Петя Димитрова: Дигиталната трансформация е пътят към успеха

FacebookTwitterLinkedInEmail

4 октомври 2021

 

Интервю на Петя Димитрова за CEO Today.

 
Ситуацията с пандемията от COVID-19 засили необходимостта от дигитализация в банковия сектор. Как Пощенска банка, а и другите български банки, посрещнаха тази реалност?

Всичко, което ни се случи в изминалата година и половина, създаде много предизвикателства пред всички нас, това беше тест за нашето умение да отговорим адекватно на промяна, чиито мащаби не могат лесно да бъдат предвидени и контролирани. Изминалото време ни позволи да опознаем ситуацията, в която живеем и да организираме ефективно вътрешните процеси.

Българските банки се справиха много добре с тази ситуация и демонстрираха още веднъж, че са устойчиви и стабилни институции. Резултатите показват, че банковата система е преминала с минимален стрес през този критичен период. И въпреки че пандемията оказа своето влияние и всички работим в една необичайна среда, съпроводена от множество ограничения, българският банков сектор продължава да бъде стабилен, рентабилен, с високи нива на капиталова адекватност и ликвидност.

Бъдещето на банкирането безспорно е дигитално, с повече предимства, удобства за нашите клиенти, осигуряващо най-важното – бързина на обслужване, която спестява време на потребителите.

 

Как Пощенска банка се справи с ускорените процеси по дигитализация?

Стартирахме процесите на дигитализация в Пощенска банка още преди няколко години, като създадохме специално звено, чиито конкретни задачи бяха свързани изцяло с мисията. Тази група изработи цялостната стратегия и имплементирането й, набеляза приоритетни области, в които да се инвестира за създаване на нови продукти, с главна водеща цел – дигитализация. Затова през 2020 г. бяхме подготвени, много бързо реагирахме и откликнахме на очакванията на клиентите си. Доказателството за навременните решения, които взехме е в данните – в Пощенска банка за поредна година отбелязахме чувствително повишение на клиентите, които избират да банкират в онлайн среда, като вече над 70% от операциите се извършват по този начин.

 

Какви са ползите от дигитализацията?

Пандемията се оказа катализатор не само за дигитализацията на банките, но и стимул за финансовата грамотност на клиентите, след като успешно трансформира нагласи, за чиято промяна при обичайните обстоятелства бихме чакали години. Месеците, прекарани в изолация, помогнаха на много българи да открият предимствата на дигиталните канали за банкиране, бързината и сигурността, с която могат онлайн да управляват средствата си. Разбира се, това е процес и очакваме той да продължи, а ние ще сме до клиентите си през това време, отговаряйки на конкретните им очаквания за по-бързо и по-удобно банкиране.

Като модерна банка, работеща с отношение към опазването на околната среда ние бяхме сред първите, които въведохме иновативен начин за потвърждение на платежни документи с дигитален подпис. Благодарение на това намалихме разходите за хартия с 43%.

 

Какви тенденции очаквате, че ще се развият в банковия сектор в следващата година?

В момента във фокуса на нашето внимание са незабавните плащания, които позволяват в рамките на секунди да се преведат пари на контрагент. Пощенска банка, заедно с БОРИКА, работи много усилено по въвеждането на този продукт и до края на годината очакваме той да бъде достъпен за нашите клиенти.

Банките започват да обръщат все повече внимание на клиентското преживяване в онлайн среда и пускат изцяло дигитални процеси. Вярвам, че това са процеси, които като краен ефект ще облагодетелстват клиентите, защото в условията на една „здравословна конкуренция“ успяваме да надграждаме като добавяме нови продукти и услуги към електронните канали.

 

Тази година Пощенска банка отбелязва своята 30-а годишнина като една от водещите банки. Бихте ли споделила повече за инициативите и продуктите, които предложихте през 2021 г.?

