Интересът към роботите в Пощенска банка е изключително голям и все повече звена откриват предимствата на технологията

FacebookTwitterLinkedInEmail

 
Предимствата на софтуерните роботи и приложението им в банковата сфера дискутираха във втория епизод на банковия подкаст “Финанси на фокус” Белян Белчев, директор на управление “Кредитна администрация” в Пощенска банка, и Владимир Кънчев, основател и управител на фирма Service Сentrix. Пощенска банка е първата финансова институция у нас, която реализира мащабен проект за роботизация, като внедри 20 софтуерни робота в Кредитна администрация, едно от най-натоварените звена. “Роботите вече са незаменим помощник в много процеси”, разказа Белян Белчев и изтъкна, че основните им предимства са свързани с тяхната бързина и точност, което се отразява и на качеството на обслужване на клиентите.
 
Владимир Кънчев обясни, че RPA технологиите са иновативна разработка, която в същността си представлява софтуерен бот, програмиран да изпълнява процеси и приложения подобно на човек. Чрез роботите се автоматизират еднотипни, повтарящи се задачи, които отнемат голяма част от времето на служителите. Това позволява на роботите не просто да поемат огромен обем от работа, но и да освободят служителите от голяма част от рутинните им задължения, като по този начин им дадат възможност да се концентрират върху по-креативни задачи, които носят по-голяма стойност и на банката, и на клиентите.
 
Белян Белчев разказа, че имплементацията на RPA технологията е започнала с 20 процеса в бек офис дейността на банката, които са били идентифицирани като подходящи, но в последствие и други звена са забелязали предимствата на роботите и са проявили интерес към този тип оптимизации. “Колкото повече колеги се сблъскват с технологията, толкова повече се ентусиазират и започват да мислят проактивно как един процес или работа може да се промени и оптимизира”, разказа Белчев.
 
По отношение на ефективността и постигнатите резултати той обясни, че роботите и автоматизациите, които са направени през последните години, са позволили на управлението да се справи с акумулирано увеличение от порядъка на 60% в работата, като същевременно тя успешно е свършена в заложените срокове, без да е необходимо да се увеличава човешкият ресурс. Белчев даде примери за оптимизация, които засягат специфични дейности в картов бизнес, както и такива, свързани със застраховките по кредитните продукти.
 
“Компаниите все повече разчитат на роботите”, сподели Владимир Кънчев и направи прогноза, че тези, които не се обръщат към технологиите, ще бъдат неконкурентноспособни, ще имат по-високи разходи и дори е възможно да отпаднат от пазара.
 
На въпрос дали роботите и развитието на изкуствения интелект могат да застрашат креативността, Владимир Кънчев отговори, че “това е чисто човешка черта, а вградената креативност при роботите е с ограничени възможности”. “Ние сме иновативна банка с иновативни продукти и решения, които не се предлагат от други институции, а за това се изисква креативност, която не може да бъде генерирана от роботите и изкуствения интелект на този етап. Финансовите институции имат нужда от хората, за да движат напред тези процеси”, коментира Белян Белчев и добави, че прогресът на човешката цивилизация се движи от креативността, а доброто бъдеще е това, в което изкуствения интелект и хората си съжителстват, като всеки дава най-доброто от себе си.
 
Целия разговор можете да чуете на сайта на bloombergtv.bg, както и в подкаст платформите Аpple podcast, sound cloud, google podcast и Spotify.