Асен Ягодин: “Всеки ден поднася нов урок – успехът е в това да го усвоиш бързо“

FacebookTwitterLinkedInEmail

Интервю за платформата WorkTalent
 
Представете се с няколко изречения.
Казвам се Асен Ягодин и съм член на УС, заместник Главен изпълнителен директор и Изпълнителен директор на Пощенска банка с ресор “Корпоративно банкиране и капиталови пазари“. Чувствам се наистина щастлив, че голяма част от професионалния ми път съвпадна с този на банката и то в години, белязани от важни събития, няколко ключови за пазара сделки и богато изпъстрени с множество професионални успехи. Така например, в средата на миналата година към нашето семейство се присъедини нов член – българският клон на “БНП Париба Лични финанси“, след като през 2016 г. придобихме Алфа Банк – България, а през 2019 г.- и Банка Пиреос – България. Един от най-впечатляващите ни успехи в последно време е бързата дигитална трансформация, с която не само аз, но и всички в банката се гордеем. Като професионалист, изграден в рамките на голяма финансова група, имам удоволствието да предавам наученото от мен през годините на по-младите мениджъри в нашата банка – всички те са хора, които не спират да ме впечатляват с амбициозността и желанието постоянно да се развиват, да бъдат по-добри всеки следващ ден.
 
Как започна Вашата кариера? Кои моменти от Вашите първи стъпки са определящи и запомнящи се?
Кариерата ми започна през далечната вече 1993 г. като касиер в един от софийските клонове на тогавашната Българска Пощенска Банка. В годините след това успях да изкача сам немалка кариерна стълбица, като никога не спрях да вярвам, че с постоянство и труд пътят е само напред и нагоре. А що се касае до любовта ми към финансите, тя идва още от моя дядо, на който съм кръстен. Той, освен доказан финансист, е бил завладян и от “магията на словата“, бил е поет. В това си поприще е бил близък приятел с Елин Пелин и Димитър Талев. Може би по тази причина и аз винаги съм обичал изкуството. В дома и кабинета ми са окачени множество платна на известни български художници. Но да се върнем към професионалното ми начало. Преди малко повече от 30 години в банковите офиси имаше по една-две пишещи машини като оръдие на труда. Сега, без компютри и смартфони, не мога да си представя как бихме свършили и най-елементарната операция. Обичам да разказвам за това време на младите банкери, които идват при нас в Пощенска банка с мотивация за бързо развитие. Те трудно могат да си представят, че банкирането не винаги е било толкова достъпно както сега и е нужно време, за да се развиеш в йерархията. Важно е обаче да помнят, че ако си достатъчно амбициозен, успехът никога не закъснява. Банковите салони от онези години, с дебелите мраморни плотове и преградени със стъкла гишета, нямат нищо общо със съвременното оформление на банковите офиси – с дигитални зони за самообслужване и модерен дизайн. Новите технологии изцяло трансформираха банковия сектор в положителна посока. Банковият клон вече е “в джоба ни“ и “на един клик“ от нас. Дигиталните карти, виртуални портфейли, плащания с QR-код, всичко това е част от новата ни реалност. Благодарение на все по-добрите мобилни приложения за банкиране и IТ иновациите, банковите услуги са все по-достъпни за крайния потребител. Креативният подход и иновативните идеи са интегрирани и в ДНК-то на Пощенска банка. И това може само да ме радва, защото те са ключът към новото разбиране за банкирането, което споделяме и интегрираме в нова Beyond banking концепция.
 
Кои са трите Ви най-ценни професионални качества?
Основните качества, които вярвам, че са ми помогнали в професионален план, а вероятно и в личния ми живот, са последователност, внимание към детайла, добър усет за хората, с които работя и, разбира се, специфичното ми чувство за хумор. А и като цяло, винаги съм търсил максималното, но съобразено с един поносим риск. Това ми е помагало много през годините, за да могат ръководените от мен звена да постигат растеж. Не обичам ограниченията и се стремя да използвам всяка добра възможност, за да развивам както себе си, така и хората около мен. При това, не забравям да ги окуражавам да развиват качествата си, да ги изслушвам и да чувам какво ми казват. Насърчавам ги да бъдат генератори на добри и смели идеи. За мен всеки в екипа е важен, всеки има неговата роля и тя е ценна.
 