Предложихме на нашите клиенти уникалния ни мобилен портфейл от ново поколение ONE Wallet, с който потребителите могат да получават още повече банкови услуги през телефона си. С него на практика те имат незабавен безконтактен достъп до основни банкови услуги, защото пренасят физическия портфейл в мобилния си телефон. В новия си портфейл могат да добавят всички свои банкови карти и да ги управляват свободно и ефективно благодарение на богатия набор от функционалности, които са заложени в приложението. Сред тях са и безконтактно плащане с телефона на ПОС терминал, управление на картите в мобилния портфейл като залагане на лимити за различните канали (ПОС, АТМ, плащане през интернет), възможности за добавяне на карти за лоялност от различни търговци, ваучери за отстъпки при наши партньори и много други.

Клиентите ни имат активен и гъвкав контрол върху средствата си 24/7, което е незаменимо удобство в днешно време. Затова съм убедена, че ONE Wallet ще се превърне в незаменим спътник в ежедневните разплащания на всеки от нас.

Друга голяма иновация, която осъществихме в Пощенска банка, бяха нашите дигитални зони за експресно банкиране, които веднага бяха разпознати като предпочитана алтернатива на банкирането на гише. Благодарение на интуитивните устройства в тези зони клиентите ни могат да извършват сами по-лесно и бързо голяма част от основните банкови операции, след като се идентифицират само с дебитната или кредитната си карта, без да е необходимо да са регистрирани за интернет банкирането на банката. Дигиталните зони функционират вече в 75 клона в 32 града в страната и предстои откриването на още локации и надграждане на услугата.

Нуждите на нашите клиенти са от първостепенно значение за нас и затова ще продължим да им предлагаме нови решения за управление на финансите им. Една от основните ни цели в този процес е да създаваме качествени продукти, които да предоставят необходимата за тях сигурност на инвестицията.

Ние сме първата банка в България, която преди няколко месеца стартира предлагането на метална кредитна карта от ново поколение. Така за пореден път доказахме позицията си на новатор в сектора и успяхме да предложим на клиентите си нещо различно, иновативно и стойностно, за да удовлетворим най-високите им изисквания и очаквания. Радваме се, че нашите клиенти оцениха подобаващо този модерен продукт, който им даде още повече гъвкавост и увереност, отговаряйки изцяло на техния стил.

 

Бихте ли разказала нещо повече за образователния проект, който стартирахте съвместно със СУ „Св. Климент Охридски“?

За нас в Пощенска банка е чест да си сътрудничим със Софийския университет „Св. Климент Охридски“ за обучението на бъдещите финансови експерти в магистърската програма на Стопанския факултет “Финанси и банково дело”. Ние сме единствената банка, която се включва в академичната програма на факултета с два самостоятелни модула, изцяло разработени и създадени по наше предложение. Модерните дисциплини ”Банков мениджмънт” и “Инвестиционно банкиране” ще са част от задължителната учебна програма 2021-2022 г. в най-старото висше учебно заведение в България, и обучението в тях ще се води от експерти на банката. Целта е заедно с теоретичната подготовка да се осигури на студентите отлична възможност за натрупване на ценен практически опит и знания, които ще им помогнат за тяхното успешно кариерно развитие в реална работна среда.

Образованието е ключов приоритет в корпоративната социална политика на нашата банка, в който инвестираме непрекъснато. Вече 30 години създаваме устойчиви проекти, чрез които изпълняваме нашата мисия да участваме в изграждането на иновативен образователен модел, който отговаря на очакванията и нуждите на бъдещите поколения. В подкрепа на модерното образование развиваме стратегическото си партньорство с Finance Academy, реализираме серия иновативни проекти съвместно със СофтУни, а чрез менторската си програма в Националната търговско-банкова гимназия добавяме стойност към знанията и уменията на учениците. Винаги сме се стремили да ангажираме младите хора и да ги подпомагаме с опита си, за да могат по-бързо и успешно да навлязат в практиката на реалния бизнес. Щастливи сме, че можем да допринесем за устойчивата връзка между образованието и бизнеса с това наше партньорство.

 

Вие сте част от Пощенска банка от 2003 г. и за този период успяхте да преминете през всички нива до главен изпълнителен директор. Как успяхте да го постигнете?

