Красивата архитектура – достъпна за всеки

FacebookTwitterLinkedInEmail

10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си. Пилотният проект се реализира съвместно с Пощенска банка и и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании Скейл Фокус и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В тази рубрика ще ви представим десетте избрани компании.

Красивата архитектура не трябва да е преимущество само на богатите. Тя трябва да възпитава добра естетическа култура в хората. Това е мнението на експертите от Funkt – Лора Варийска, Илиан Хаджиин и Мария Балева. Архитектурното студио съществува вече от почти 15 години и е “отговорно” за вида на едни от най-знаковите и популярни места в София.

Funkt разработва концепцията на офиси и ресторанти, сред които Supa Star, Take a Cake, “Ракета ракия бар”, “+ това”, фабрика “Дъга” и др.

Компанията има и собствена линия мебели, занимава се и с продуктов дизайн. Фирмата се състои от около 10 човека, включително работилницата, в която разработват “нещата, които никой друг не иска да им направи”.

Занимават се и с частни проекти, жилищни сгради. Стремежът им е да започнат да правят проекти и за градския дизайн. “Ще ни се да излезем в по-голям мащаб за общественозначими проекти, защото основното на архитектурата като инстурмент за въздействие, е че стои 50-100 години. Може да краси или грози. Не е ясно и доколко това не ни формира като хора по начина, по който обитаваме града си. За съжаление при тази красива Витоша, София не е най-прекрасният град”, добавя Хаджиин.

Според него проблемите не са само в България. Често архитектурата и дизайнът са като модата и аксесоарите. И тримата са категорични – красивата архитектура не трябва да е за отбрани, а да възпитава естетическа култура в цялото общество.

Варийска казва, че стратегията им за растеж все още “не е много ясна” и добавя: “Надяваме се да ни се изясни през следващите няколко месеца. Със сигурност да включва преориентиране в дейността ни, изключване на някаква част от проекти, които досега сме правили и фокусиране върху други”.

Желанието им е да излязат и на чужди пазари, като вече имат няколко проекта в чужбина. “Пазарът в България ни се струва, че малко го поизморихме. Направихме доста неща”, смята Хаджиин. “Решихме да кандидатстваме за програмата на Endeavor Dare to Scale, с основен партньор Пощенска банка, и сме доволни, че участваме. Смятаме, че имаме нужда от чужда гледна точка върху нас, начина, по който работим и вероятно проблемите, които ние смятаме за малки, но са ключови за съществуването ни”, казва Варийска.

Добавя, че се учат на бизнес в движение, тъй като никой от тях няма бизнес образование. Затова и “някои очевидни неща ги правят по трудния начин”. “Ние сме архитекти и един маркетинг специалист, имаме да учим още в икономическата част”, обяснява Балева.

“Всеки в България може да даде добър акъл за всичко набързо. Друго е когато е задълбочено, анализирано дълго във времето “даване на акъл”, допълва я Варийска.

Желанието им е след програмата с чужда, експертна помощ да избистрят визията си, да отсеят кое ще прави бизнес, но и ще им носи емоционално удовлетворение от работата.

“Захванали сме се с доста неща, не сме сигурни кое искаме да оставим. Защото всичките са ни като дечица – мъчили сме ги през годините”, шегува се Хаджиин. След пет години най-идеалният сценарий за тримата би бил да работят по различен начин, с по-малко проекти. И качествено – повече време за по-малко проекти.

“Искаме да разширим екипа си, да работим с млади хора, които да са с оперативна самостоятелност, да движат проекти почти самостоятелно. А ние да се включваме с обща естетическа визия, с експертиза за нещата, които не са съвсем ясни”, добавя Варийска.

Но Балева обяснява, че разрастването трябва да е разумно, за да не рефлектира на качеството на работа. “Аз си представям да правим все повече готови продукти, дори построени и след това да ги продаваме на крайни клиенти. Много голяма част от трудността в нашата работа, е точно общуването с клиентите и процесът на това да ги убедим, че това ще е най-доброто решение за тях. Смятам, че имаме доста опит и знаем как да направим един проект, така че да стане доста добър”, казва Балева.

Между проекта и реализацията понякога се стига до проблеми и компромиси, които не са добри за никого. Но те се случват, когато има клиент. По-цялостни решения, по-щастливи хора, смятат предприемачите.