. спрямо 2022 г. в рекордна за целия сектор година. Същевременно тя държи 38% от пазара на усвоените лимити по кредитни карти у нас, като отчита оборот от 7 млрд. лева за кредитни и дебитни карти за 2023 г.

Петя Димитрова има любима максима: “Късметът идва при подготвените умове”. Само подготвените и мотивираните хора могат да уловят възможността и да се възползват от нея, което в очите на страничния наблюдател да изглежда като случайност. През всички години във финансовия сектор тя не спира да се променя и да се развива – постоянно учи и придобива нови знания и дори в момента инвестира свободното си време в специална програма на Harvard University за изпълнителни директори и предприемачи. “Вярвам силно в личния пример”, споделя Димитрова, която като лидер в банката настоява и изисква от работещите в нея да придобиват знания, с които да посрещат предизвикателствата на съвременния живот. “Ние сме единствените, които имаме ексклузивно партньорство с университета INSEAD за обучение на всичките ни служители” (INSEAD е френски бизнес университет, който по последните класации на висшите училища в света е сред най-добрите за MBA и EMBA програмите – бел. ред.), не крие гордостта си тя. Програмата е активна от две години и се приема изключително добре. “Нашите мениджъри могат да се обучават в кампусите в САЩ, Франция и Сингапур чрез най-иновативните програми в различни области”, споделя още. През годините Пощенска е имала подобни програми и с други водещи световни образователни институции като университета Bocconi в Милано. В личен план Димитрова има едно хоби – да се информира и да чете постоянно – от сутрешните новини в българските и международните издания, през книги до доклади, които й позволяват да вижда голямата картина както за управляваната от нея компания, така и за сектора.

 
Шампиони по трансформация

Мащабните задачи са слабост за Петя Димитрова. Пощенска банка е сред шампионите по консолидация и окрупняване на българския банков пазар след четири успешни операции по придобиване на активите на конкурентни играчи. “Имаме много добра стратегия, успяхме изключително бързо да завършим проектите по сливане и съм горда с екипа си”, разказва Димитрова. “Противник съм на дългите процеси по сливане, които се превръщат в агония за замесените хора. Всичко трябва да е ясно от първия ден и да е казано на всички какво се случва”, категорична е тя. Последната сделка е за компанията за потребителски кредити BNP Paribas Лични финанси, която вече успешно е ребрандирана в ПБ Лични финанси. “Виждаме огромен потенциал в развитието на продукта с въвеждането на най-новата концепция на пазара, т.нар. Beyond Banking”, загатва Димитрова, но не влиза в детайли. “Beyond Banking” е термин в банкирането на дребно, с който се описват процесите, при които финансовата институция позволява чрез технологични иновации да предложи на потребителя широка палитра от услуги, включително и небанкови, като обединяващото около тях е лекотата за плащане и управление на транзакциите от едно място. Предизвикателствата все още са доста, преди всичко от техническо естество, но е факт, че това е бъдещето за потребителите, които ще се възползват от удобството на иновативни услуги с универсален достъп и пълна прозрачност. “Beyond Banking повдига на съвсем друго ниво клиентското изживяване и е вече съчетано наистина с много по-пълноценно изживяване от гледна точка и на продукти и на услуги”, обяснява Димитрова. И обобщава: “Не искам да разкривам повече, когато сме готови, ще излезем на пазара и ще го популяризираме. Подготвяме се всички старателно и безкомпромисно”.

Изграждането на екипи и устойчиво развитие също е белег за нейното управление – Пощенска банка печели непрестанно награди като предпочитан работодател и като компания, която системно инвестира в кадрите си. “За мен най-важното е трудолюбието и това да си постоянен. През всичките години сме се трудили много и сме имали стратегия, която не се е променяла. И смятаме да продължим по този път”, споделя Димитрова, като добавя: “Нашата цел винаги е била и продължава да сме от водещите банки. Хубавото е, че печелим доверието както на нашите акционери и на групата (Eurobank Group – бел. ред.), така и на целия екип – хората, с които работим”.
 