Кога ходите с удоволствие на работа?
Мисля, че почти винаги. Принципно погледнато, удоволствието идва, когато работиш това, което харесваш, с хора, които са вдъхновени заедно да постигате високи резултати; и в компания, която отговаря на ценностите ти. Работни срещи, чести служебни пътувания, в съчетание с обичайния работен ритъм никога не са ми тежали. Може би е така, защото явно съм от щастливите хора, които обичат работата си. А и винаги ме радва, когато оставяме след себе си доволни клиенти, които на свой ред водят при нас други клиенти. Опитваме се да предлагаме на нашите партньори решения, които правят бизнеса им по-лесен и конкурентен. Аз съм един от служителите на банката почти от нейното създаване и мога да кажа, че през цялото това време стремежът ни е бил да залагаме на новите тенденции, а не да вървим по стъпките на нашите конкуренти. И най-важното, ние не предлагаме на клиентите си просто банкова услуга, а дългосрочно партньорство. За тези повече от 30 години разбрахме, че клиентът заслужава равнопоставено отношение от стабилен финансов партньор.
 
Кое би Ви мотивирало да сте лоялен към една компания?
Често за мен казват, че съм от “японския“ тип служители. С Пощенска банка сме заедно от над 30 години, почти колкото с моята съпруга. И това не е случайно, защото най-добрите работодатели създават култура, която не те ограничава, а те стимулира към постигане на високи резултати, към пълноценно професионално развитие, която те вдъхновява да се движиш напред и нагоре. Хората са щастливи, когато са оценени и виждат смисъл от своя труд. Хората са най-важния актив за една компания – от тяхната всеотдайност, мотивация и индивидуален принос зависи много. С убеденост мога да кажа, че нашата банка вече се е наложила като иновативен работодател, който не само променя представите за банкирането, но и за банката като място за работа. Днес сме много далеч от консервативните представи за банковата сфера от по-далечното минало, защото модерната, динамично развиваща се финансова институция, каквато е нашата банка, предлага изключително много възможности за професионално развитие в различни посоки. При създаването на нови продукти и предлагането на иновативни услуги, ние поемаме риск да бъдем пионери и да отговорим на нуждите на клиентите, дори преди те да са ги осъзнали. Това е нашата стратегия, която ни откроява на пазара и ни носи успех и удовлетворение. Клиентите се доверяват на банка, която може да се грижи за всичко, затова предлагаме комплексни и пакетни услуги с добавена стойност – залагаме на one stop shop модел, който ни носи желания успех.
 
Колко важна е за Вас стойността на месечното възнаграждение?
Няма финансист, който да ви каже, че парите не са важни. Трудът и вложените усилия трябва да бъдат адекватно оценени. Компаниите, които държат на ценностите, обикновено имат добри практики при формиране и на възнагражденията. Възнаграждението е един от факторите за удовлетвореност на работното място. Когато служителите са щастливи, те се грижат по-добре за клиентите, а доволните клиенти по принцип са по-лоялни. В чисто личен план, винаги съм инвестирал свободните си средства в недвижими имоти и борсово-търгувани инструменти. В последно време и в класически автомобили. Сега мога да кажа, че и в трите направления резултатите надхвърлят началните ми очаквания. Въпреки това, най-голямото удовлетворение винаги са ми доставяли „инвестициите“ в свободно време – за моето семейство, за моите приятели. Така поне частично се опитвам да компенсирам прекалената на моменти служебна ангажираност и честите ми отсъствия. Друга отлична инвестиция, която определено считам за важна, е тази в образование и допълнителната квалификация. Живеем в материален свят и за всички тези инвестиции са нужни финансови средства. По тази причина е добре да планираме професионалната си ангажираност така, че месечните ни постъпления да отговарят и дори да надхвърлят разходите ни за преки нужди и странични интереси.
 
