Асен Ягодин: Активите на банковата система ще растат с по 20% годишно

FacebookTwitterLinkedInEmail

Investor.bg, 14.08.2007

 

Кои са конкурентните предимства на Българска пощенска банка?
 
Финансовото посредничество, както знаете, е един от основните сегменти на бизнеса с услуги. Не бих искал да посочвам отделни конкурентни предимства, защото е много по-важно банката да се разглежда като едно цяло – с всички продукти и услуги, които се предоставят на крайните клиенти – фирми и физически лица. Точно този подход ние поставихме на качествено ново ниво преди три години. От този момент нататък експанзията на Пощенска банка се движи от постоянната оптимизация на три основни елемента – добре развита и модерна клонова мрежа, адекватни на пазарното търсене продукти и силно мотивиран и компетентен персонал. Разбира се, успехът ни не би бил същият без подкрепата, която постоянно получаваме от основния ни акционер – Eurobank EFG, най-динамично развиващата се гръцка финансова група през последните години.
 
- Кога ще започнете налагането на търговската марка Евробанк?
 
Плановете на нашите акционери са този процес да започне след официалното вливане на ДЗИ Банк в Пощенска банка, което, както знаете, очакваме да бъде факт до края на настоящата година.
 
- Кога българският кредитополучател ще има възможност да се финансира в японски йени?
 
Личното ми мнение е, че дори да съществува такава възможност, то тя не е най-доброто решение за българския кредитополучател. Редица са причините за това, но най-съществената определено е присъщият валутен риск при този вид финансиране. Японската йена е сред най-волатилните валути, така че е много вероятно очакваните позитиви от ниския лихвен процент по тези кредити да бъдат “изядени” от неблагоприятно движение на валутните курсове. Съветът ми към масовия кредитополучател е да се придържа към кредити в лева или евро, където на практика местните лица не са изложени на валутен риск.
 
- Вашата банка е сред малкото, които финансират до 100% от стойността на имота, повишава ли това рисковете за банката?
 
Тук трябва да поясня, че не финансираме всички сделки на 100%, а само тези, зад които стоят клиенти със стабилни доходи и добре разположени имоти с потенциал за поскъпване. Освен това имаме доста добре изградена система за оценка на риска, която ни позволява да поддържаме проблемните кредити под 1%. Като цяло мисля, че успяхме да намерим най-доброто съотношение между темпа на експанзия в сегмента на ипотечното кредитиране и контрола на риска – факт е, че за последните две години увеличихме пазарния си дял от 5,5% до близо 14% при запазване на рисковия профил на портфейла.
 
- Предвиждате ли банката да създаде агенция за недвижими имоти?
 
На този етап не предвиждаме създаване на специализирана компания за инвестиции в недвижими имоти. Но ние вече присъстваме в този сектор. Както предполагам знаете, Eurobank EFG има дъщерно дружество в страната, EFG Properties Sofia, което е специализирано в предоставянето на специализирани услуги – посредничество, оценки, управление на недвижима собственост и др.
 
Освен това Пощенска банка е сред лидерите на пазара при кредитирането на проекти в сферата на недвижимите имоти. Предвид тази ни стратегическа насоченост създадохме и специализирано звено за инвестиционно банкиране, което с подкрепата на инвестиционната ни банка EFG Telesis – Athens участва активно в реализирането на едни от най-крупните инвестиционни проекти.
 
- Като печелившо ли се оценява придобиването и последващото сливане с ДЗИ Банк?
 
Още е твърде рано да се дава крайна оценка на сделката, но мисля че тя определено ще бъде положителна. Двете банки се допълват в много отношения, което създава възможности за увеличаване обхвата на предлаганите банкови продукти и услуги. Допълнителни ефекти ще дойдат от синергията след сливането – ще бъдем по-ефективни и ще можем да обслужваме очакваното нарастване на бизнеса през следващите години. Ще присъстваме в над 280 локации, което ще увеличи значително възможностите на клиентите да ползват нашите продукти и услуги. Не на последно място е и човешкият фактор, който “наследяваме” от ДЗИ Банк – опитен и мотивиран персонал, който иначе много трудно бихме намерили в тези години на динамично развитие.
 
- С колко процента ще се увеличават активите на банковата система в следващите години и като цяло за следващите 5 г.?
 
Страната се намира в период на бурен икономически растеж, който стимулира финансовото посредничество. Очаквам, че през следващите години активите на банковата система няма да нарастват само поради търсенето на кредити, които вече представляват близо 2/3-ти от активите на банковата система, но и от развитието на други бизнес сегменти. По мое мнение логични и здравословни за икономиката ни биха били темпове на нарастване около 20% годишно.
 
