Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Пощенска банка

FacebookTwitterLinkedInEmail

сп. Forbes | 01.11.2017 | 00:01

Заплаха ли са според Вас финтех компаниите за традиционното банкиране?

Аз бих казала, че са пo-скоро една “здравословна конкуренция”. В Пощенска банка се опитваме да черпим опит от някои добри практики на тези компании, а при откриване на допирни точки, да си партнираме успешно. Но регулациите в банковия сектор са много по-сериозни, което, от една страна, води до някои ограничения, но от друга, дава огромна сигурност на нашите клиенти, когато става дума за превод на пари и разплащания или за финансиране. В момента наблюдаваме как все повече европейските банки придобиват успешни мобилни финтех стартъпи, вместо да създават свои, и това е от полза за крайния потребител. Банките в България няма как да стоим настрана от този процес – дали чрез придобивания или чрез собствени иновативни решения, това не е бъдещето, а вече е настоящето.

Как дигитализацията на обществото трансформира банковата индустрия?

Дигитализацията е движещата сила във всички сектори, а не само в банковия. Появяват се все повече модерни продукти и услуги с добавена стойност, които пестят ценно време на клиентите и са достъпни отвсякъде на всякакви устройства. Нещо повече – сега всяко свързано устройство може да се превърне в надеждна разплащателна технология. Връзката ни с клиентите е както в офисите, така и онлайн през всички дигитални канали, като най-важно е тяхното преживяване. Предстои да започнем да говорим повече за замяна на старите системи за данни с нови решения. Наблюдаваме един променен модел на банкиране и иновациите са единствената алтернатива за развитие. Така ще познаваме клиентите си още по-добре и ще им предлагаме по-качествени услуги и продукти, създадени специално за тях.

Как ще изглежда банковият пазар след 10 години?

Банковият пазар се променя динамично и 10 години са наистина много голям период от време. Едно е сигурно – технологиите ще продължат да бъдат водещи и да определят както продуктите, които предлагаме, така и услугите, които се стремим да подобряваме. За нас, банките, ще е важно да продължим да създаваме мобилни интерфейси, които осигуряват незабавен достъп до информация на клиентите. Развитието на анализите от данни, гласовите команди и облачните технологии ще позволят в близко бъдеще банките да действат незабелязано чрез персонални виртуални асистенти. Специфичното при банките е, че отношенията между нас и клиентите се основават на доверието и то не може да бъде заменено от технологиите. Хората, които консултират, ще продължат да бъдат най-важни за нашия бизнес.

Стр. 41