Трябва ли да сме приятели с колегите си?
Не е задължително, но определено комуникацията е по-лесна в дружеска среда. В нашата институция държим много на индивидуалните качества на всеки колега, но още повече държим на екипният дух. Обикновено си поставяме високи цели, които след това се стремим да надскочим. Това е възможно единствено в режим на “отборна игра“. Всеки от нас, независимо колко е добър индивидуално, е част от голямото семейство на Пощенска банка. Споделяме общи моменти и умеем да се забавляваме заедно по време на годишнините ни и специални събития също толкова добре, колкото и да работим заедно. В този ред на мисли, добрият мениджър е този, който е заобиколен от не по-малко добър екип, с който е изградил не само работни, но и дружески отношения. Всеки, който ме познава добре знае, че за мен добрия баланс е много важен. Безкрайно съм щастлив и благодарен, че в Пощенска банка разполагам с такъв екип.
 
През колко години трябва да сменяме работното си място, за да се развиваме кариерно и кой е най-ясният знак, който ни показва, че е дошло време за промяна?
Кариерното развитие не винаги е свързано със смяна на работното място и аз очевидно аз съм пример за това. Ако намираш достатъчна мотивация да посрещаш всеки нов ден с частица добро настроение, значи си на точното място. Старите хора са казали, че трябва “да гориш“ в това, което правиш. Ако компанията ти дава възможност да се развиваш, да развиваш и нея и да развиваш и екипа около теб – значи си и на правилното място. Гласуваното доверие е много важен фактор, за да се чувстваш добре. Ако не ти е скучно днес и си готов с енергия да посрещнеш утрешния ден – значи не ти е нужна промяна. За мен ключов знак, че е време за промяна, е липсата на желание да отидеш на работа и да се срещнеш с екипа – за радост, след толкова много години, подобно нещо не ми се е случвало.
 

Трябва ли да внимаваме какво пишем в социалните мрежи и как това се отразява на кариерното ни развитие?
Вярвам, че ако някой има желание за изява в социалните мрежи, то трябва да го прави естествено. Мисля, че добре да се държим в тях (и като цяло в интернет пространството) така както се държим и в реалния си живот. И ако си истински лидер, трябва да си достатъчно смел да отстояваш мнението си навсякъде – все пак всеки има своята визия за случващото се. И както във всичко друго, и тук никога не трябва да сме твърде крайни и негативни. Положителното отношение, премерените изказвания, когато има нужда да бъдат споделяни, могат да отворят много врати. Образът, който изграждаме в социалните мрежи, чрез нашите знания, начин на мислене и качества, може да окаже влияние върху кариерното ни развитие.
 
Кой е най-ценният съвет, който сте получавал във Вашата кариера?
Да не толерирам процеси и хора, които не отговарят на личните ми ценности, да държа очите си широко отворени за добрите примери, да приемам с интерес всичко ново около себе си. И на тази база да се усъвършенствам непрекъснато. Защото израстването е път, а не финална дестинация. Защото дори и най-малката постигната цел може да отвори интересни нови хоризонти.
 
А кой е този кариерен съвет, който Вие бихте дали?
Пазарът на труда се променя динамично – променяйте се и вие. Учете максимално от опита около вас. Инвестирайте постоянно в себе си, в собствените знания, това е най-важната житейска сделка. Бих посъветвал младите хора да работят отговорно за хора, които ги оценяват, а като самите те станат ръководители или създадат свой бизнес, да оценяват достойно усилията на работещите за тях. Всеки ден ни поднася нов урок – успехът е в това да го усвоиш бързо. И разбира се, никога да не забравяме, че животът не е само кариера, както и че кариерата не е “просто работа“!