Преди еврото, след растежа

2024 г. се очертава като ключова за банковия сектор. Все по-вероятното предстоящо въвеждане на еврото през 2025 г. е сигнал за качествено нова епоха в развитието му. В последните 30 години финансовите ни институции преминаха през всички етапи, свързани с предизвикателствата пред прехода на българската икономика от планова към пазарна – от хаотичното и високорисково начало през сътресението на банковите фалити до консолидацията и навлизането на сериозни чуждестранни инвеститори в сектора, които го превърнаха в надежден и стабилен гарант за стопанското бъдеще на страната. Има една спирачка обаче, която сякаш кара всички тях да се въртят в кръг и това е причиненото от конюнктурни обстоятелства забавяне на присъединяването на България към еврото. Петя Димитрова е категорична: “Ако има една индустрия, която ще е готова и работи изключително усилено, това са банките. Независимо от политическите решения, за нас датата е 01.01.2025 и ние ще сме готови”.

Влизането в еврозоната ще промени радикално начина, по който банките оперират в страната. България ще премине от система на валутен борд към участие в общия паричен съюз. Това означава, че сегашните косвени механизми за контрол върху правителствените разходи ще бъдат заменени от фискалните правила на ЕС. В момента законът категорично забранява на централната банка под каквато и да е форма да финансира правителството или общините. В еврозоната обаче българската държава, както и банките, вече ще имат истински кредитор от последна инстанция, което ще е голяма промяна за страната, поддържала успешно валутен борд над 25 години. “ЕЦБ (Европейската централна банка) има много повече пари от държавата”, обяснява Димитрова и не крие, че вижда в това повече ползи, отколкото рискове. “Влизайки в Еврозоната, пред нас се отварят наистина много нови хоризонти”, обяснява още тя.

И наистина, ползите от въвеждането на еврото са много големи за банковия сектор. “В момента сме в банковия съюз, изпълняваме всичко, но не получаваме никакви ползи, не сме на масата с решенията”, обяснява Димитрова и посочва: “Не може евровите български ДЦК да имат 25% рисково тегло, а догодина 50%, вместо с 0%.”

От една година Петя Димитрова е и председател на Асоциацията на банките в България (АББ). В тази си роля тя преформатира браншовата организация в посока на четири основни стратегически посоки – подготовка и готовност на сектора за въвеждане на еврото, дигитализация, киберсигурност и обща финансова грамотност на населението. “Искаме да направим и кампания, която да е разяснителна за еврото, защото ние твърдо вярваме, че това е посоката на България”, споделя Димитрова. АББ вече работи в тясно сътрудничество с Министерство на финансите и БНБ по комуникационните инициативи за ползите от въвеждането на еврото.
 

Дигитално, физическо и различно

И докато влизането в еврозоната все още подлежи на политически действия, Пощенска банка преследва ясна стратегия за развитие в следващите години. “Вие знаете, че сме направили вече четири придобивания. Не възнамеряваме да спираме до тук”, казва Петя Димитрова и допълва: “Смятаме да растем и органично, и чрез сливания и придобивания”.

В следващите три години банката ще се концентрира в растеж чрез сериозна трансформация на процесите и цялостното клиентско изживяване. Фокус на тези усилия обаче не са само клиентите, но и служителите на банката. В ход е мащабен проект за ребрандиране и обновление на офисите и клоновата мрежа. В централата на финансовата институция функционира една от най-модерните климатично-вентилационни системи на Балканския полуостров.

“Фокусирали сме се обаче върху нашия основен бизнес, върху банкирането”, посочва Димитрова. “Ние сме почитатели на Phygital модела”, обяснява още тя. Тази дума е комбинация от Physical и Digital. Без да се подценява влиянието и значението на дигитализацията – в която Пощенска банка е един от лидерите на пазара – компанията иска да осигури и изживяване от следващо поколение за клиентите, които държат да посетят банков клон. Пътят на трансформацията е ясен – за базови банкови операции като преводи, превалутиране или извлечения, клиентите все по-често ще използват дигиталните канали на банката. Клонът се превръща в място с по-висока добавена стойност – кредитна консултация, инвестиционни съвети и др. “Това е като махало”, обяснява Димитрова: “Минахме през този период, в който казвахме как Fintech ще убие банките, ще ги затвори, няма да ги има, клоновете ще изчезнат, всичко ще е с един клик, с телефона и така нататък.” В момента една от най-големите американски банки, JPMorgan Chase, отваря нови 500 банкови клона. Като погледнете, в никоя индустрия няма залитане изцяло към дигитализация”, възкликва Петя Димитрова. Водещото за всички е клиентското изживяване и това, че то просто трябва да е различно от онова в миналото.

