Интервю с Румен Радушев, началник управление “Жилищно кредитиране” в Пощенска банка, за сп. Forbes.
Г-н Радушев, Пощенска банка представи наскоро нов продукт – “Спестовен жилищен кредит”. Какво представлява този продукт и към кои групи потребители е насочен?
На първо място бих искал да отбележа, че по отношение на банковите продукти, иновацията се появява веднъж на 5 или дори 10 години. Затова съм особено щастлив, че именно нашата банка е първата, която разработи и предложи на българския пазар иновативен продукт за жилищно кредитиране.
“Спестовният жилищен кредит” дава на клиента много нови възможности в сравнение със стандартните жилищни кредити, предлагани на пазара. Най-общо логиката му е, че ние автоматично ще намаляваме лихвата по кредита, в зависимост от размера на спестяванията на кредитополучателя в банката. По този начин клиентите намаляват разходите си по кредита и спестяват значителни суми както от намалената лихва по кредита, така и от получените лихви по спестовните им продукти, като продължават да разполагат със средствата си напълно свободно. Колкото повече клиентите спестяват, толкова по-малка вноска плащат, като са необходими само над 1 000 лв. спестявания, за да започнат да получават отстъпки от лихвата по кредита. Лихвата по продукта ще намалява до 5,9%. Той е насочен към всички, които желаят да закупят или построят жилище, или да извършат ремонт на дома си. Подобни комбинирани продукти са бъдещето на пазара и са познати отдавна в Западна Европа, като във Великобритания подобен продукт е в топ 3 на най-продаваните. Със “Спестовен жилищен кредит” ние даваме на клиентите дом и спокойствие. Освен че вноските по кредита намаляват, доходността от средствата се запазва изцяло, като контролът е в ръцете на клиентите. Вярваме, че този продукт ще внесе осезаема положителна промяна на пазара в България.
Спестяването и тегленето на кредити са две различни страни на медала, но Пощенска банка твърди, че със своя “Спестовен жилищен кредит” може да помогне на клиентите си и по двете направления. Как се случва това?
Както споменах, по начина, по който е структуриран продуктът, лихвата по кредита намалява автоматично, когато кредитополучателят увеличава размера на спестяванията, включително и по разплащателни си сметки в банката. Разработихме специален сайт с интерактивен калкулатор www.SavingLoan.bg, където всеки може да види как реално ще намалява вноската, когато спестяванията нарастват. Първите резултати са много обнадеждаващи, като за по-малко от седмица след старта на рекламната кампания вече имаме достатъчно на брой апликации, за да считаме, че е имало нуждата от подобен продукт на пазара. Това е и оценката, която всъщност търсим.
Мотото на цялата ни кампания е “Колкото повече спестяваш, толкова по-малка вноска плащаш”. Такава е и самата логика на продукта. Покупката на жилище не е сделка на деня, трябва да се мисли дългосрочно. Едва ли в самото начало, при покупката на жилище с кредит, хората си мислят, че могат едновременно и да изплащат кредита си и да пестят. Но всъщност дори 1 001 лв. по разплащателна или спестовна сметка им носят ползи, като клиентът ще бъде информиран с SMS, че следващата му вноска по кредита е вече по-ниска. Нормално е с напредване на годините човек да се развива професионално, доходите му да нарастват, да започне да заделя спестявания за образование на децата си и др. Моят съвет е, когато можете да си позволи да вземете максималния размер финансиране от банка, да задържите наличните средства за бъдещи нужди и да не ги харчите за самата сделка, защото няма по-ценно от собствените средства.
Как се промени поведението на клиенти и какви са очакванията им към банките по отношение на ипотечното кредитиране?
Клиентите са финансово грамотни, кандидатстват в поне 3 банки, за да изберат най-добрата оферта, следят за годишния процент на разходите, кои са компонентите в него, необходимите застраховки, интересуват се от всички съществени параметри, не само от лихвата, както преди. Освен това използват все повече собствени средства при покупка на жилище. Ако преди имаше случаи банките да финансират 90 и дори 100% от сделките, сега клиентите по тяхно желание участват максимално със собствените си средства. Оценяват, ако мога така да се изразя, цялото преживяване при покупката на имот – сблъсъка с документацията при изповядване на сделки, консултациите и съдействието от страна на банката и пр.
В допълнение на това, видяхме, че по време на кризата българинът удвои спестяванията си в банките и добави огромната сума от 9 млрд. лв. като спестявания. Точно затова ние разработихме новия си продукт. Той отчита именно тези тенденции на пазара – спестяванията на населението растат, все повече сделки се реализират със собствени средства, клиентите търсят най-добрите оферти, търсят гъвкавост и свобода при управлението на финансите си и повече контрол – вече имат Спестовен кредит, който да отговори на нуждите им.
Отчитате ли интерес на клиентите към нови ипотечни продукти?
Интерес има – и то не само към новите продукти, а като цяло към жилищното кредитиране. От началото на годината ние в Пощенска банка регистрираме над 30% ръст в ипотечното кредитиране – причините са както пазарните предпоставки, така и много добрите условия за кредитиране.
Какви са очакванията ви за пазара на ипотечни кредити за тази и следващата година?
Прогнозата ни до края на годината и за следващата е оптимистична, в контекста на стабилизирането на цените на недвижимите имоти, положителния тренд на търсенето на финансиране от страна на клиентите, както и атрактивните предложения на банките.