9 юни 2021 г.
Димитър Шумаров, главен финансов директор и член на УС на Пощенска банка участва в тазгодишното издание на престижното събитие “Финансов форум Иновации”. В дискусионен панел, посветен на визионерството в банковия сектор и набиращите скорост екосистеми бяха обсъдени теми, свързани с трансформацията на банките в свят с много повече изкуствен интелект и развиващи се технологии.
“Нека само си спомним, че за последните почти двадесет и пет години банкирането се промени мащабно. Например, преди четвърт век беше немислимо да можеш да изтеглиш собствените си пари от банков клон, различен от този, в който си ги вложил, а компютрите в офисите не бяха нормална даденост”, отбеляза в началото на участието си Димитър Шумаров и допълни, че за младите хора и потребители от новото поколение това сигурно звучи напълно неразбираемо, защото те вярват, че обслужването 24/7 е нещо, което е създадено в зората на банковите институции.
“Затова и ако трябва да пренесем мислите си 25 години напред, убеден съм, че банките ще изглеждат така, както клиентите им желаят и изискват това. Това е така, защото клиентите винаги ще използват банките за определени цели – да имат бърз достъп до финансите си и да могат да получат пари за краткосрочни или дългосрочни цели”, каза още той.
Димитър Шумаров изтъкна, че хората ще продължават да предпочитат банките като място за съхранение на своите финансови ресурси, тъй като ги разпознават като надежден и стабилен партньор. Той допълни, че клиентите ще предпочитат да доверят финансите си на институции, които са обект на постоянен и засилен контрол и регулации, отколкото да го направят с играч на пазара, появил се преди броени дни или месеци.
“Новаторските решения станаха неизменна част от нашите бизнес стратегии за развитие. Дигитализацията вече е необратима тенденция и все повече ще се забелязва в банковия сектор. Тя промени не само самите продукти и услуги, но и начина по който взаимодействаме с нашите клиенти. Това, обаче не значи, че традиционните физически клонове ще изчезнат. Те ще се превърнат в центрове за по-лично взаимодействие между банковите служители и потребителите, които желаят да получат квалифицирани съвети и помощ”, посочи той в хода на дискусията.
Димитър Шумаров обърна внимание, че новата реалност е показала още веднъж колко е важно банките да познават наистина добре своите клиенти и да им предлагат персонализирани услуги и продукти, базирани на тяхното поведение и предпочитания. “Затова, ние в Пощенска банка предложихме на потребителите нашите дигитални зони за експресно банкиране, които веднага бяха разпознати като удобна алтернатива на традиционното банкиране. Благодарение на интуитивните устройства в тези зони клиентите ни могат да извършват сами по-лесно и бързо голяма част от основните банкови операции, след като се идентифицират само активна банкова карта, без да е необходимо да са регистрирани за интернет банкирането на банката. Те функционират вече в 41 клона в 20 града в страната и предстои откриването на още локации и надграждане на услугата”, обясни той в дискусията.
“В световен мащаб технологичните гиганти се опитват да навлизат във финансовите услуги и тази екосистема се разраства. Регулаторите, финтех, големите технологии, банките и другите кредитни институции ще трябва да си сътрудничат, за да са още по-успешни. Всеки от тях предлага умения и услуги, от които другите ще имат нужда, за да обслужват клиентите си по-добре. Важно е обаче да има обмислена стратегия за партньорства и затова в бъдеще банките ще трябва да направят достъпни своите услуги и продукти не само на собствените си платформи, но и в други екосистеми, от които техните клиенти са част”, заяви Димитър Шумаров. Той посочи, че в бъдеще продуктите и услугите, които сега банките предлагат, ще изглеждат по съвсем нов начин и в името на по-доброто клиентско преживяване, може да станем свидетели на обединения между банки и високотехнологични компании.
Попитани от водещия какви ключови понятия в банковия сектор биха отличили, участниците в разговора споделиха мнението, че сред приоритетните са клиентът, дигитализацията и иновациите. “Към тях аз бих добавил доверие, опит, гъвкавост”, посочи в заключение Димитър Шумаров.