Киберсигурността е огромна тема за банките, които инвестират сериозни средства в разработката на различни решения и защити срещу опитите и посегателствата на хакери и други престъпници. “За хубаво или лошо, България е малък пазар, който не е толкова интересен за хакерите”, усмихва се Димитрова. “Нужни са усилия, средства и хора, за да станеш обект на подобен интерес. България за щастие не е в този сегмент. ”Въпреки това, системите за дигитална безопасност са ключова област на развитие за Пощенска банка“.

Говорим и за навлизането на изкуствения интелект във финансовия сектор и ползите, които той ще донесе. С оглед на съществените инвестиции, които банката предприема в областта на дигиталната трансформация на процесите си, повече от естествено е и прилагането на върхови технологии като регенеративния изкуствен интелект и големи езикови модели върху процесите й. “Има огромна полза – не само за фронт офис дейности, но и за бек офис операциите ни”, категорична е Димитрова и посочва навлизането на тези технологии при кредитната администрация, отдел “Жалби, “Оценка на риска”. Банката е и една от първите на българския пазар с нейния чатбот EVA, базиран на технологията на изкуствения интелект, който владее както български, така и английски език. Услугата е фокусирана върху комуникацията и предоставя на клиентите възможност за консултация в реално време. “В професии като нашата в области и сфери с повторяемост на услуга, продукт, задачи и процеси ML (Machine Learning) и AI ще имат изключително голям ефект и това е топ приоритет за нас”.
 

Банката в бъдещето

Полагането на всички тези усилия са обусловени от глобалната картина за сектора. Питаме Петя Димитрова къде ще бъдат банките след 10 години. Тя се замисля за няколко секунди: “Трудно е човек да даде прогноза за десетилетие, но при всички положения вървим към консолидация. За съжаление или радост, банкирането все повече се превръща в базова услуга, която е универсална за клиента. Само повече инвестиции в технологии, в ESG и в нишови продукти ще донесат висока добавена стойност за процеса на банката от бъдещето. “Всеки човек има своя житейски път в общуването с банката”, сигурна е Димитрова. “В различните етапи от живота си имате нужда от различни неща. Първо ще ви трябва сметка, после банкова карта, после потребителски кредит, защо не и ипотечен? Може да потърсите кредит за бизнеса си или дори консултантски услуги – и банката ви съпътства в този цикъл под една или друга форма. Няма да стане само с клик и натискане върху екрана. Клиентското изживяване – от продуктите и услугите – всичко ще се промени, за да се адаптира към променящите се нужди на следващите поколения”, обобщава изпълнителният директор на Пощенска банка.

В края на срещата ни повдигаме темата как приема въпроса, който винаги се отправя при разговор с нея: “Какво е да си жена мениджър?”. Тя се усмихва обаче и маха с ръка: “Всъщност като жена не съм била третирана никога като втора категория човек. Винаги съм знаела какво искам да постигна и защо го искам”. След което се замисля за кратко и добавя: “Може би едно от нещата, с което жените са по-натоварени, е че трябва да бъдат и майки. Това винаги ми е тежало – да намеря време за семейството и децата ми”.

А какво за нея е успехът? “За мен успехът е да си в баланс и да изпитваш удовлетвореност сам от себе си. На това уча и децата си”, усмихва се тя. “Много държа и моите служители да са щастливи и удовлетворени, защото само тогава даваш най-доброто от себе си. Когато започнеш да залиташ в различни посоки, това неминуемо се отразява на всичко”, категорична е тя. Ако можеше да се върне 20 години назад, щеше ли да направи нещо по различен начин? “Не, но щях да съм по-търпелива”, възкликва. И през 2024 г. Пощенска банка продължава да се променя. Както и Петя Димитрова, която обича и търси промяната.