- Реализирахте 21,6 млн. лв. печалба за първото полугодие, кои дейности на банката спомогнаха в най-голяма степен за резултата? Каква част от печалбата ще бъде реинвестирана и в какви направления и каква част ще бъде заделена за дивидент?
 
Цитираната печалба, която всъщност е два пъти по-голяма в сравнение с първото полугодие на 2006 г., е резултат от активната работа на всички бизнес звена, както и на усилията ни за оптимизиране на оперативните разходи на банката. По-важното в случая е, че все по-голяма част от приходите ни са нелихвени, т.е. банката диверсифицира източниците на приход, което допринася за намаляване на зависимостта от промените в лихвените проценти. Относно дивидентната политика – това е въпрос от компетенциите на нашите акционери, но те неведнъж са заявявали, че имат дългосрочни интереси в страната и засега не предвиждат разпределяне на дивиденти.
 
- Ще има ли ограничаване на кредитирането поради повишаването на минималните задължителни резерви по депозитите?
 
Напълно разбираме и се стремим да подпомагаме политиката на Централната банка в това отношение. В края на краищата трябва да бъде намерен баланс между целите на БНБ за запазване на макроикономическата стабилност и нуждите на бързо растящата икономика на страната, която изпитва нужда от инвестиционно и оборотно финансиране. Пощенска банка поддържа засилен диалог с БНБ и спазва всички изисквания на регулатора. От друга страна, ние сме изградили стабилна система за оценка на риска и поддържане на качеството на предоставяните от банката кредити, така че добрите проекти и кредитополучатели ще продължат да бъдат добре дошли в дъщерните банки на Eurobank EFG.
 
- Пощенска банка издава облигации на българския пазар, означава ли това, че не се финансира от банката майка?
 
Стремим се да използваме различни източници на финансиране поради редица причини. Пощенска банка винаги може да разчита на Eurobank EFG и когато и в какъвто размер се налага ползваме тяхната помощ. Издаването на облигации на българския пазар има редица предимства – тези, които сме издали през последните години, са деноминирани единствено в лева и се търгуват на фондовата борса. Посредством тях се постигат най-малко два ефекта – от една страна, подпомагаме ресурсно левовия сегмент, и от друга, способстваме развитието на капиталовия пазар. Второто се радва на значим интерес, тъй като Пощенска банка е стабилна финансова институция и активен играч на този пазар в три роли – емитент, мениджър на емисии и техен вторичен търговец.
 
- Планирате ли създаване на дружества със специална инвестиционна цел за имоти или вземания?
 
Подобни идеи, особено що се касае до секюритизация на вземания, обсъждаме от доста време. Желанието ни е да реализираме един подобен проект в правилния момент, т.е. тогава, когато е налице най-подходящото съотношение между три фактора – критична маса от кредити, развит пазар за подобни инструменти и силен инвеститорски интерес.
 
- Смятате ли че маркетинговите похвати на банките са коректни, например в дописването на ГПР (годишния процент на разходите) с малки букви под базовия лихвен процент?
 
Практика на Пощенска банка и ДЗИ Банк е освен изписването на самото ГПР в рекламите да обяснява и неговото формиране и изчисляване за по-голяма прозрачност пред клиентите. Изписването в никакъв случай не е с дребен шрифт, който да затруднява четивността. Все пак закупуването на медийно пространство е свързано с бюджети и продуктовите кампании имат за цел да комуникират определена продуктова оферта, която е акцентът на рекламата, а ГПР-то е част от неговото ценообразуване.
 
- Доколко повишенията на лихвите от ЕЦБ може да прекратят тенденцията на понижение на лихвите в България?
 
Мисля, че до голяма степен паритетът между двете тенденции вече е намерен. Очакванията на анализаторите са ЕЦБ да повиши основната си лихва най-много още два пъти с по 25 б.т. до нивото от 4.50%, след което да последва период на задържане. В същото време лихвените нива по преобладаващата част от банковите кредити в България са на едни от най-ниските нива не само в региона на Югоизточна Европа, но и спрямо някои от старите членки на ЕС. Мисля, че оттук нататък добрата новина за ползвателите на банкови кредити ще бъде задържането на лихвените нива на сегашните стойности и това, че се очаква отсега нататък тяхното движение да следва същата посока като лихвите на ЕЦБ.
 
- Според търговския регистър в капитала на БПБ има значителни миноритарни участия, планирате ли изкупуването им? Планирате ли листване на БФБ-София с цел улесняване на търговията между миноритарните акционери и рекламен ефект за банката?
 
