Николай Лазаров: В Пощенска банка целим всяка една иновация да носи добавена стойност и да бъде в полза на потребителите

FacebookTwitterLinkedInEmail

Технологични експерти и бизнес лидери от най-големите компании и организации в света участваха на престижния международен технологичен форум Digital Trends 2024. Тазгодишното издание на форума постави в центъра теми за бъдещето на дигиталните иновации и тяхното въздействие върху икономиката. По време на панелите беше обсъден потенциалът на генеративния изкуствен интелект да трансформира бизнеса, пазара на труда, потребителското преживяване и обществото.

Традиционно форумът събра и мениджъри от банковия сектор и финтех сегмента, които обсъдиха бъдещето на финансовите услуги и продукти.

“Банковият сектор е обект на много сериозни регулации. Няма как нещата и процесите да се случат отведнъж. Но пък всичко това се прави с цел защита на потребителите. Банките са основни играчи в пътя към дигитализация, защото нашият продукт е безналичен; налична е само картата, но и тя вече е в смартфоните, както и ПОС терминалите“. Това посочи д-р Николай Лазаров, старши директор “Дигитален бизнес“ в Пощенска банка.

Пред аудиторията той обясни сложните механизми на действие и реализация на всяка една иновация – от създаването й до представянето й на пазара. По време на дискусията отбеляза, че всяка една промяна минава през много сериозни вътрешни процеси на съгласуване, подчинени целенасочено на това да бъдат в полза на потребителите.
“Банковият бизнес е бизнес на доверие, затова инвестираме страшно много средства с цел, от една страна да доставим бързо иновациите на пазара, а от друга – да бъдат работещи и да носят добавена стойност и полза“, категоричен бе д-р Николай Лазаров и допълни, че темата за изкуствения интелект не е нова за банките.

“Ние използваме подобни алгоритми и модели от години. Темата стана актуална след появата на големите езикови модели, което е полезно, защото в ежедневието си все по-често ще срещаме визуализации на примери за изкуствен интелект“, разясни той и изтъкна, че голяма част от дигитализацията не се усеща от потребителите, но тя съществува.

“Примери за автоматизация на процесите има много, както в бек офиса, така и във фронт офиса. Това е технология, която ни дава възможност да автоматизираме редица административни и рутинни задачи. Пощенска банка е автоматизирала над 40 ключови процеса с помощта на роботизиран софтуер, включително обработката на кредитни искания, управление на документи и комуникация с клиенти. Например, обработката на кредитни искания, която преди е отнемала дни, сега може да бъде извършена за минути, което значително подобрява клиентското изживяване“, посочи Николай Лазаров пред аудиторията на форума.

“Друг успешен пример дигитализация е EVA – нашият дигитален асистент, който предоставя автоматизирана помощ на клиентите 24/7. EVA отговаря на хиляди въпроси ежедневно и улеснява достъпа до банковите услуги, като същевременно освобождава ресурсите на контактния ни център за по-сложни запитвания“, обясни още той.

Д-р Николай Лазаров обобщи, че е необходимо поддържане на високи обороти в една екосистема, в която има потребители от различни поколения, с различни изисквания. „Комплексният бизнес модел е истинското предизвикателство в настоящата бързо променяща се среда“, посочи той.