Петя Димитрова, “Мисис Икономика” 2015: Иновациите са важни във всеки бизнес

FacebookTwitterLinkedInEmail

Икономика | 10.12.2015 | 00:00

Госпожо Димитрова, колко тежи статуетката “Рибарят и златната рибка”? 

Тя тежи достатъчно, за да напомня, че човек винаги трябва да носи отговорност – независимо дали получава награди, дали менажира хора, дали управлява институции. Отговорността е нещо, което тежи. Но пък е хубаво, че след отличието за Пощенска банка в категорията “Най-добър старт в кариерата” сега получаваме и голямата награда в конкурса “Мистър и Мисис Икономика”. Това е доказателство, че положените от нас усилия не са останали незабелязани и ние сме били полезни за нашите клиенти и партньори.

Вие как поемете тези отговорности така, че именно вие да сте на сцената при връчването на най-голямата награда на КРИБ за 2015-а?

Надявам се, че през всичките тези години съм го заслужила със своя труд и с всичко, което съм дала от себе си, за да може банковата институция да върви напред и нагоре, да може моите колеги от Пощенска банка да се чувстват уверени и подкрепени в своите идеи и в развитието си, а и акционерите да виждат добри резултати. Това всъщност за мен е най-голямата награда. Банковият бизнес е всекидневно предизвикателство и затова съм доволна от всичко, което успяхме да постигнем през годината. Запазихме лидерските си позиции във всички сегменти, в които оперираме. Успяхме да превърнем нашата институция в една от предпочитаните банки в страната, модернизирахме клоновата си мрежа, предложихме персонален подход към всеки клиент и създадохме модерни уеб базирани услуги. И тази година бяхме изключително активни в сферата на корпоративната социална отговорност и осъществихме редица социално значими проекти в областта на грижата за децата, образованието, опазването на околната среда, спорта и корпоративното дарителство.

Миналата година беше инфарктна за банковия сектор заради случая с КТБ. Сега вече време ли е за награди за банковия сектор?

Не бива да се прави връзка между двете. Фалити стават по цял свят и България не е изолиран случай. Но когато бизнесът расте и върви нагоре, той трябва да бъде поощрен и това трябва да се отбележи по някакъв начин. Тази и други награди целят точно това. Мениджърите трябва да бъдат оценявани за усилията, които полагат. Наградата означава, че някой е положил много труд. От началото на 2015 г. екипът ни получи общо 18 награди от независими организации и престижни конкурси. Високо оценени бяха нашите усилия в обслужването на клиентите, иновативните продукти, търговското финансиране, дългогодишните ни инвестиции в устойчивото развитие, комуникационните ни кампании.

Как в банковия сектор се печели доверието на клиентите?

Това става с много работа и с предлагането на решения, близки до клиента. Ние се стремим не само да правим качествени продукти, а да даваме дългосрочни финансови решения. На всеки човек се налага да взема финансови решения през житейския му път и колкото банката е по-близо до него, толкова по-добре, защото той може да вземе най-правилното решение. Въпросът не е само да получиш един кредит или да оставиш някъде парите си на депозит, а е важно как управляваш своите финанси. Добрите отношения между банката и клиента допринасят за това. Така и двете страни могат да са печеливши.

Новите технологии, мобилните комуникации и интернет създадоха много нови възможности. Как Пощенска банка отговаря на променящите се нужди на клиентите?

Пощенска банка работи усилено в тази насока и дори получихме множество отличия, в това число и международни признания. Разработваме най-различни интернет базирани продукти. Още преди няколко години въведохме консултирането по скайп и бяхме сред първите банкови институции, които го направиха. Стремим се да разработваме иновации и така да сме най-близко до клиента, като същевременно предлагаме и най-добрите решения.

Пазарът обаче е много динамичен. Как успявате винаги да следите пулса на промените?

Даваме си сметка, че трябва непрекъснато да се променяме и да се адаптираме към желанията на нашите клиенти. За нас е важно те винаги да са удовлетворени от всяко свое финансово решение. Стремим се да сме близо до тях във всеки момент от живота им. Потребителите на банкови услуги променят навиците си, затова банките трябва буквално да гравитират около избора им.

Но банковият бизнес по принцип е консервативен…

Консервативен, но и иновативен. Реалността ни налага да вървим в крак с пазара. Иновациите са важни във всеки бизнес, те са важни за обществото във века, в който живеем. Без тях просто не може. Полагаме много усилия, за да сме на ниво. Доскоро дори не сме си и помисляли, че ще може да банкираме през телефона. Това става реалност и Пощенска банка предлага много нововъведения в тази насока.

Каква е вашата прогноза за технологичните промени, които предстоят във вашия сектор?

Те са свързани с мобилното и интернет банкирането и консултациите, с банковия клон на бъдещето. Доскоро имаше продуктова ориентация, сега всички продукти и решения са базирани на това какъв е клиентът. Вече е решаващо да се направи правилен профил на клиента и да му се предложат пакет от услуги, които са му необходими. Бъдещето е в това решенията да се адаптират към конкретния потребител – и то не само в банкирането, но и в много други сектори.

2016-а ще е много важна с предстоящата оценка на активите на банките. Това ще предизвика ли стрес?

Като голяма институция, част от международна банкова група, нашата банка вече премина успешно един стрес тест преди известно време и знаем, че това е свързано с много работа. Това е сериозно упражнение, което изисква добра организация и систематизирано управление на целия процес. Иска се огромно усилие стрес тестовете да се направят в 22 банки. Надявам се, че всичко това ще приключи позитивно.

Какво ще кажете на всички, които си пожелават да са следващата “Мисис Икономика”?

Пожелавам им да вярват в себе си, да не спират да мечтаят и да се развиват. Моята любима мисъл е, че шансът е на страната на подготвения ум. Пожелавам им да минат по този път, защото удовлетворението от постигнатото е огромно.

***

Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка. Тя е член и на Управителните съвети на Международния банков институт, Асоциацията на банките в България, Американската търговска камара в България и на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Член е на Настоятелството на Американския университет в България, както и на Индустриалния консултативен съвет по промишлеността на CITY College към университета в Шефийлд. Великобритания, Член е на Форума на младите световни лидери към Световния икономически форум.

Стр. 28, 29