Обединяването на задълженията пести време и пари

FacebookTwitterLinkedInEmail

Септември 2014| в. “Банкеръ”

Интервю с Виктор Стоянов, началник на отдел “Потребителски кредити и автобизнес” в Пощенска банка, за в. “БАНКЕРЪ”

Г-н Стоянов, на пазара на потребителски кредити се наблюдава тенденция за предлагане на т. нар. кредити за обединение на задълженията. Какво представляват те и какво провокира финансовите институции да предложат на клиента този тип продукт?

Кредитният бум отпреди няколко години, както и добре развитият пазар на потребителски кредити в страната, който предлага добре диференцирани и създадени според нуждите на клиентите продукти, предразположиха българските граждани масово да се възползват от предимствата на финансовите услуги за потребителско кредитиране. Така че българите започнаха да боравят с редица финансови продукти едновременно. Давам пример: много от нас ползват едновременно потребителски кредит, кредитна карта, овърдрафт, лизинг или стоков кредит. Концепцията, която стои зад “Потребителски кредит за обединение на задълженията” от Пощенска банка, е да оптимизира ежемесечните разходи на клиента за погасяване на вноски по вече съществуващи заеми. Това се постига чрез обединяване на всички задължения в един кредит, в една финансова институция. Според нашите изчисления по този начин може да се намалят с до 40% месечните разходи по обслужване на дългове. Клиентите единствено трябва да осъзнаят нуждата да вземат решение и подадат молба за кредит.

Какви ползи могат да извлекат от този тип кредити клиентите, в сравнение със стандартния потребителски заем?
На първо място, от потребителска гледна точка, погасяването на една вноска в една финансова институция води до значително намаляване на времето за обслужване на текущи задължения. Имате ангажимент да плащате една вноска, в една банка, на една конкретна дата.
На второ място – месечните плащания на клиента ще бъдат чувствително намалени – както вече споменах, в Пощенска банка предвиждаме до 40% оптимизация на разходите на потребителите за погасяване на месечните им вноски.
И трето, едновременно с обединяването на съществуващите задължения клиентите имат възможност да получат допълнителна сума в брой, която могат да ползват по свой избор. В момента “Потребителски кредит за обединение на задълженията” се предлага при промоционални лихвени проценти, започващи от 7.95%, които са в сила до 14 ноември, като това ще допринесе за допълнително намаление на задълженията на клиентите. Споменатата промоционална лихва е валидна за кредити в левове, като най-атрактивният лихвен процент се предлага при наличие на превод на работната заплата на клиента в банката.

Финансовите институции често предлагат допълнителни опции към кредитите под формата на различни видове застраховки или гратисни периоди. Какви са практиките в Пощенска банка и можем ли да ги определим като реални предимства?
За мен опциите, които предлагаме в Пощенска банка към “Потребителски кредит за обединение на задълженията”, както и по всички останали наши продукти са именно предимства. Най-напред ще дам пример със застраховката. Българите традиционно сме свикнали да мислим за настоящия момент и рядко мислим за непредвидени обстоятелства. Злополуките, намалената работоспособност или продължителен болничен обаче са реалност и при наличие на някои от изброените случаи кредитът трябва да продължи да се погасява. Именно затова ние предлагаме на клиентите си застраховка “Защита на плащанията”, с която потребителят е подсигурен и не се налага в тежка ситуация да се безпокои допълнително и за вноската си по кредита. Но това не е всичко. Предлагаме и опция “флекси” – за да могат клиентите да намалят наполовина или дори да пропуснат плащането на вноската си за месец, като по този начин осигуряват допълнителен ресурс за текущи разходи. И тъй като говорим за възможности, бих искал и да споделя, че сме помислили как да спестим време и усилия на потребителите още при първия контакт с нас с услугата “Онлайн кандидатстване”, с която могат да подадат заявление за кредит чрез официалната интернет страница на банката.

Виктор Стоянов е началник на отдел “Потребителски кредити и автобизнес” в Пощенска банка. Част е от екипа на банката от десет години, последователно заемайки различни позиции в продажбената част, свързана с автолизинг бизнеса на финансовата институция (до 2008 г.). От 2008 до 2011 г. оглавява отдела, занимаващ се с автолизинг. От 2011 г. до днес заема настоящата си позиция. Завършил е “Стопанска логистика” в УНСС и има магистърска степен по “Бизнес администрация” от Нов български университет.