През месец януари 2013 година финансовият портал “Моите пари” проведе проучване сред своите абонати, питайки ги как използват своята дебитна карта. В анкетата се включиха 1 070 души, а резултатите не бяха много изненадващи. Въпреки че дебитната карта е най-масово използваният банков продукт, потребителите не знаят основни параметри по нея като лихви, такси и други.
Сред основните изводи от направеното проучване са:
Активно се ползва една (41%), най-много две дебитни карти от един потребител (33%), като 82% от отговорилите на въпросите ползват този продукт повече от 5 години;
Основна причина за ползването на карта е преводът на работна заплата и липсата на необходимост да се носят пари в брой;
В повечето случаи пазаруването с плащане на ПОС терминал с дебитната карта е с ниски такси или без такива, но въпреки това, все още потребителите предимно теглят пари от банкомат, при това на банката, издател на картата;
Слабо застъпена е употребата на специално предназначените за пазаруване в интернет, т. нар. “Виртуални карти” – само 2.71% от анкетираните притежават такава карта;
Ползващите карти за безконтактни плащания са 2.33% от анкетираните;
38% от теглещите суми на банкомат имат регистрация за СМС уведомления за всяка транзакция. Хората, които не се възползват от тази услуга, обикновено теглят суми в рамките на 50 до 100 лв., а повечето от анкетираните предпочитат да теглят суми между 300 – 400 лв. или 100 – 200 лв. в рамките на 2 до 5 транзакции месечно;
32% от включилите се в проучването нямат представа, че сметките им се олихвява, а 45% не знаят с каква лихва;
27% от хората не знаят дали дължат такса за поддръжка за сметката си;
Таксите за теглене на пари в брой от банкомат на банка, издател на картата или друг, също не са известни на потребителите. Близо половината от отговорилите нямат представа какви такси дължат. 30% от анкетираните посочват, че не заплащат такса при теглене от банкомат на банката издател на картата, а 35% посочват такса над 0.80 лв. при тегления от “чужд” банкомат;
Възможността за застраховка по картата и пакетните предложения на банките все още не са достатъчно популярни.
Следвайки мисията си да помага на потребителите да вземат информирани решения за своите лични финанси, финансовият пътеводител “Моите пари” стартира нова продуктова секция – първата по рода си форма за сравняване на всички предлагани на българския пазар дебитни карти. Сравнението се базира на обективния показател “Нетен резултат за период от 1 година”. Той отчита разходите, съпътстващи ползването на дебитни карти, и дохода, който се реализира от лихвата по сметката. Секцията вече е достъпна за всички потребители на “Моите пари” на адрес
http://www.moitepari.bg/Debitni-Karti/Debitni-Karti-Tarsene.aspx
В детайлите по всяка банкова оферта ще е достъпна и събрана на едно място информация както за всички възможни такси, начислявани или не от банката издател, така и за предимствата и възможностите, от които може да се възползват потребителите. Например възможно ли е да се пазарува в интернет с конкретната дебитна карта и други специални функции или пакетни предложения. Пакетните предложения обикновено предлагат комбинирана функционалност и пълни решения за нуждите на потребителя на по-ниски цени.
Пример за такова комбинирано предложение е пакетът “Интерес плюс” на Пощенска банка – решение за ежедневно транзакционно банкиране и управление на личните средства. Пакетната програма е комбинация от високодоходна разплащателна сметка и преференциални условия по най-често използваните банкови продукти и услуги. Предложението включва – разплащателна сметка в левове с годишна лихва до 4,25%, международна дебитна карта висок клас MasterCard Gold или MasterCard Platinum (които предоставят множество предимства), безплатно откриване на втора разплащателна сметка в евро или щатски долари, безплатно плащане на комунални задължения, безплатно ползване на интернет банкиране e-Postbank, безплатна застраховка “Помощ при пътуване в чужбина” за картодържателите на дебитни карти MasterCard Gold и Platinum.
Пакет “Интерес плюс” е освободен от такси за: преводи на суми от разплащателната сметка в левове към други сметки на клиента в Пощенска банка, независимо от валутата; теглене от всички банкомати в България; плащане на всички ПОС терминали в България; откриване и обслужване на разплащателната сметка в евро или долари; плащане на задължения чрез услугата “Универсален платец”. Освен висока доходност по разплащателната сметка в левове, клиентът може да извършва плащания в България и по света благодарение на международните дебитни карти MasterCard Gold и MasterCard Platinum, които гарантират високи дневни лимити и широко покритие в търговски обекти по цял свят.
Пощенска банка е официалният партньор на “Моите пари” и в предстоящата информационно-образователна кампания за употребата на дебитни карти. Инициативата е за повишаване информираността на потребителите относно функционалността, възможностите и параметрите на предлаганите на пазара дебитни карти, така че всеки да използва най-ефективно своята карта според индивидуалните необходимости и предпочитания. В рамките на 3 месеца ще се подготвят и разпространят различни информационно-аналитични материали, които ще са достъпни за всички потребители на “Моите пари”.