Щастлива съм, че съм била свидетел от първо лице и съм спомогнала да се напише по-голямата част от историята на банката, и то в години, белязани от сложни вътрешни и международни ситуации, но и ознаменувани от знакови успехи. За тези три десетилетия Пощенска банка се доказа като една от най-успешните банки в България, добър партньор, работодател и социално отговорна компания. Нещо повече, утвърдихме се като институция, на която клиентите имат доверие и която им предлага решения за тяхното утре. Резултатът от това споделено доверие е, че заемаме 3-то място по размер на кредитния портфейл и сме 4-та по големина банка в България по активи и размер на депозитите, с пазарен дял от над 10%, имаме над 200 клона в цялата страна и повече от 100 спечелени награди за нашите дигитални иновации и продукти, услуги и политика за социална отговорност.

Това не би било възможно без усилията на целия ни екип. Бих искала тук да благодаря на всичките ми колеги, клиентите, акционерите и на силната международна група, към която принадлежим.

Отново целият екип на банката стои зад дигиталните ни постижения, за които говорих. Затова с пълно основание се гордеем, че именно те бяха оценени високо от престижния конкурс World Finance Digital Banking Awards 2020 на авторитетното издание World Finance Magazine. Отличията са в категориите „Най-добра дигитална банка“ (Best Consumer Digital Banks, Bulgaria) и „Най-добро приложение за мобилно банкиране“ (Best Mobile Banking Apps, Bulgaria). Отново в същия елитен конкурс, Пощенска банка за четвърта поредна година бе определена за победител в категорията „Най-добра банка в банкирането на дребно“ (Best Retail Bank-2021, Bulgaria).

Венец на тези постижения през 2021 г. беше отличието, с което бяхме удостоени в категория “Ефективност” от Годишните банкови награди на “Асоциация Банка на годината”. То е от изключително значение, тъй като ефективността е един от най-важните и водещи фактори в банковия сектор, а и като цяло в бизнеса. Това признание ще ни мотивира да продължаваме напред и нагоре, за да покоряваме нови върхове.

 

През тези години срещала ли сте предизвикателства, свързани с пола ви и как ги преодолявахте?

Определящи за развитието на човек са личната му мотивация, целеустременост и капацитет; посоката, в която се развива като професионалист и личност, независимо от пола.

Отделно от това бих споделила, че за една напрегната работа, каквато е нашата в банковия сектор, привнасянето в ежедневието на някои женски качества като положителна емоционалност, емпатия и силна интуиция, е само от полза.

 

Какъв съвет бихте дала на жените във финансовия сектор?

Пожелавам им да имат професионалната свобода, с която аз в Пощенска банка съм облагодетелствана, за да могат да развиват своята креативност, творчески дух и многообразие, и да дават път на смелите идеи. Това са сред най-важните неща, на които аз самата, като мениджър държа и вярвам, че работят безотказно. Всичко зависи от нас самите, защото както казва Жорж Санд: “Щастието ни зависи единствено от нас и често трябва само да се пресегнеш, за да го хванеш”.

 

Какви са следващите цели, които сте набелязали в Пощенска банка?

Освен в иновативни дигитални продукти и услуги, в Пощенска банка продължаваме да концентрираме усилия и средства в подкрепа на проекти с реална добавена стойност за обществото и вярваме, че един от големите ефекти ще бъде изграждането на самосъзнание, което ще промени живота ни към по-добро.

За трета поредна година участваме в проекта Dare to Scale – четиримесечна програма за растеж, насочена към предприемачи и бизнеси, които вече са преминали ранната фаза на развитието си и разрастват дейността си. Програмата се организира от българския офис на глобалната предприемаческа мрежа Endeavor с основен партньор Пощенска банка. За нас е изключително важно да бъдем част от този процес, да подкрепим амбициите на компаниите, които търсят мащаб за бизнеса си и по този начин променят цялата екосистема. Убедена съм, че това е нагласата, която ни движи напред.

Времето, в което живеем, ни предоставя изобилие от предизвикателства, но точно те ще измерят нашата устойчивост и умението ни да се учим и растем. Ние от Пощенска банка ще споделим с предприемачите нашата висока експертиза и опит, за да ги подкрепим в най-важния етап от развитието на бизнеса им и да станем част от тяхното израстване. Ще търсим потенциала на успешните партньорства, които ни позволяват да създаваме иновации и да подобряваме възможностите на екосистемата.

За нас това е инвестиция в бъдещето и шанс да бъдем част от промяната, която ни движи напред.

 

PD-Cover