Петя Димитрова: Клиентското дигитално преживяване е водещо в новия модел на банкиране

FacebookTwitterLinkedInEmail

сп. “Banker Special”

Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка. Член е на Управителните съвети на Асоциацията на банките в България, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, „Борика“ АД, фондация „Атанас Буров“, сдружение „Ендевър България” и Международния банков институт. Също така е член на Университетския съвет на Американския университет в България, Форума на младите световни лидери към Световния икономически форум, както и на Young Presidents’ Organization (YPO) и др. Носител е на над 20 престижни https://mediacenter.postbank.bg/wp-admin/post-new.phpмеждународни и български отличия, последните от които – награда на фондация „Атанас Буров“ за банково и финансово управление за 2017 г., „Банкер на годината“ за 2015 и 2017 г. от в. „Банкер“ и „Мисис Икономика“ за 2015 г. от сп. „Икономика“ и КРИБ.

Г-жо Димитрова, Вие сте носител на престижни награди за бизнес постижения и принос към развитието на обществото. Съвсем скоро получихте една от най-значимите банкови награди на българския пазар – отличието „Буров“ за 2017 г. Какво означава за Вас тази награда? „Тежка“ ли е статуетката?

- За мен е изключителна чест и привилегия да бъда носител на приза. Това е едно от най-големите признания, което един банкер може да получи. Щастлива съм, че в Пощенска банка работя с хора, които обичат предизвикателствата, не се страхуват да работят на високи обороти и да преследват целите си докрай. За мен е комплимент, че съм сред малкото мениджъри, които са носители на отличието от създаването на наградите през далечната вече 1994 година. Статуетката е “тежка” не само в буквалния смисъл Тя символизира отговорността, която носим за развитието на българското банково дело и традиции. Ние сме съвременните последователи на Атанас Буров и идеите му за изграждане на просперираща икономика и модерна финансова система. Ние сме хората, които трябва да бъдат посланиците на тези идеи и да ги предаваме чрез опита и професионализма си на бъдещите таланти в бизнеса, да сме опора и мотиватор за младото поколение банкери. Щастлива съм, че фондация ,,Буров” продължава да насърчава упоритите млади хора – те са нашето бъдеще.

Защо избрахте финансите и банковото дело за Ваша професия? Кога разбрахте, че искате да правите точно това?

- C този въпрос ме връщате назад във времето, когато успях да сбъдна своята професионална мечта. Исках да помагам на хората успешно да реализират своите финансови планове, да са удовлетворени и да постигат успехи. Работата с числа винаги ме е увличала, но отдавна се научих да гледам отвъд числата и да мисля иновативно.
В Пощенска банка съм от 2003 година. Започнах като финансов директор, а през 2012 г. приех предложението да стана главен изпълнителен директор. Щастлива съм с това, което правя. Истинският ключ към успеха за мен е да обичаш това, което правиш, да бъдеш упорит и да не се страхуваш от работата. Управлението на голяма финансова институция е отговорност и изисква пълна отдаденост, но за мен това е голямо удоволствие. Когато работиш със сърцето си, няма как да не си доволен от постигнатото. Радвам се, че в края на работния ден имам желание да продължа с нови идеи за следващия. Така се чувстват и хората в моя екип. Важно е не само да имаш визия, но да правиш поредица от големи или по-малки крачки, за да стигнеш до нея. И да не спираш да вървиш напред. А младите таланти в нашата банка насърчавам да бъдат смели.

Кои са принципите, от които не отстъпвате, независимо от обстоятелствата?

- Държа на честността, лоялността, професионализма и отговорността към работата. Ценя любознателността и креативността, както и хората, които умеят да се учат в движение. За мен като мениджър е важно всички членове в екипа да се отнасят с уважение един към друг. Обичам да задавам целта, но оставям екипът ми да я допълни с още свежи и интересни идеи. През годините съм се научила да не пестя похвалите, но и да изисквам още от екипа, и да казвам “не”, когато е необходимо. Вратата ми винаги е отворена. Добър слушател съм, а това умение помага много в нашата работа.

От позицията Ви на ръководител на успешна и модерна банка какви са Вашите съвети към българските работодатели по отношение на хората? Кои са добрите практики, които донесоха отличието “Работодател на годината” за предпочитана работодателска марка на Пощенска банка през януари?

- Силата на една компания е екипът – неслучайно това твърдение е станало клише, защото е вярно. Моят съвет към всички мениджъри е да се грижат за мотивацията на хората и тяхното развитие като професионалисти. Да ги насърчават да не се отказват от идеите си, да бъдат смели и да имат кураж да виждат предимствата в нестандартното. Искаме ли да постигнем резултати, трябва да се концентрираме върху творческото вдъхновение, инициативността и емпатията, а за тях голямо влияние оказва работната среда. Този фактор не бива да се подценява. Като мениджър винаги мисля и в две посоки – за клиентското преживяване и за удовлетвореността на екипа си.
Добрите практики на нашата банка включват различни проекти за подобряване на работната среда, възможности за професионално развитие и ангажиране на служителите в инициативи за опазване на околната среда и в подкрепа на обществото. За мен сред най-добрите начини за изграждане на работодателска марка е да въвлечем хората в това, което компанията прави в областта на устойчивото развитие. Вярвам, че човек трябва да учи непрекъснато, затова провеждаме и различни обучителни програми и тренинги. Често възлагам задачи на хората, с които ги провокирам да бъдат любопитни и да излязат от зоната си на комфорт.

С какви модерни решения допълвате експертизата на Вашите хора? Говори се и за промяна на модела на банкиране. Как се случва тази промяна в Пощенска банка?

- Модерните решения се създават в отборна игра. Ние сме екип и всички новаторски идеи обсъждаме и развиваме заедно. А благодарение на технологичните иновации днес моделът на банкиране вече е променен. Очакванията на потребителите към нас са по-високи. Клиентското дигитално преживяване е водещо в новия модел на банкиране. Всеки ден, всяка седмица, всеки месец се случва нещо малко, което променя средата.
Дигиталната трансформация на банковия сектор е предизвикателство, отнема време и изисква отдаденост. В Пощенска банка продължаваме да разработваме и въвеждаме иновативни и полезни за клиентите ни продукти и услуги. За модерните потребители, които търсят бързо финансиране на удобна локация и използват дигитални решения за своите транзакции, създадохме изцяло нов бранд за потребителско кредитиране “Моменто”. Имаме стратегически фокус и правим сериозни инвестиции в подобен тип специализирано обслужване в сегмента на потребителското кредитиране. Продължаваме да развиваме и дигиталните ни канали за банкиране. През 2017 г. отчетохме 6о% ръст на годишна база на регистрациите за използване на интернет банкирането на банката, както и 53% увеличение в активното използване на услугата. Целта ни е постоянно да подобряваме цялостното клиентско преживяване, свързано с ползването на банкови продукти и всекидневното банкиране.

Кои са нещата, които имат значение за Вас и за които отделяте време?

- Дните ми обикновено са много динамични, но през годините се научих да намирам баланса между личните и служебните ангажименти. В професионален план за мен е важно да съм до екипа си, стремя се да отделям време за комуникация с хората около себе си – този подход много улеснява процеса на работа, а и така се раждат идеите, които “променят играта”. В чисто личен план – обичам да прекарвам време със семейството ми. В този период на годината например ходим заедно на ски. Това са нашите малки моменти, в които се забавляваме заедно.