Петя Димитрова, Главен изпълнителен директор на Пощенска банка: Дигитализацията на услугите ще е водеща тенденция през 2015 г.

FacebookTwitterLinkedInEmail

Май 2015| сп. Капитал, Най-добрите банки

Пощенска банка е създадена при сливането на Българска пощенска банка и ДЗИ банк през 2007 г. Предшественикът й, Българска пощенска банка, е една от малкото, които оцеляват през банковата криза от 1996-1997 година. Днес кредитната институция е част от Юробанк груп, която има позиции на пазарите в Гърция, България, Румъния и Сърбия. Банката е ориентирана към потребителското и бизнес кредитирането, картовите разплащания, предлага спестовни услуги и специализирано обслужване на корпоративни клиенти, което включва факторинг, инвестиционно банкиране, попечителски услуги. В края на 2014 г. Пощенска банка е на пето място в сектора с активи за 6.1 млрд. лв.

В класацията на “Капитал” банката заема 10-а позиция заради подобрение на показателите за ефективност. Най-доброто й представяне е шестото място по критерия разходи към приходи, както и седмото от гледна точка на постигнатата печалба преди обезценки. Банката е сред осемте институции, предлагащи най-ниска цена на кредита. Извън десетката остават показателите й за устойчивост, като по отношение на маржа на нетния доход тя е 18-а.

Как оценявате изминалата 2014 г. за банковия сектор в България? Кои бяхя основните предизвикателства и как се справихте с тях?

Изминалата 2014 г. създаде редица предизвикателства пред банковия сектор в страната, които ние успяхме да преодолеем. Въпреки създаденото напрежение в средата на 2014 г. доверието в системата като цяло остава на високо ниво, което продължава да се доказва от непрестанното нарастване на спестяванията на хората и фирмите. Основните предизвикателства пред банките в последните няколко години са едни и същи – слабото търсене на кредити от страна на клиентите и изчистването на портфейлите от лоши кредити, отпуснати преди кризата. Намалението на разходите за лихви е също едно от големите предизвикателства, защото това дава възможност на банките да предоставят по-добри условия по кредитите на своите клиенти и по този начин да стимулират кредитирането. Средата продължава да бъде силно конкурентна, а големият брой на банките 6 страната засилва борбата за всеки добър клиент. Нашата стратегия е да залагаме на традиционно силните ни страни-доброто обслужване, изгодни условия на нашите продукти, добре познат бранд. През
2014 г. отбелязахме ръст на кредитите с 1% до 4.3 млрд. лв. Ръстът може да не изглежда внушителен, но на фона на свиваицсе пазар и нулеви или отрицателни ръстове на основните ни конкуренти е добро постижение. Активите ни се увеличиха с 8% до 6.1 млрд. лв., а депозитите -с над 12% до 5.08 млрд. лв. Тези числа свидетелстват за успешните ни практики и доверието, което клиентите ни гласуват.

Какви бяха ефектите от събитията около КТБ?

Ефектите бяха в рамките на очакваното. Най-важнотое,чесистематаустоя на това предизвикателство – банките са ликвидни, добре капитализирани и успяват успешно да развиват своя бизнес. Високо оценяваме това, че клиентите ни имат доверие-след изплащането на гарантираните депозити над 97% от тях останаха в системата, а този факт говори сам за себе си. Влиянието върху кредитния пазар беше ограничено, защото КТБ работеше основно в корпоративния сегмент. Може би най-значимият ефект беше върху лихвите по депозитите. През последните няколко месеца виждаме какво се случва на депозитния пазар – лихвите са на най-ниското си ниво за последните 10 години и това постепенно започва да се пренася и върху лихвите по кредитите.

Кои ще са основните тенденции, които ще характеризират развитието на сектора през 2015 г.?

