Даниела Иванова на EXPO Moite pari: В нашите специализирани центрове за жилищно кредитиране посрещаме все по-взискателни клиенти

FacebookTwitterLinkedInEmail

Тазгодишното издание на престижния форум EXPO Moite pari 2022 се проведе в Интер Експо Център под наслов “Инвестирай в бъдещето си“. Водещи банкови експерти, кредитни анализатори и икономически изследователи обсъждаха актуалните тенденции в сферите на лични финанси, инвестиции, зелена енергия, енергоефективност, имотен пазар, кредити и лихви. Даниела Иванова, началник отдел “Ключови партньорства и пейрол бизнес“ в Пощенска банка се включи в панел, чиято основна тема беше посветена на тенденциите в жилищно кредитиране.

 

“В Пощенска банка сме сред лидерите по отпускане на ипотечни кредити и работим много активно за това да имаме иновативни продукти, които носят добавена стойност за клиентите ни. В този ред на мисли ние сме единствените, които предлагаме безплатно опция “Флекси“ на клиентите ни и благодарение на нея те могат гъвкаво да погасяват кредитите си. Тази опция им дава възможност в за различни действия като пропускане на вноска, намаляване на вноска с 50% и още, като всичко това е по договор“, посочи тя пред панелистите и гостите на събитието.

 

“Другото, което активно развиваме са нашите специализирани центрове за жилищно кредитиране, като те са вече над тридесет в цялата страна. В тях работят изключително служители, които са експерти в областта на жилищното кредитиране. Затова, когато дойде клиент с желание да закупи дом за себе си и семейството си, тези колеги съдействат целият процес да премине много бързо и професионално. Като резултат от тези наши активности, можем да се похвалим с двуцифрени ръстове тази година, ако сравняваме периода януари – октомври 2022 г. със същия на 2021 г.“, това отбеляза още Даниела Иванова.

 

Тя обясни, че ръстовете и в броя усвоени ипотечни кредити, както и в обемите, са двуцифрени, като в Пощенска банка се отчита и средно 20% ръст на сумата на ипотечния кредит. “Това е следствие от поскъпването на имотите, но и от това, че клиентите ни имат добри доходи и купуват по-добри имоти“, допълни още Иванова.

 

“Сериозно впечатление ни прави, че клиентите стават все по-взискателни към имотите, които купуват като се търси качествено строителство и отлични локации. Това са двата фактора, които в годините видимо продължават да се радват на завишен интерес, затова сме убедени, че ще продължават да са водещи и занапред“, анализира Даниела Иванова.

 

Тя коментира и темата за това дали клиентите предпочитат ипотечен кредит с фиксирана или плаваща лихва, като посочи, че обикновено потребителите идват в банката с висок интерес към фиксираната лихва, но в края на разговорите повечето от тях предпочитат плаващата лихва за своите кредити.

 

В прегледа си на имотния пазар Даниела Иванова изтъкна, че Пощенска банка разполага с обширна клонова мрежа от близо 200 офиса, което позволява на служителите на финансовата институция да бъдат близо до клиентите си във всеки един момент от периода на кредита. “Пазарът в София е най-активен и голям, като 60% от продажбите са в столицата, следват другите големи градове. Основно се търсят монолитни жилища, като на места все още продължава породената от пандемията тенденция да се търсят къщи около големите градове, било то в затворени комплекси или единични“, обобщи още тя.

 

Според нея, има налице известна предпазливост от страна на клиентите, която се изразява в това, че все по-рядко купуват жилище “на зелено“, а за сметка на това се стараят да сключат сделката все по-близо до получаването на Акт 14. Все по-малко стават имотите, закупувани с цел инвестиция, защото се търсят жилища за живеене, а купувачите основно са работещи хора със стабилни доходи в технологичните среди, както и в държавния и обществен сектори, каза Даниела Иванова.

 

Тя посочи, че кредитите в евро са малко, защото повечето клиенти следват едно от основните правила, според което кредит се тегли във валутата, в която се получава заплатата. “България е във валутен борд отдавна и курсът лев-евро е фиксиран, въпреки това е скъпо за клиентите всеки месец да идват и да превалутират и да погасяват евров кредит“, допълни тя.

 

Попитана как би посъветвала да действат клиенти, които имат затруднения с обслужването на кредитите си, Даниела Иванова посочи, че при поява на подобни признаци по плащания на вноските, е добре веднага клиентът да се свърже с банката. “Ние, като банка, сме свързани с него за дълъг период от време на изплащане на кредите, и целта на това съвместно приключение е то да завърши отлично и за двете страни“, заяви тя.

 

Участниците в панела се обединиха около виждането, че лихвите в България няма да се повишат стремглаво и със сигурност няма да стигнат нивата, които например в момента се наблюдават в САЩ. Участниците посочиха, че над 90% от жилищните кредити, които се взимат от банките в България, са в левове. Това означава, че те са обвързани с депозитен индекс на БНБ, а не с европейския Euribor, който за последните няколко седмици рязко се вдигна успоредно със скока на основния лихвен процент на Европейската централна банка. Индексът на БНБ пък се базира на депозитната маса, която в момента е на рекорден връх за стопанската история на България от над 110 млрд. лв. Именно на депозитния индекс се дължи удържането на лихвите, допълниха участниците.

 

 

DSC09838

 

 

DSC09861