Юни 2015| в. 24 часа
Има ли ново позициониране на Пощенска банка при предлаганите продукти?
От края на миналата година въвеждаме нов подход при предлагането на банкови продукти, независимо дали това е кредит, депозит или кредитна карта. Вече подготвяме и предлагаме всеки продукт като не се съобразяваме единствено с неговите специфики, а по-скоро изследвайки нуждите на клиента. Така се насочваме към т.нар. принцип “клиенто-центризъм”, който се обосновава от промяната в клиентските очаквания. Вече е демоде битуващият до скоро модел “един размер за всички”, при който банките създаваха унифицирани продукти за всички клиенти. Днес клиентите все повече очакват индивидуално отношение и специално направени за тях продукти. А що се отнася до позиционирането – визията ни за Пощенска е банката да стане реален “първи избор” не само при отделни продукти, а при колкото е възможно повече. Една наистина универсална банка.
Защо се насочихте към корпоративното кредитиране?
Както казах, новата ни концепция предполага по-балансирано позициониране на банката. Пощенска банка е вече утвърдена марка в кредитирането на граждани. При ипотечните кредити и в кредитните карти сме един от пазарните лидери, както и ексклузивен издател на луксозния бранд American Express. Считаме, че сега е подходящият момент това да се случи и при фирменото кредитиране. В това отношение имаме твърдата подкрепа на новите ни акционери, сред които са опериращите в цял свят канадски и американски инвестиционни фондове Fairfax Financial Holdings Limited, Mackenzie Financial Corporation и Capital Group Companies, Inc. В допълнение, вече разполагаме с кредитен ресурс на конкурентна цена, изградихме екип от доказани професионалисти… какво повече ни трябва за успешно развитие на корпоративното банкиране!? Всъщност, първите успехи тук са вече са факт. Само за последните 6 месеца отпуснахме 120 млн. евро нови фирмени кредити.
Доскоро банките бяха доста консервативни при кредитирането на бизнеса. Има ли промяна сега?
Факт, така е. За съжаление, през последните 4 години всички банки бяха насочили вниманието си към изчистване на портфейлите от проблемни кредити. Такава беше ситуацията и при нас, но добрата новина е, че това е вече зад гърба ни. През 2015 имаме както възможностите, така и амбицията да бъдем отново припознати от бизнеса като негов доверен партньор във всички аспекти на корпоративното банкиране.
Има ли вече достатъчно качествени бизнес проекти, които да бъдат финансирани?
По мое мнение има, макар и все още недостатъчно като брой и обем спрямо потенциала на местните банки. Важното е, че тенденцията е положителна. Забелязваме нарастващо търсене на бизнес кредити, особено в отделни сектори, по правило в икономически най-активните градове. Всъщност съживяването в бизнес кредитирането е добра новина и за кредитирането на граждани. Разрастването на бизнеса води до повече работни места, а оттам и до по-високи и по-стабилни доходи за домакинствата Когато това е факт, идва часът на потребителските и на ипотечните кредити.
Ще падат ли още лихвите по депозити и кредити и до какво ниво?
Мисля, че и при двете възможностите са почти изчерпани. Технически може и да видим още по-ниски нива, но в по-дългосрочен план не мисля, че ще са устойчиви лихви по фирмени кредити в порядъка на 3 % или гонещи 4-те % при ипотечните кредити. Да не забравяме, че България е все още далече от Еврозоната и свързаното с това финансиране от ЕЦБ при 0%. Добра възможност, от която за съжаление все още сме далеч.
Кои отрасли са най-перспективни и успешни?
По мое мнение е твърде амбициозно да се дефинират понятия като “най-перспективни” или “най-успешни”. Ако изключим космическите технологии и някои други дейности, изискващи капиталов мащаб и исторически опит, всичко друго е въпрос на пазарно търсене и бизнес активност. Първото макар и слабо се завръща, особено извън България. Второто е голямата въпросителна сега, защото само с 10% корпоративен данък не може да генерираме инвестиционен интерес. Бизнесът иска доста повече, за да рискува капитала си и да произвежда именно в България.
Има ли реално оживление на икономиката и ръст на БВП?
Поне това показват цифрите от статистиката за последните две тримесечия. Банкерите са сред най-желаещите това да е устойчива тенденция. Както казах, ако има оживление в икономиката, ще има и повече бизнес кредити. Колкото повече са те, толкова повече ще расте заетостта и доходите на домакинствата. Оттам и желанието им за потребление и кредити, които да го задоволяват. А доволните граждани остават в страната, която ги е направила такива, и способстват за нейния просперитет. Не съм ли прав… Това е така и всички политици го знаят, но малко от тях последователно превръщат обещания в реални дела. В това отношение към момента съм умерен оптимист.
Евентуален фалит на Гърция как би се отразил на България?
Всеки фалит е изпитание за претърпяващия го и за свързаните с него. А в настоящия глобализиран свят мащабите на ефекта са още по-мултиплицирани. Това осъзнават мислещите хора в Атина и Брюксел, това знаят във Франкфурт и Вашингтон. Това е и причината да се полагат неимоверни усилия за избягване на най-лошото. А що се касае до България, не мисля, че превес ще имат негативите. Много инвеститори, които са гледали към Гърция, сега може да погледнат към нас Много гръцки фирми вероятно разглеждат сериозно възможността за изнасяне на мощности в България или Сърбия. За да се възползваме обаче от тази ситуация, ни трябват бързи реформи в институциите, отговорни за нормалното правене на бизнес в България!
През миналата година Пощенска банка смени собствеността си, как това се отразява на позиционирането ви на българския пазар?
Пощенска банка е в благоприятната ситуация не само да има нови собственици, но и такива с огромни инвестиционни възможности През миналата година след успешното увеличение на капитала на Eurobank, над 65% от собствеността на банката премина в едни от най-големите инвестиционни фондове, повечето от които от САЩ и Канада. Сред тях са Fairfax Financial Holdings, Mackenzie Financial Corporation, Capital Group Companies, Inc. Дори наскоро в интервю за CNBC един от собствениците на капитала на Eurobank – американският милиардер У илбър Рос заяви, че е сигурен в успеха на инвестициите си в региона.
Ще има ли промяна в стратегията ви заради новите собственици?
Промяната е вече факт. Новата ни стратегия за по-балансирано развитие на банката, фокусирането върху най-ефективното задоволяване на нуждите на отделните групи клиенти, по-доброто позициониране в сегмента на малките и средните компании, залагането на иновативни банкови решения… Всичко това води косвено до по-добър резултат от инвестицията им в България. Всеки акционер би бил щастлив да види двуцифрена възвръщаемост от вложените средства, нали така?!
***
CV
* Завършил е УНСС и Американския университет в България
* Започва работа в Пощенска банка през 1993 г.
* През 2001 г. е избран за член на Съвета на директорите, а от 2004 г. до 2011 г. е изпълнителен директор
* От 2011 г. до 2014 г. е главен изпълнителен директор и председател на УС на ББР
* В момента е изпълнителен директор на Пощенска банка с ресор “Корпоративно банкиране и финансови пазари” и член на УС