Петя Димитрова: Класата на екипа, иновациите и опитът ни движат напред

FacebookTwitterLinkedInEmail

 

Интервю за специалния проект на списание BGLOBAL:

Най-успешните жени лидери на бизнеса на България: Жените А класа“

 

 

Госпожо Димитрова, в България основни банки се ръководят от жени. Това е специфика на индустрията у нас или е световна тенденция?

Убедена съм, че професионализмът и мениджърските умения не следва да бъдат функция на пола, а изключително и само на личната мотивация, целеустременост и компетенции. Лидерът трябва да има смелост, креативност и желание за успех. Само така ще се отличи от всички останали. Но пък жените сме силно интуитивни, гъвкави и адаптивни към промяната, с по-различно и емпатично виждане към света, а това са все фактори, които имат своите предимства в работната среда.

Тук е мястото да поздравя списание BGLOBAL за този проект, в който да споделим своите ценности, послания и опит в бизнеса.

 

Благодаря ви за думите! Да станете банкер ли беше детската Ви мечта? Какви стечения на обстоятелствата определиха пътя Ви и кога разбрахте, че можете да бъдете сред най-добрите банкери на България и какво тази професия Ви дава?

Детските мечти обикновено са магични и неподвластни на рационалното ежедневие на възрастните. Имам щастливата възможност да виждам потвърждение на това във възприятията на моите деца. Да бъда банкер е било доста далеч от детските ми желания. Обаче, по-късно, в своя професионален път никога не съм си представяла, че мога да бъда нещо различно от това да съм сред най-добрите. Това удовлетворение ми дава силата да превръщам мечтите си в реалност.

 

Вече имате над 20 години опит във финансовия сектор и почти 20 години в Пощенска банка. Видяла сте много промени – вътрешнофирмени и глобални за пазара. Кое за вас е най-впечатляващата промяна за тези две десетилетия? Кое остана същото?

Сега, когато заговорихте за всички тези години, нека да спомена, че през 2021 г. отбелязахме тридесет години от създаването на банката. Бих желала да споделя, че доста често в мислите си се връщах ретроспективно във времето и съм щастлива, че голяма част от професионалния ми път съвпадна с този на банката и то в години, белязани от сложни ситуации, но и богато изпъстрени със знакови успехи. Най-впечатляващата промяна със сигурност е бързата дигитална трансформация на сектора. Всички банки в момента продължаваме да се усъвършенстваме и да следваме пътя на дигитализация, защото клиентите ни очакват да сме не просто добри, а да сме най-добрата банка за тях. Това, което остана същото, е ролята на хората в екипа. Те са двигателят на една компания с креативните идеи за иновации, които имат. Но ако нямат мотивацията да се развиват и да създават заедно бъдещето – това е двигател без гориво. Щастлива съм, че в Пощенска банка екипът, иновациите и 30-годишният ни опит ни движат напред.

 

Пощенска банка е финансовата институция, в която за 15 години се вливат три банки и вие сте участвала в ръководството на тези процеси. Кое е най-трудното в такива казуси и кое е най-важното, за да се решат успешно?

Позволете да Ви върна назад във времето, като без излишна скромност изтъкна, че именно ние в Пощенска банка поставихме своеобразно начало на последната вълна консолидации на пазара – първоначално със сделката за българския клон на Алфа Банк през 2016 г., а впоследствие и с придобиването на Банка Пиреос България през 2019 г., като то беше извършено за рекордно краткия период от едва четири месеца, което е показателно за солидната експертиза, с която разполагаме.

Абсолютно нищо в едно сливане, независимо дали говорим за неговата юридическа или оперативна фаза, не може да бъде постигнато без силата и отдадеността на екипа, без вътрешната му мотивация и вярата в успеха.

 

Говори се, че скоро ще обявите придобиването на още едно банково звено. Очевидно международната група Юробанк намира България за ключов пазар, но и ви възлага голямо доверие като мениджър. Къде стои Пощенска банка в семейството на групата?

Силната международна група Юробанк, към която с гордост принадлежим, също предприе серия от придобивания на други банки в региона през изминалата година. Сръбското подразделение на групата придоби Direktna Banka, а преди това беше финализирана  и инвестицията във втората най-голяма банка в Кипър – Hellenic Bank. Това са последователни ходове към засилване на позициите на Юробанк като системна банкова група в Югоизточна Европа и резултат от стратегията на основните ни акционери – канадски и американски фондове, за разширяване на присъствието в ключови пазари като нашия.

Предстои засилването на позициите на групата Юробанк и у нас, следващо естествения ни стремеж за разширяване на пазарния ни дял не само чрез органичен растеж, но и чрез придобиване на още стратегически играчи на пазара.

Следим отблизо всички възможности на пазара и сме готови да вземем участие и в други подобни сделки. Тяхното реализиране закономерно ще утвърди Пощенска банка сред водещите банки и по активи, след като с отличните си резултати завоювахме лидерски позиции в кредитирането и депозитния портфейл.

