Петя Димитрова, изпълнителен директор и член на УС на Пощенска банка: Бизнесът не се дели на дамски и мъжки

FacebookTwitterLinkedInEmail

Декември 2014 | Banker Special

Петя Димитрова е майка на две деца и главен мениджър на петата по големина на активите банка у нас. Професионалният и път в банката започва през 2003 г. като главен финансов директор на осемте дъщерни компании на “Юробанк И Еф Джи Труп” в България. През 2005 г. става и прокурист на Пощенска банка. След юридическото сливане на ДЗИ Банк и Пощенска банка тя става изпълнителен директор и член на УС на обединената банка, а от 2012-а поема поста главен изпълнителен директор. Член е на управителните съвети на Международния банков институт, на Асоциацията на банките в България, на Американската търговска камара в България и на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, член на настоятелството на Американския университет в България, както и член на индустриалния консултативен съвет по промишлеността на City College към университета в Шефийлд, Великобритания.

Г-жо Димитрова, от какво зависи успехът? Каква е формулата му според Вашата рецепта?

Обичам да казвам, че успехът е на страната на подготвените. Иначе всеки един от нас, без значение дали банкер или лекар, учител или служител, има различни критерии за успех.

Какви грешки не бива да допуска добрият мениджър? Има ли “златни правила”, които не трябва да се нарушават?

Добрият мениджър цени екипа си, като не бива да забравя да бъде и добър лидер, да мотивира инициативността и креативността на хората, с които работи. Да ги обединява към постигането на общата стратегическа цел. Щастлива съм, че работя с добри професионалисти. Звучи като клише, но ще ви кажа какво аз влагам в това определение – колегите ми никога не идват само с проблемите при мен, те идват с готови решения. Това е висока класа на отговорност и ангажираност.

Световният икономически форум Ви избра през 2012 г. за един от младите световни лидери за изключителните Ви постижения в областта на мениджмънта както на професионално, така и на социално ниво. Как Ви промени това световно признание?

Като всяко признание и отличие и това носи своята отговорност. Тук ключовата дума е “социално”. Преди да сме професионалисти, ние сме хора. В бизнеса има правила, които спазваме. Но и в живота има такива – да сме съпричастни, да помагаме. Ние в Пощенска банка приемаме сериозно своя ангажимент да сме социално отговорни като компания. Развитието не спира до нас, трябва да има бъдеще за децата на България, грижа за околната среда, за образованието на младите и талантливи българи, за да избират да останат в страната. Всички награди ме стимулират и задължават да работим с колегите ми в подкрепа на тези каузи, защото силно вярваме в тях.

Трудно ли е на дамите мениджъри да се налагат в мъжки бизнес като банкерския?

Първо – отдавна бизнесът не се дели на дамски и мъжки. Най-малкото за пример вземете факта, че в българската банкова система голям брой от мениджърските позиции се заемат от дами.

Вярвам в личните качества и в правилната преценка на всеки да избере подходящата кариера независимо от пола. Определящи за развитието на човек са личната му мотивация, целеустременост и капацитет; посоката, в която се развива като професионалист и личност.

Как балансирате между личния живот и работата?

Постигането на баланс не е лесно. Едни го правим по-успешно, други не. Всичко е въпрос на адаптация, самодисциплина, организираност и, разбира се, известна доза компромис.

От какво се лишавате? За какво не Ви стига времето?

Денят ми най-често е запълнен до последната минута, но намирам начин да бъда със семейството си, както и да изпълнявам отговорностите, които съм поела пред акционерите, служителите и клиентите на Пощенска банка.

Ако все пак трябва да кажа за какво бих искала да имам повече време, то може би – да спортувам по-често.

Обичам спорта, била съм активен спортист и винаги ще ми липсва достатъчно време за него – освен може би през ваканциите, когато най-често карам ски със семейството си.

Казвали сте, че не обичате да пътувате по утвърдени маршрути. Защо?

Утвърдените маршрути не водят до нови места. Като човек, а и като професионалист, обичам да бъда провокирана и да откривам новото всеки ден. Вярвам, че любознателността и креативността ни водят напред и това е философията, която следвам както в живота си, така и в своето бизнес ежедневие.

Кой е вашият начин за релакс?

Вярвам, че за да работи човек на високи обороти, трябва и да почива, да се зарежда. Почивам си най-често със семейството ми, с четене – много обичам да чета, или пък с ново преживяване като пътуване към непозната дестинация.

В какви ценности искате да възпитате децата си?

Уча децата си на основните ценности, които за съжаление много често липсват. На уважение, на начин на водене на разговор, на дисциплина, уча ги да се трудят и да помагат на другите около тях.

Бих искала да се научат да анализират различните ситуации, да мислят преди да вземат решение. Да се научат на съпричастност, на самостоятелност – всичко това ще им помогне в живота, който всеки ден изисква да се справяме с неочаквани ситуации. Да приемат разочарованията като житейски опит, а успехите като награда за усилията им. Всичко, което съм научила от моите родители, ще предам на тях от моя опит също, но и те ще съберат своя собствен.

Вие сте сред 100-те най-влиятелни жени в България. Какво бихте променили, ако можехте да използвате максимално влиянието си?

