Евтимиос Зоис: Кредитната карта вече е необходимост

FacebookTwitterLinkedInEmail

декември 2012 г. | сп. Икономика

EvtimiosZoisдекември 2012 г.сп. Икономика

Интервю с Евтимиос Зоис, началник управление “Потребителско кредитиране и карти” в Пощенска банка

Г-н Зоис, данните ви сочат силен ръст на плащанията с банкови карти. Кои са причините за тази тенденция?

Банковите карти са изключително модерен и гъвкав инструмент. Основен двигател на ръста на плащанията са дебитните карти. Всички знаем предимствата на дебитните карти – не се налага да носим пари в брой, получаваме заплатите си по тях и можем да се разплащаме почти навсякъде.
Все повече се увеличават и разплащанията с кредитни карти. Това показва, че финансовата култура расте. Някои все още живеят с консервативното мислене, че да имаш кредитна карта е скъпо удоволствие. Напротив, това е един от инструментите на бъдещето – сигурен, удобен, даващ много голяма свобода и редица привилегии.

Лукс или необходимост е кредитната карта?

Със сигурност вече стават необходимост, особено при по-масовите покупки около празниците. Има и висок клас кредитни карти, които могат да се възприемат като луксозни. С тях клиентите разполагат със значително по-високи кредитни лимити и могат да си позволяват покупки на доста скъпи стоки и услуги. Но независимо кой клас кредитни карти предпочита клиентът – той буквално печели от използването на кредитната си карта – пари, време, удобство, сигурност.

По какъв начин мотивирате клиентите да ползват кредитните карти?

Пощенска банка предлага много голямо разнообразие от кредитни карти и всеки може да намери “своята”. Вече 8 години сме ексклузивен издател на American Express. Разработихме първата програма за лоялност точно за картодържатели на AmEx. Съвсем наскоро я разширихме и от предимствата й вече могат да се възползват всички притежатели на American Express Gold, American Express Green, EuroLine American Express, Visa Gold, Visa Classic и Visa Electron.
Програмата дава бонус точки при всяка покупка, която клиентите плащат на ПОС. Точките могат да осребрят в пари, ако клиентът желае. Най-мотивиращият стимул са отстъпките, които договаряме с различните търговци. При различните карти те могат да достигнат до 50%. Така например банката предоставя най-изгодни оферти за самолетни билети. Най-много хора се възползват от отстъпките за гориво.

Заем или кредитна карта е по-удачният продукт?

Всичко зависи от конкретните нужди на клиента – за каква цел са му необходими средствата.

Пуснахте нова кредитна карта. С какво ще се отличава тя от останалите продукти на Пощенска банка и на конкурентите ви?

Разширихме партньорството с Visa и вече предлагаме кредитна карта от висок клас – Visa Gold. Тя е удобна за пазаруване в голям брой търговски обекти в страната и чужбина и при ползване на банкомати. Предимствата включват дълъг гратисен период до 50 дни, 3% минимална месечна вноска, възможност за изплащане на покупки на равни месечни вноски или плащане на битови сметки на банкомат.

Какъв беше обемът на разплащане с кредитни и дебитни карти през 2012 г.?

През 2012 г. отчитаме близо 30% ръст на покупките с кредитни карти, спрямо 2011 г. Тази тенденция е показателна за това, че все повече хора осъзнават преимуществото да имат и ползват кредитна карта.
Ползването и на нашите дебитни карти е силно. През 2012 г. отново отчитаме ръстове.

А каква е прогнозата ви за развитието на пазара през 2013 г.?

Бъдещето в нашия бизнес са разплащанията и кредитните карти. Тенденциите за развитие на пазара на тези продукти са много добри. Очакваме ръстът на разплащания с карти да се запази и през 2013 г.