В капитала на БПБ съществува само едно миноритарно участие и Eurobank EFG е в преговори за придобиването на тези акции. Що се касае до настоящите акционери на ДЗИ Банк, техният брой може да изглежда значителен, но техният дял е под 0.1% от капитала на ДЗИ Банк. Няма конкретно решение за изкупуването на тези дялове, но личното ми мнение е, че търговото предложение на мажоритарния акционер остава отворено към всички, които биха искали да продадат своите акции на тази цена.
 
- Вие сте едни от най-големите посредници на БФБ-София, предвиждате ли създаването на взаимни фондове и консултация на ваши кредитополучатели при листване на БФБ-София?
 
До края на годината планираме да бъдат предложени първите 21 взаимни фонда, управлявани от Eurobank EFG, покриващи целия рисков профил – от консервативни фондове с постигана доходност малко над тази по стандартни депозити до високодоходните фондове в акции, които биха носили на инвеститорите доходност над 20% – 30% годишно. Що се касае до консултирането на клиенти при листване на борсата, това е дейност, която и към момента активно предлагаме посредством звеното ни за инвестиционно банкиране и вече имаме няколко успешно реализирани проекти. Тази дейност ще придобива все по-голямо значение за нас, поради това взехме решение да я отделим в отделна специализирана компания. Компанията вече е регистрирана и скоро ще започна да предлага услуги в сферата на брокерските услуги и инвестиционното банкиране.
 
- Имайки пряк поглед върху бизнеса на корпоративните си клиенти, оптимист ли сте за бъдещето на българската индустрия?
 
Определено да, стига българските предприемачи да съумеят да се пренастроят към спецификите на свободния европейски пазар. Бързото обновяване на производствените мощности, оптимизирането на разходите, инвестирането в човешкия фактор са сред приоритетите на българския бизнес, ако желае да бъде ефективен в силно конкурентната среда на Европейския съюз. Свидетели сме на много положителни примери в тази насока. Още по-радостен е фактът, че много интернационални компании инвестират в българската индустрия, която увеличава своят дял в брутния вътрешен продукт на страната и осигурява работни места и инвестиции.
 
От своя страна, банките ще продължат да оказват решаваща подкрепа при консултиране и финансирането на инвестиционните проекти. В това отношение бизнесът може да разчита, че в лицето на българските банки ще намери надежден партньор, способен да предоставя услуги на международно ниво.
 
- Според вас преодоляно ли е недоверието в банковата система от кризата през 1996-97 г. и има ли много пари “под дюшеците”?
 
Категорично да. Депозитите на граждани са нараснали през последната година с над 25%, достигайки 16 млрд. лв. Повече от половината от тези пари са вложени в срочни депозити, което показва, че гражданите имат все по-голямо доверие в банковата система. Личното ми мнение, е че вече “парите по дюшеците” са по-скоро мит, а не реалност – те отдавана или са влезли в системата или са незначителна част от спестяванията на населението.
 
- В какъв размер е инвестиционния портфейл на банката от дялови ценни книжа?
 
Българска Пощенска Банка традиционно е сред най-предпочитаните инвестиционни посредници на фондовата ни борса. Спрямо показателя оборот почти всеки месец сме сред топ 5, а по брой сделки на борсата и брой активни клиенти на системата COBOS убедително водим класацията сред банките посредници. Институцията има и обособен отдел, зает единствено с управлението на портфейла от акции на банката на родната борса. Ние също така сме една от малкото банки на пазара, предложила за свои и външни инвеститори възможността да се възползват от набиращите все по-голяма популярност репо-сделки, като през последните два месеца отбелязваме и най-динамичен ръст като пазарен дял в този нов сегмент. Наред с това, за последните три години БПБ успешно е пласирала 4 облигационни емисии на стойност над 130 млн лева.
 
- Има ли райони от страната и/или типове имоти, срещу обезпечение на които вече избягвате да кредитирате, като например кредитирате ли в Слънчев бряг, Банско и др.?
 
Да, ние сме доста консервативни и рестриктивни при финансиране на някои райони, както и на определени сектори. Въпреки това, всеки случай е много индивидуален и зависи от конкретния клиент. Служителят по кредитиране определя конкретната ситуация и предлага решение според случая.
 
Визитка: Асен Ягодин е изпълнителен директор на Българска пощенска банка (БПБ) и ДЗИ Банк. Завършил е УНСС, като има и МBA от Американския университет в България. Работи в Пощенска банка от 1993 г., където заема различни позиции, през 2001 г. става член на Управителния съвет, а през 2004 – и изпълнителен директор. От 2007 е член на УС и изпълнителен директор и на ДЗИ Банк. Член е на Асоциацията на банките в България. С него разговаряме за развитието на двете финансови институции и за банковия пазар като цяло.