 

Като човек, който движи промяната, а не я следва, как носите чувството за отговорност? Как постигате устойчиви резултати дълго време?

В Пощенска банка насърчаваме креативността и иновациите, творческия дух, многообразието, даваме път на смелите идеи. Това са сред най-важните елементи, на които като мениджър държа и вярвам, че работят безотказно.

 

Като сравнявате себе си, банката и България със света и какво виждате?

Виждам пътя напред и огромния потенциал на Пощенска банка като лидер по отношение на иновативните тенденции в банковия сектор, които ще формират бъдещето.

 

Как празнувате успехите? А как сплотявате хората, с които работите?

Успехите са хубаво нещо, защото са доказателство за добре свършена работа. В Пощенска банка всеки ден посрещаме заедно предизвикателствата и заедно празнуваме победите си. Насладата от успеха ни мотивира да бъдем още по-добри. Екипът ми знае, че за мен успехът не е крайна цел, а непрекъснато движение напред, защото всеки покорен връх е първата стъпка към нов. Стремим се да бъдем винаги номер 1, това е нашето мото в отношението ни към клиентите, към иновативните продукти и услуги, които създаваме, и дори към събитията, на които заедно се забавляваме. Истинският измерител на моята работа и тази на екипа ми са успехите на клиентите ни. Тяхното доверие ни сплотява и е най-добрата оценка за нашата работа – доказателство, че се развиваме в правилната посока вече 30 години. Радвам се, че в края на всеки работен ден имам още по-голямо желание за следващия и виждам тази мотивация и в моя екип.

 

Участвате в повече от дузина бизнес организации и организации с нестопанска цел, в коя кауза влагате най-много емоция?

Посвещавам времето си на много организации и това не ми тежи, а ме зарежда с нови положителни емоции, защото работим по много вълнуващи проекти и съм горда, че мога да допринеса с опита си за общите ни каузи. Едва ли мога да ги степенувам, но един от любимите ми проекти е Dare to Scale – четиримесечна програма за растеж, насочена към предприемачи и бизнеси, които вече са преминали ранната фаза на развитието си и разрастват дейността си. Програмата се организира от българския офис на глобалната предприемаческа мрежа Endeavor с основен партньор Пощенска банка за трета поредна година. За нас е изключително важно да бъдем част от този процес, да подкрепим амбициите на компаниите, които търсят мащаб за бизнеса си и по този начин променят цялата екосистема.

По повод нашата 30-годишнина създадохме и иновативната дигитална платформа “Вселена от възможности“, за да насърчим предприемачите и дигиталните иноватори с интересни идеи в полза на обществото. А такива има много и те заслужават да бъдат открити, представени и подкрепени.

 

Пътят на всеки човек е непрестанно учене. Като човек, който не е спирал да се надгражда като професионалист, какво бихте казала на хората, които искат да вървят по пътя на самоусъвършенстването? В какво да вярват и как да не се отказват?

Вярвам, че човек трябва да е добре подготвен и да иска да учи от всеки и от всяка ситуация, ако иска да върви напред. Да бъде винаги себе си, да се усмихва, да се радва на света наоколо – това може да звучи банално, но е най-ценното.

 

Кое е любимото Ви място в офиса и защо?

Любимото ми място в офиса е залата ни за срещи, където прекарвам голяма част от деня. В нея с екипа сме създали и специално кътче, в което пазим важни за нас награди от редица български и международни конкурси. Горди сме, че за дигиталните ни иновации съвсем скоро Пощенска банка бе отличена и за “Най-добра дигитална банка“ от престижния конкурс World Finance Digital Banking Awards 2021, което се случва за втори пореден път и е показателно, тъй като знаем през какво минахме за тези години.

 

 

Блиц каре

 

Любимият ми час от деня… е сега, защото дава вселена от възможности и е подходящият момент за създаване на нови бизнес модели. Това е моментът, в който можем да направим това, което искаме, и да бъдем такива, каквито желаем. Няма смисъл да гледаме с носталгия назад или да мечтаем, без да действаме точно в този момент. Работата в голяма финансова институция е динамична и ме научи да се движа със същата скорост.

 

Моето гориво е… вътрешната ми мотивация за успех и комуникацията със семейството и с моя екип в Пощенска банка. Те ме зареждат да се движа напред и да продължавам да се развивам.

 

Винаги нося със себе си… търпението и доброто си настроение, защото с времето разбрах, че ролята на мениджъра е да задава посоката, да може да заразява околните със своя ентусиазъм, упоритост и креативност, да умее да чува, да стои най-отпред при появата на предизвикателства и да подхожда с внимание към всеки член на екипа, тъй като големите идеи и цели се раждат в отборна игра.

 

Download (PDF, Unknown)