23 ноември 2021
Интервю на Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Пощенска банка за финансово-икономическия портал money.bg.
Последните две години и пандемичната ситуация дадоха очевиден импулс в дигитализацията, плащанията и финансовите услуги. Какви продукти и услуги предложи Пощенска банка на клиентите си?
Действително, ние стартирахме процесите на дигитализация в Пощенска банка още преди няколко години като целенасочено създадохме специално звено, чиито конкретни задачи бяха свързани изцяло с тази мисия. Тази група изработи цялостната стратегия и имплементирането й, набеляза приоритетни области, в които да се инвестира за създаване на нови продукти, с главна водеща цел – дигитализация.
Продължаваме да допринасяме за развитието на дигиталната екосистема и с основание се радваме, че преди дни се превърнахме в първата банка в България, която предложи Smart POS by Postbank – лесно и удобно решение за безконтактни разплащания на всеки търговец. Иновативната услуга, която допринася за ключовата за ефективното развитие на много от индустриите мобилност, е атрактивна както за най-малките и нишови бизнеси, така и за големите корпоративни клиенти.
В момента във фокуса на нашето внимание са незабавните плащания, които позволяват в рамките на секунди да се преведат пари на контрагент. Ние сме първата сертифицирана банка в България, която вече предлага на своите клиенти модерната услуга за незабавни плащания в лева по Програма Blink Национална картова и платежна схема, част от БОРИКА. Тази, нова за нашия пазар услуга, има много предимства, но основното е именно бързината.
По-рано през годината предложихме на пазара уникалния ни мобилен портфейл от ново поколение ONE Wallet, с който потребителите могат да получават още повече банкови услуги през телефона си. С него на практика те имат незабавен безконтактен достъп до основни банкови услуги, защото пренасят физическия портфейл в мобилния си телефон.
В последните две години стартирахме тотално обновяване на клоновата ни мрежа и инвестирахме в модерни дигитални зони за експресно банкиране, които веднага бяха разпознати като предпочитана алтернатива на банкирането на гише. Благодарение на интуитивните устройства в тези зони клиентите ни могат да извършват сами по-лесно и бързо голяма част от основните банкови операции, след като се идентифицират само с дебитната или кредитната си карта, без да е необходимо да са регистрирани за интернет банкирането на банката.
Разширихте портфолиото на продуктите си като подписахте договор с ПОК “Доверие“. Как това сътрудничество ще помогне на клиентите на двете институции?
С водещата българска пенсионно-осигурителна компания “Доверие“, част от “Виена Иншурънс Груп“, подписахме договор за мащабно стратегическо партньорство, което ще осигури на клиентите ни достъп до най-иновативните банкови, застрахователни и пенсионно-осигурителни решения на пазара. Партньорството ще предостави на всички потребители, мислещи за своето бъдеще, опция за включване в доброволен и универсален пенсионен фонд, който да им осигури по-висок стандарт на живот в пенсионна възраст. Наред с всички останали предимства, допълнителното пенсионно осигуряване дава възможност и за генериране на доходност от инвестиции при умерено ниво на риск.
За нас е от стратегическо значение да си партнираме и с небанкови финансови институции, затова и ще предложим специален продукт, предназначен за клиентите на ПОК “Доверие“, на които предстои да навлязат в пенсионна възраст, който ще им предостави възможност за изгодно ежедневно банкиране. Също така, клиентите и служителите на ПОК “Доверие“ ще могат да се възползват от иновативните финансови продукти и индивидуални решения на Пощенска банка.
Г-жо Димитрова, в Пощенска банка имате опит в придобиванията на банки. От тази гледна точка как разглеждате последната подобна сделка от преди няколко дни?
Позволете да посоча, че тя действително е последна по хронология, но едва ли ще остане задълго такава, ако гледаме динамиката в българския банков сектор.
Силната международна група Юробанк, към която принадлежим, предприе серия от придобивания на други банки в региона. Наскоро сръбското подразделение на групата придоби Direktna Banka, а съвсем скоро се очаква финализирането на инвестицията във втората най-голяма банка в Кипър – Hellenic Bank. Това е поредната стъпка към засилване на позициите на Юробанк като системна банкова група в Югоизточна Европа и резултат от стратегията на акционерите – канадски и американски фондове, за разширяване на присъствието в ключови пазари като нашия.
Предстои засилването на позициите на групата Юробанк и у нас, следващо естествения ни стремеж за разширяване на пазарния ни дял не само чрез органичен растеж, но и чрез придобиване на още стратегически играчи на пазара.
Да разбираме ли, че вие продължавате да следите пазара за закупуване на следваща банка?
В Пощенска банка не просто имаме познания, ние преди всичко притежаваме солидна експертиза, когато говорим за придобиване на банки и тяхна бърза и безпроблемна интеграция.
Две години след последната ни сделка за придобиването на Банка Пиреос България и пет след сделката за българския клон на Алфа Банк, с която поставихме началото от вълната консолидации на пазара, нашата група има “зелена светлина“ за още инвестиции в България.
Следим отблизо всички възможности на пазара и сме готови да вземем участие и в други подобни сделки. Тяхно реализиране закономерно ще утвърди Пощенска банка сред водещите банки и по активи, след като с отличните си резултати завоювахме лидерски позиции в кредитирането и депозитния портфейл.