Интервю на Петя Димитрова за “Капитал“, конференция “FinTech Summit” 2021

FacebookTwitterLinkedInEmail

31 март 2021
 

- Доколко възприемате финтех компаниите като заплаха и доколко като като възможни партньори?

 

Навлизането на финтех компаниите в сектора активира един режим на “здравословна конкуренция“, която вече даде своите положителни резултати. Стимулира ни да надградим постигнатото и да предложим още по-стойностни продукти и услуги. Със сигурност финтех компаниите могат да бъдат партньори и опитът през последните години показа, че колаборациите между двете страни са възможни и носят ползи, както за компаниите, така и за клиентите. Финтех компаниите разчитат на бързи и гъвкави решения, но банките могат да добавят към това предимствата, които са изграждали с години – огромна клиентска база, стабилна инфраструктура и най-вече доверието на клиентите. Финтех компаниите могат значително да подпомогнат изграждането на по-добра и модерна екосистема, а банките могат да им предложат достъп до големи пазари и мащаб на развитите.
 

- Как успявате да се конкурирате с безплатни или евтини услуги от небанкови дружества и очаквате ли натиск върху приходите ви от такси?
 

За много от небанковите дружества предлагането на безплатни или евтини услуги е начин да привлекат критична клиентска маса, но това не може да продължава безкрайно. Вече ставаме свидетели на това как някои от тези компании започват да въвеждат нови такси и да увеличават съществуващите.

От друга страна, наша основна цел е да предлагаме достъпни и качествени финансови услуги на всички наши клиенти. Фокусирани сме върху удовлетвореността на всеки един потребител и го постигаме, като сме разработили широка гама от продукти и услуги, с които да посрещнем изискванията на всеки конкретен клиент, при максимално изгодни за него условия. За разлика от небанковите дружествата, ние разполагаме с комплексни финансови решения, които покриват изцяло нуждите на клиентите, а не конкретен аспект от тях.
 

- Колко голямо предизвикателство са новите регулации при платежните услуги и какви са трудностите при въвеждането на нови услуги?
 

Въвеждането на нови регулации винаги се прави с цел – било то услугите да станат по-достъпни, по-ясни за клиентите или пък по-сигурни. Това води до допълнителни изисквания, които често са свързани със значителни инвестиции. Ние приемаме това предизвикателство и инвестираме, за да отговорим на всички необходими изисквания, като същевременно концентрираме усилията си и върху отличното клиентско изживяване, което винаги се стараем да подобрим. Не бива да забравяме, че регулациите поставят рамки и в това отношение понякога дават и нови перспективи и възможности за развитие.
 

- Какви технологични въведения планирате за 2021 г., насочени към индивидуалните клиенти?
 

Сега повече от всякога сме фокусиране върху иновативни решения, с които да надградим добавената стойност на продуктите и услугите, които гарантират перфектното клиентско изживяване. Пандемията ускори развитието на сектора и ни помогна да преминем на ново ниво в общуването с нашите клиенти. Разбира се, усилията ни са насочени към развитието на дигиталните ни канали, както и към създаването на нови възможности за банкиране, които следват очакванията и нуждите на потребителите.
 
Следвайки тази стратегия, пуснахме уникална за пазара иновация – дигитални зони за експресно обслужване, които веднага бяха разпознати като алтернатива от клиентите. Това ни мотивира да развиваме непрекъснато тази услуга, към която ще добавим още нови и ценни функционалности. В същото време ще разширим значително и локациите, в които се предлага услугата, за да я направим още по-масова и достъпна.
 
В този изключително предизвикателен момент предложихме на клиентите си дигитално решение от ново поколение с нашия Онлайн център за жилищно кредитиране, с който въведохме нов модел за бързо и удобно клиентско обслужване. Използвахме съвременните технологии, за да пренесем процеса на кандидатстване и отпускане на жилищен кредит в дигитална среда и така отговорихме в максимална степен на потребителските очаквания.
 
Нашите клиенти могат да извършват почти всички основни банкови операции онлайн – от заявяване и усвояване на кредит, през сключване на застраховки, до издаване и получаване на кредитни и дебитни карти.
 
Заложихме на иновациите и в комуникацията със служителите – ние сме първата банка, която въведе и успешно използва Digital Office - мобилна апликация за вътрешна комуникация и така внедрихме още едно модерно решение за цялостно управление и дигитализация на вътрешните процеси посредством онлайн комуникация в екипа.
 

Безспорно най-важната и вълнуваща иновация, която предстои да пуснем на пазара, е нашият дигитален портфейл. Вярваме, че това ще бъде едно наистина ново, уникално и съвършено преживяване за клиентите, които търсят и очакват най-добрите решения за управление на личните си финанси. С него на практика клиентите ще получат незабавен достъп до основни банкови услуги, защото ще пренесат банката в мобилния си телефон. В новия си портфейл те ще могат да добавят всички свои банкови карти и да ги управляват ефективно благодарение на богатия набор от функционалности, които са заложени в приложението. Ще имат активен контрол върху средствата си 24/7, което е незаменимо удобство в днешно време и съм убедена, че клиентите ни ще го оценят.