Безспорно сред водещите тенденции през 2015 г. ще бъде дигитализацията на услугите. У нас процентът на използващите онлайн банкиране е много нисък и далеч под средните нива за Европа. Онлайн услугите и навлизането на мобилното банкиране имат редица предимства както за клиентите ни, така и за нас. Затова през тази година очаквам бум на предлаганите иновации от страна на финансовата индустрия. Това е посоката, в която трябва да се развиваме, за да предлагаме клиентско обслужване от висок клас и да надграждаме досегашните си добри практики. В плановете за развитие на Пощенска банка залагаме именно на интегрирането на все повече иновации и развиване на алтернативни канали за обслужване и продажби. Клиентите търсят и очакват по-добро обслужване, добавена стойност и затова ние им ги осигуряваме. Друга тенденция, която според мен ще продължи още известно време, е подобряването на условията за финансиране. Ликвидността на системата е висока, което ще обуслови продължаващия спад на цените по кредити и предлагането на все повече преференциални условия за клиентите.

Как ще се отразят отрицателните лихви и наливането на ликвидност от страна на ЕЦБ на банките и бизнеса в България?

ЕЦБ се бори с дефлационните процеси в момента. Въпреки това наливането на ликвидност от нейна страна няма да рефлектира пряко върху нас поради факта, че не сме част от еврозоната. Не можем пряко да депозираме и използваме пари от ЕЦБ, съответно и ЕЦБ няма да изкупува и български облигации. Косвен ефект ще има по отношение на банките, опериращи в страната, които имат майки във валутния съюз, и ако не могат да депозират пари там, ще трябва да намерят други възможности за инвестиции при запазването на ликвидността. Необходимо ще бъде да търсят повече варианти за пласиране на тези пари в България под формата на кредити, ценни книжа и други.

Какви са очакванията Ви за икономиката на страната и кои ще са двигателите на растежа? 

Перспективите за 2015 г. несъмнено са подобри от 2014 г. Очакваме по-висок ръст, който ще се движи от потреблението и от ключовите икономически отрасли. Потреблението ще нараства плавно с оглед на намаляващата безработица и по-високите доходи, с които хората ще разполагат. През тази година се надяваме да заработят и новите оперативни програми на ЕС, което ще даде нов тласък на инвестициите 6 инфраструктура, строителство и подобряване на конкурентоспособността на фирмите. Ускоряването на реформите и развитието на електронното правителство също ще спомогнат за подобряване на бизнес средата.

Какъв е фокусът в дейността на Вашата банка за тази година?

Пощенска банка е много добре познат и силен бранд на пазара – банка с близо 25-годишна успешна дейност, непрекъснато развиваща своя устойчив модел, иновативна и водеща в много от сегментите, сред топ пет банките по активи и радваща се на доверието на 1.5 млн. клиенти.

През 2015 г. се фокусираме върху първокласното обслужване на нашите клиенти, надграждайки устойчивите си практики с динамика и иновативност. Съгласно стратегията, одобрена от новите ни собственици, сред които световни канадски и американски фондове, въвеждаме нов модел на банково обслужване. Още в края на 2014 г. започнахме с откриването на специализирани центрове “Банкиране малък бизнес” и “Жилищно кредитиране” в цялата страна, а по-късно през годината ще започнем и да откриваме центрове за обслужване на заможни клиенти. Основната ни цел е да осигурим на клиентите си място близо до тях, където могат да се обърнат към надежден финансов партньор и да разчитат на висок клас консултации. Само за три месеца регистрирахме значително увеличение на исканията и отпуснати кредити през специализираните си центрове за обслужване на малкия бизнес. В продуктово отношение ще заложим на сегментирането на клиентите ни, защото държим да предлагаме решения, които са максимално съобразени с различните групи клиенти и техните нужди. Възстановяването на икономиката ни дава огромни възможности да засилим позициите си в сегмента корпоративно банкиране. Пощенска банка е една от малкото банки на пазара, които могат да предложат пълен набор от продукти на своите корпоративни клиенти – от стандартните кредитиране и транзакционни услуги до по-специализираните като факторинг, попечителски услуги и инвестиционно банкиране. Ще продължим и дейностите си в сферата на корпоративната социална отговорност. Смятам, че положителните промени, които реализираме в обществото, са възможни именно благодарение на дългогодишните ни усилия да изградим стабилна и ефективна структура на бизнеса си.