Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка: бъдещето на банките е в иновациите

FacebookTwitterLinkedInEmail

сп. Forbes | 29.10.2015 | 00:23

Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка, която е един от финалистите в международния конкурс за най-добри практики и високи постижения в бизнеса European Business Awards (ЕВА).

***

Г-жо Димитрова, какво означава това престижно класиране за банката?

За нашия екип класирането за самия финал на Европейските бизнес награди е признание за постиженията ни в сферата на иновациите в банковия сектор. Като участник 6 конкурса Пощенска банка ще представи България в категория “Иновации в бизнеса”, а това е възможност да се наредим до най-успешните компании в Европа, фактът, че за втора поредна година сме единствената финансова институция от България в конкурса, ни амбицира и мотивира да продължаваме да бъдем сред лидерите на пазара.

Постигнахме това отличие с цялостна стратегия за балансирано развитие на банката в много аспекти. Променихме и модернизирахме подхода към клиентите. Успяхме да развием и да специализираме клоновата си мрежа, акцентирахме върху алтернативните канали за обслужване и създадохме иновативни продукти, за да увеличим качеството на обслужване. Целта е да станем реален “първи избор” на хората и фирмите, когато имат нужда от модерни финансови продукти и решения.

Какви резултати отчитате след въвеждането на модерния клиентски модел?

Нашата банка е утвърдена марка в кредитирането на граждани. При ипотечните кредити и в кредитните карти сме един от пазарните лидери. През първата половина на годината отбелязахме 30% ръст на новоотпуснатите кредити в потребителския сегмент, както и много добри резултати в корпоративното кредитиране. Бизнесът ни припознава като доверен партньор във всички аспекти на корпоративното банкиране. Пощенска банка е една от малкото банки на пазара, които могат да предложат пълен набор от продукти на своите корпоративни клиенти, от стандартните – кредитиране и трансакционни услуги, до по-специализираните като факторинг, попечителски услуги и инвестиционно банкиране. За първите седем месеца на 2015 г. отпуснахме над 280 млн. лева нови фирмени кредити, а от началото на август финансираме малките и средните компании с още 30 млн. лева по съвместна програма с ББР, с което доказваме успешното си сътрудничество с бизнеса.

Ръстът на приходите на банката на годишна база към юни е малко над 6%, а нетната ни печалба се увеличи над три пъти до 47 млн. лева. Очаквам да запазим положителния тренд до края на годината и да реализираме още по-добри резултати през второто полугодие.

Новата ни стратегия е фокусирана върху ефективно задоволяване нуждите на отделните групи клиенти, по-доброто позициониране в сегмента на малките и средните компании и въвеждане на модерни решения. Всичко това се отрази положително върху резултатите ни.

Как ще се развиват и променят банките според вас в бъдеще?

Мисля, че банките и финансовите институции ще започнат буквално да гравитират около избора на клиента. Банковата сметка на клиента ще е напълно гъвкава и отворена, така че той сам да може да добавя функции и опции към нея и да управлява настоящите и бъдещите си нужди. Тя ще отговаря на идентичността на клиента. Все по-малко клиентите ще ползват и “физическите” клонове, защото клонът не на бъдещето, а на настоящето вече е в телефоните и таблетите им.

Убедена съм, че финансовите институции ще развиват все повече онлайн програми и апликации, които да обучават и съветват клиентите как да инвестират, да пазаруват разумно и да търсят най-доброто финансиране. Банките ще познават все по-добре клиентите си и ще работят умно с тази информация, анализирайки я и предоставяйки специфични продукти и услуги на отделните потребители, които отговарят на техния начин на живот и бизнес. В този смисъл бъдещето на банките е да се развиват технологично, защото анализирането на информацията за клиентите, продуктите и пазара ще е ключово.

Всички знаем, че човек не си избира лесно банка. Независимо дали клиентът търси възможности за кредитиране или за депозиране, най-важно ще продължи да бъде доверието в банката и в хората, които го обслужват. Затова в Пощенска банка ще продължим да инвестираме в това да сме партньори на нашите клиенти и в индивидуалния сегмент, и в корпоративното кредитиране.

Стр. 23