Асен Ягодин в “Шумът на парите” 2019: Перспективите пред бизнес кредитирането са блестящи

FacebookTwitterLinkedInEmail

17.04.2019 година

 

Перспективите пред бизнес кредитирането в България са блестящи. Това посочи Асен Ягодин, член на УС и изпълнителен директор на Пощенска банка, по време на форума Шумът на парите, организиран от Profit.bg. По думите му, когато говорим за фирмени кредити, няма как ситуацията да се сравнява със заемите за физически лица, тъй като не става дума за доход, който ще се индексира през годините, а за бизнес проект и рисковете пред него. “Ако бизнес проект е изграден на лихва от 3% и всяко мърдане на този процент нагоре потапя начинанието, то това означава, че или фирмата не си е свършила работата, или банкерите са били прекалено фриволни при отпускането на кредита“, каза Ягодин, добавяйки, че когато говорим за бизнес кредитиране, лихвата не може да е водещият фактор при стартирането на даден проект.
 
Точно тук е ролята на банките, които трябва внимателно да претеглят рисковете, буферите на фирмата, за да може в края на срока на заема и двете страни да са доволни. По думите на Ягодин, лихвите по бизнес заемите са “екстремално“ ниски и много по-важен фактор за бизнеса е какви са перспективите пред икономиката. Според него, икономиката ни е “прекалено зависима“ от европейската и всичко, което се случва в Европейския съюз, се отразява пряко върху финансирането на бизнеса и техните планове.
 
Според Ягодин, забавянето, което се наблюдава в европейската икономика, провокирало Европейската централна банка да отложи вдигането на лихвите. Несигурността около брекзит и европейските избори, търговската битка между САЩ и Китай и прочее, внасят несигурност, която се пренася на пазарите у нас, включително на пазара на недвижими имоти. Поради горепосочените фактори, пазарът на жилищното кредитиране понастоящем е в сложна ситуация. Това провокира Пощенска банка да оперира много по-внимателно при финансирането на строителни проекти, посочи Ягодин.
 
При финансирането на покупка на имоти от физически лица, размерът на самоучастие вече се вдига до 25%-30%, за разлика от преди десетилетие, когато имаше случаи на жилищни заеми с 0% самоучастие, посочи банкерът, добавяйки, че това се случва и поради желанието на самите потребители, които вече са много по-разумни в преценките си. По отношение на иновациите в сектора, Ягодин смята, че банките ще се “финтехнизират“, отговаряйки на нуждите на новото поколение клиенти. Въпреки това, експертът не смята, че банковите клонове на бъдещето ще останат без човешка намеса, тъй като потребителите имат нужда от личен контакт.

 SoundOfMoney 2019