Основните неща, които бих искала да променя, са заложени предимно в проектите, които в Пощенска банка реализираме. Следвайки активната ни политика за корпоративна социална отговорност, осъществяваме инициативи в ключови области на образованието, обществото, културата, младежта и предприемачеството. Смятам, че е важно да използваме влиянието си за налагането на социално отговорно поведение на бизнеса в страната и работя в тази посока. Бих искала и по-често да срещам позитивно мислене и нагласата за успех, особено сред младите хора – и тук наистина се стремя да влияя с личния си пример.

С кое свое решение се гордеете най-много?

Не степенувам решенията си, защото всяко от тях е важно само за себе си. Живеем в динамично време, което ни дава много възможности да докажем смелостта си, да отстояваме решенията си. За пример мога да дам инвестицията в един напълно нов за страната и за пазара ни продукт – “Спестовен жилищен кредит”. Решението да го лансираме точно в този момент не беше лесно, но същевременно беше част от стратегията ни Пощенска банка винаги да предлага иновативни продуктови решения. Две години по-късно пазарните резултати и редицата международни награди показват, че сме били прави. Вярвам, че смелите решения за инвестиции и стремежът към новаторство по най-добър начин отразяват нуждите на пазара, като същевременно дават най-добрите резултати за нас и нашите клиенти.

Какви са новите професионални предизвикателства пред Вас?

Сред основните предизвикателствата пред нас като мениджъри са темповете, с които се развиват технологиите и дигитализацията във всички сфери на обществения и икономическия живот. Целта специално на нашия екип е да бъдем преди всички. Както неведнъж съм казвала: когато мислим иновативно, сами движим промяната. За мен е важно Пощенска банка не само да следва тенденциите, но да бъде преди тях, да е трендсетър на пазара – затова въвеждаме иновации, които да допринасят за развитието на банковия сектор и да предоставят иновации на хората тук и сега.
Коя е Вашата най-успешна инвестиция?

Най-успешната инвестиция е инвестицията, вложена в децата. Затова за мен лично и екипа ми успехът на стратегическото ни партньорство с УНИЦЕФ “Най-добър старт за всяко дете” е особено ценен. Това е най-мащабният ни проект в сферата на социалната корпоративна отговорност. До момента от даренията на нашите клиенти, служители и партньори събрахме близо 400 000 лева. Бих искала да използвам възможността още веднъж да благодаря на всички колеги и партньори, които са съпричастни към инициативата и които активно подкрепят ангажимента ни към децата. Доказахме, че заедно можем да постигнем много и ще се радвам през следващата година на проекта (той е с продължителност три години), да надхвърлим този рекорден резултат на събрани дарения.

А кои са най-рисково похарчените Ви средства?

Аз съм банкер и затова всяка инвестиция при мен е добре обмислена. Това съветваме ежедневно и нашите клиенти – да планират правилно своите разходи. Съществува златно правило за планирането на личния бюджет, според което трябва да ви остават достатъчно ликвидни средства, които да покрият разходите ви за шест месеца напред, каквото и да ви се случи. Все повече потребители се вслушват в този съвет и вече са доста по-разумни в инвестициите си. Взимат добре обмислени решения, за което нашата роля е определяща. Банките трябва да консултират своите клиенти, да бъдат техни партньори. В Пощенска банка инвестираме значителни средства и усилия именно в това нашите специалисти да познават пазара и да разполагат с нужния капацитет, за да достигнат до най-доброто решение на всеки клиент.

Ако обаче говорим за нещо друго – рискови инвестиции, то тук мога да кажа коя е моята най-рискова инвестиция – да реструктурирам една добре работеща структура като банката. Това е обмисленият риск – да промениш модела, по който работиш, защото си убеден, че можеш да създадеш нещо още по-добро и още по-доходоносно.

 

Ваши колеги твърдят, че оптимизмът Ви е заразителен. Как постигате това?

Оптимизмът сам по себе си е заразителен. Нужно е да мислиш позитивно и да предаваш позитивизма си нататък. За да вървиш напред, трябва да се фокусираш върху пътя и начина да го извървиш, а не да се спираш пред препятствията. Да търсиш решения, а не да заобикаляш проблеми. Ето защо и нашето ключово послание е “Решения за твоето утре”. Клиентите избират банката, която може да им даде визия, която притежава опита и може да ги съветва, да им дава цялостни решения за бизнеса. Затова ние променяме и подобряваме постоянно нашия модел на обслужване – в процес сме на откриване на специализирани центрове за обслужване на бизнес клиенти, както и на създаването на специализирани центрове за ипотечно и жилищно кредитиране. Нашите клиенти очакват от нас да сме близо до тях, да не губят време и да получат висококачествена консултация. Само през декември ще открием два центъра “Банкиране малък бизнес” в София и Пловдив, а през януари – още общо три за бизнес кредитиране и центрове за жилищни кредити. Ето това също е пример за оптимизъм: да вярваш, че се движиш в правилната посока, да мотивираш екипа си, да развиваш бизнеса си. Сигурна съм, че ще успеем и така отговарям и на хората, които казват – как в тази турбулентна за сектора ситуация инвестирате в откриването на нови центрове? Вярваме и го правим.

Корпоративният дрескод предимство или задължение е?

Корпоративният дрескод зависи от компанията, в която работиш. Когато представляваш банкова институция, официалният дрескод е част от задължителните елементи, с които показваш стил и уважение към клиентите и партньорите си.