Господин Ягодин, професионалната Ви кариера в банковия сектор започва в началото на 1993 г. именно в Пощенска Банка. Кои са най-вълнуващите и кои – най-трудните предизвикателства, с които сте се сблъсквал през този период?
Кариерното ми развитие започна преди повече от 30 години в тогавашната Българска Пощенска Банка и сега, когато се връщам мислено към 1993г., не мога да не се усмихна. Действително си давам сметка как бързо лети времето. Това беше вълнуващо време, тъй като банковият сектор в България беше в начален стадий на развитие и имаше безкрайни възможности за растеж и иновации (усмихва се). Което, между другото, важи и за днешните реалности, толкова години по-късно… Най-вълнуващо, разбира се, беше предизвикателството да участвам в създаването на нови процеси, продукти и услуги, които да отворят банковата система към нуждите на крайния клиент. Имах щастието да бъда част от екип, който работеше здраво, за да превърне Пощенска банка в модерна и конкурентоспособна институция, способна да се мери с навлизащите по това време международни банки. И към днешна дата пак се гордея с принадлежността си към екип, с който продължаваме да се борим да сме още по-добри, да задаваме високи стандарти за банкирането в България.
Що се касае до предизвикателствата, те са доста. Като почнем от тези, свързани с банковата криза от 1996-97 г., когато фалираха 17 банки и беше въведен валутният борд, преминем през сътресенията и вълната от лоши кредити след световната финансова криза от 2008-2009 г., и стигнем до новите реалности, свързани с необходимостта от все по-дигитални канали за банкиране и очакваното масово използване на изкуствен интелект.
Конкуренцията в банковия ни сектор е огромна, кое отличава Пощенска банка от останалите банки на пазара?
Не искам да навлизам в технически характеристики и детайлно описание на продуктите ни. Но да, повечето от тях са уникални за пазара и са търсени от нашите клиенти, дори и без шумна реклама. Това, което мисля че ни отличава, е силата и присъствието на нашия бранд. Неслучайно вече 32 години се казваме Пощенска банка и хората знаят гаранция за какво е този бранд. Знаят, че зад името стоят техните доверени експерти и професионални консултанти. Знаят също така, че когато дойдат при нас, ще получат подходящ за нуждите им продукт в съчетание с добро обслужване. И не на последно място, ще останат разбрани и подкрепени адекватно ако е възникнал проблем от всякакъв характер. Не като в онзи виц за банките, че те ти дават чадър в слънчево време и си го прибират при първите капки дъжд. (Смее се)
Кои са най-търсените ви продукти и услуги?
Да отговаряме пълноценно на нуждите и очакванията на нашите клиенти е заложено във всеки наш продукт или услуга. Ние сме сред банките с едни от най-богатите портфолиа от продукти както за бизнеса, така и за домакинствата. Дори смея да твърдя, при това без да поемам голям риск, че няма как дошъл при нас клиент, да не намери това, което му трябва. При това без значение дали ни е потърсил онлайн, или е посетил наш клон. Отскоро имаме и “Дигитален Мол“ през “ПБ Лични финанси“, най-новият член на голямото ни семейство (бившият клон на БНП Париба в България), който наскоро придобихме и успешно интегрирахме.
Колкото до търсенето на различни продукти и услуги, в нашия бизнес, освен своеобразна “сезонност“ с малко по-изразени пикове – например жилищни кредити през пролетта, потребителски през есента, има и предизвикателство “да създадеш“ търсене, предвиждайки нуждите на клиента. Такъв продукт е последният, който лансирахме на пазара: Пощенска банка е първата банка в страната, която стартира инициатива за премахване на таксите за вноски на суми в лева по сметките на физически лица. Така подкрепяме усилията за присъединяване на страната ни към еврозоната и приемането на еврото като национална валута. В момента отчитаме наистина засилено търсене точно на тази услуга.
Какво е отношението Ви към дигитализацията в банковия сектор и как се отразява тя в дейността на Пощенска банка?
В Пощенска банка правим значителни инвестиции в преработка на процеси и в човешки ресурс, за да създадем разбираеми за клиента приложения, които да засилят удоволствието от контакта с нас. От друга страна, дигиталните разплащания имат решаваща роля за стимулиране на икономическия растеж, иновациите, както и удобството на потребителите.
Интересът към мобилния портфейл “ONE wallet by Postbank“ продължава да расте, тъй като все повече хора оценяват удобството да управляват финансите си директно от своя смартфон. За да подобрим допълнително потребителското изживяване, разработихме дигиталния асистент EVA – чатбот, използващ усъвършенствана технология на изкуствен интелект. А нашите уникални дигитални зони за експресно банкиране представляват отличен пример за добавена стойност, предлагана чрез устойчиви дигитални решения, които са в съответствие с нашата политика за насърчаване на цифровизацията.
Кои са актуалните проекти, по които работите в Пощенска банка и в каква насока виждате бъдещото развитие на банката?
В Пощенска банка работим по няколко ключови проекта, които са в съответствие с нашата визия за устойчив растеж и стратегическите ни приоритети. Продължаваме да инвестираме в развитието на нашите дигитални канали за обслужване и да развиваме phygital модела – за нас това е бъдещето на банкирането. Хибридните форми на банкиране, комплексният модел между дигитални и физически услуги, потребителското преживяване в различни канали и платформи – последователно, в реално време – това е, което правим в Пощенска банка и което очакват нашите клиенти.
Като част от нашата ESG стратегия, ние работим по проекти, насочени към намаляване на отрицателното въздействие от нашата дейност върху околната среда и подпомагане на важни обществени каузи. Например, ние непрекъснато разширяваме нашето продуктово портфолио, за да отговорим на нуждите на клиентите, които се интересуват от устойчиви инвестиции, и подкрепяме проекти в области като образование, опазване на околната среда и предприемачество.
Тази година поставяме особен фокус върху финансирането именно на устойчиви проекти за бизнеса. Вече подписахме гаранционно споразумение с Европейския Инвестиционен Фонд. Усилено работим по подписването на още две споразумения и с други наши международни партньори – ЕБВР и IFC.
Много важна тема не само за нас, но и за обществото, е темата за финансовата грамотност на младите хора и именно затова сме се ангажирали върху такива устойчиви практики и кампании за корпоративната социална отговорност, защото вярваме, че те са от съществено значение не само за дългосрочния успех на банката, а и за цялото ни общество.
Председател сте и на Съвета на директорите на Българска Фондова Борса. Разкажете ни нещо повече и за тази ваша дейност?
Благодаря ви, че ми давате възможност да споделя повече за ангажимента си като Председател на Съвета на директорите на Българска Фондова Борса (БФБ), на която позиция съм от 2010 г. В това ми качество имам удоволствието да подпомагам работата на борда в изпълнение на неговите важни за фондовия пазар отговорности. Съветът на директорите най-общо отговаря за стратегическото планиране, наблюдението на операциите и контрола върху дейността на БФБ. По време на мандата ми БФБ постигна значителен напредък в развитието на капиталовия пазар в България. Бяха въведени няколко нови услуги, като например търговията с държавни ценни книжа и възможността за емитиране на облигации чрез борсата. БФБ също така работи за подобряване на инфраструктурата си, за да отговори на нарастващите изисквания на инвеститори и емитенти. В допълнение на всичко това, както и с оглед постигане на по-голяма прозрачност на енергийния пазар, преди приблизително две години БФБ пое контрола и върху Българската Независима Енергийна Борса. В изпълнение на основната си функция БФБ си сътрудничи и с други пазарни участници, включително Централния Депозитар, Българската Асоциация на Лицензираните Инвестиционни Посредници и Асоциацията на Директорите за Връзки с Инвеститорите. Всичко това с една цел – да бъде насърчено по-нататъшното развитие на българския капиталов пазар и да бъде подобрена цялостната му ефективност.
Кои са най-важните уроци, които научихте в богатата си кариера като топ мениджър в банковата сфера?
Научих се да не толерирам процеси и хора, които не отговарят на личните ми ценности. Считам, че е изключително важно да остана верен на убежденията си, докато ръководя екипи и вземам решения. Винаги държа очите си широко отворени за добрите примери и съм готов да приемам с интерес всичко ново около мен. Това ми позволи да се уча и усъвършенствам непрекъснато, което е от съществено значение за успеха в динамичната банкова индустрия. Все пак аз самият съм изминал пътя от най-ниското стъпало в банката до не една ръководна позиция. Разбрах навреме важността на изграждането на силни връзки с моите подчинени, базирани на взаимното уважение и респект към чуждото мнение. В това винаги ми е помагал добрият усет за хората, с които работя. Мисля, че разбирайки техните силни страни и слабости мога по-добре да разпределям задачите и да ги мотивирам за максимална изява. Вярвам, че дори и по-малка, ролята на всеки член от екипа е важна за постигане на общите цели. За всички тези години научих, че професионалното израстване е пътуване, а не крайна дестинация. И по време на това пътуване дори и най-малката постигната цел може да отвори интересни нови хоризонти.
Та така, тези уроци, съчетани с някои мои качества, като последователност, внимание към детайла и не на последно място чувството ми за хумор, ми помогнаха да бъда относително успешен мениджър.
Кои са професионалните Ви постижения, с които най-много се гордеете? Коя е следващата Ви голяма цел или предизвикателство?
Както вече казах, преминах пътя от касиер в един от софийските клонове на тогавашната Българската Пощенска Банка до сегашната ми роля като заместник-главен изпълнителен директор и ръководител на Сектор “Корпоративно банкиране и Финансови пазари“. Тази роля изпълнявам в последните десет години, през които успях да изградя стабилен и лоялен екип, заедно с който отбелязахме редица постижения – в най-високия сегмент “Корпоративни клиенти” успяхме да удвоим клиентската база, да утроим кредитния портфейл, да увеличим депозитите повече от четири пъти, да дигитализираме и оптимизираме редица процеси.
Това професионално пътуване беше доста интересно, макар и изпълнено с доста труд и понякога напрегнати моменти. Гордея се с множеството награди, които банката ни спечели благодарение на усилията на целия ни екип. Тези успехи, разбира се, са вдъхновение за мен, но най-вече за моите по-млади колеги. Желанието ми е да продължа да научавам нови неща и да постигаме нови успехи с моя екип. В банковата сфера предизвикателствата никога не свършват, но пък животът е по-интересен когато ги посрещаме с отворени обятия.
Какви качества според Вас трябва да притежава един успешен банкер?
На първо място, това са интегритетът и етичността, те са фундаментални. Банковият професионалист трябва да генерира доверие, тъй като управлява средствата на други хора. Също така, от съществено значение е вниманието към детайла, защото точността в трансакциите и финансовите отчети е изключително важна. Добрите комуникативни умения са водещи при разговор с клиенти, за правилното разбиране на техните нужди и съответно за предоставянето на подходящи решения. Аналитичният ум е друго ключово качество, което помага в преценката на риска и вземането на информирани решения. Не на последно място адаптивността и способността за бързо вземане на важни решения в динамично променящата се среда на финансовите пазари. Накрая, стремежът към непрекъснато обучение и развитие е важен, тъй като финансовият свят е силно променлива материя.
Как се справяте със стреса, който в банковия сектор вероятно е доста висок?
В банковия сектор всичко изглежда спокойно на повърхността, но стресът – не само в градивната му и позитивна форма, е често срещан. За мен ключът към справянето с твърде високото ниво на стрес е поддържането на стабилен баланс между професионалния живот и личното време. Моето семейство е моята сила и стожер. Те ми дават необходимата доза подкрепа и душевен мир, което пък ми помага да остана заземен и фокусиран.
Редовната физическа активност също играе важна роля в моя живот. Опитвам се да спортувам или просто да се разходя в планината при всяка възможност, което доста ми помага да освобождавам напрежението. Любовта ми към адреналина и динамиката пък ми носи допълнително удовлетворение и ме кара да изляза извън зоната си на комфорт и да забравя стреса и ежедневната рутина. Имам и някои хобита, които ме обогатяват и зареждат с друг вид емоция. Колекционирането на класически спортни автомобили, както и пътуванията по света, ми дават възможност за приключения и ме срещат с интересни хора. Всички тези мои привички не само ме зареждат, но и ми помагат да “разреждам служебната батерия”. Така се връщам в работния цикъл с обновена енергия и ентусиазъм.
Остава ли Ви време да четете, каква литература и изобщо изкуство предпочитате?
Четенето беше един от любимите ми навици и начини за отмора. И сега, въпреки забързаното ежедневие и страничните занимания, успявам да отделя време за някоя добра книга. Обичам да се потапям в света на класическата литература и биографичните книги, от които винаги може да се научи нещо ценно и интересно.
Изкуството също заема важно място в живота ми. Със същия страстен поглед, с който се вглеждам в страниците на книгите, аз се наслаждавам и на хубавите картини. Имам скромна, но ценна колекция от произведения на български художници, които внасят красота и вдъхновение в моето ежедневие и радват гостите в дома ми и в моя кабинет в банката.
Коя е рецептата за успешното съжителство на кариерата и семейство? Бихте ли ни разказали нещо повече за семейството си?
Рецептата за успешното съжителство между кариерата и семейния живот се корени в доверието, стабилността и отдадеността. Женен съм над 30 години и смятам, че силният и стабилен брак е основата за успеха в много аспекти на живота. Моята съпруга е била до мен през всички тези години, подкрепяйки ме с любов и търпение, които са били от съществено значение по пътя ми към професионалните върхове. Искам тук да изразя дълбоката си благодарност към нея за всичко, което е направила за мен и нашето семейство. Гордея се с моите две деца, които вече са пораснали и успешно реализирани в своите професионални пътища. Имам и моите прекрасни три внучета, които внесоха нов смисъл и радост в нашия живот. Те ме карат да се чувствам млад и вдъхновен, виждайки света през детските очи. Семейството ми е моят най-голям успех и източник на вдъхновение, те са тези, които правят всички професионални постижения истински стойностни. Те ми дават смисъл всеки ден да продължавам напред и нагоре!
Обичате ли да пътувате, кои са любимите Ви дестинации за ваканция или семеен уикенд?
Пътуването е една от моите страсти и, въпреки че професията ми често ме отвежда до различни места по света, няма нищо по-приятно от изследването на красотите на нашата родина. България е изключително богата на уникални природни забележителности и исторически места. Имам много любими места за ваканция или семеен уикенд. Тук мога да включа прекрасните ни Пирин и Родопите, където природата завладява сетивата със своето спокойствие и тишина. Обичам силно и нашето Черноморие, където на пиедестал стои любимият ми Балчик, Белият град – място без аналог със своята магична красота, многовековна история и съхранен дух!