“Когато говорим за бъдещето на ритейла, предно място заема една единствена дума – промяната. Тя е единствената сигурна и неизбежна величина на изключително динамичния пазар, където всички ние работим. А синоним на промяната в последните няколко години е изкуственият интелект (AI), който е в центъра на основните иновативни тенденции“. Това посочи Ангел Матеев, изпълнителен директор Банкиране на дребно и член на Управителния съвет на Пощенска банка, при участието си в конференцията за електронна търговия и търговия на дребно Ecommerce and Retail Summit. Форумът събра световно признати експерти и лидери на компании от България и региона, които споделиха визии и разбирания за успешни стратегии за бъдещето, фокусирани върху повишаване на уменията в областта на технологиите и изкуствения интелект.
“AI ни предоставя множество възможности. Ние, от бизнеса, поставяме в центъра на всичко Негово Величество клиента. AI ни позволява да постигнем най-високото ниво на персонализация на офертите за клиентите, както и да въведем редица иновации и бързина в структурирането на нови продукти и услуги. От друга страна, можем да използваме възможностите на изкуствения интелект за развитието на нашите рискови модели или за подобрения в областта на кибер сигурността“, обясни Матеев пред гостите на форума.
Той изтъкна, че в световен мащаб, двете индустрии, които инвестират огромни средства в AI, са банките и големите търговски вериги и че се очаква удвояването на вложените ресурси до 2027 г. “Според проучване на McKinsey добавената стойност на AI за индустрията ще е между 200 и 340 милиарда долара годишно. Ако има показател, който ще определи разликата между отличните и другите компании, то това ще бъде как те се възползват от AI, категоричен бе Ангел Матеев.
Той акцентира, че големите търговски вериги могат да се възползват от възможностите на изкуствения интелект в три основни посоки. “Това е онлайн бизнесът, който води до по-добра персонализация, препоръки и отлично клиентско изживяване, което е ключово. На второ място е офлайн частта от търговията, тъй като за големите вериги е съществено да имат оптимизирани складови наличности, мърчандайзинг и ефективни вериги на доставки. Третата посока е привличане на нови клиенти, откриване на нови ниши и инструменти за пазарно влияние“, заяви той.
“Ние, банките, обработваме огромни количества бази данни, което ни позволява да предоставяме най-високото ниво на персонализирани оферти. Развиваме и чатбот технологиите, които използваме не само в обслужване на клиентите ни, но дори в подбора на човешки ресурси и успешно кариерно развитие“, каза още той.
“Изкуственият интелект не може и не трябва да е самоцел. Ключовото послание е необходимостта от ясни стратегически цели и използването му за инструмент за тяхното постигане. Клиентите винаги ще търсят личното отношение и затова техните нужди са в основата на всяка успешна стратегия“, обърна се към аудиторията в залата Ангел Матеев.
“Всеки медал има две страни и при изкуствения интелект, освен многото възможности, съществуват и рискове. В дигитална среда вече може да се пресъздаде образ, глас, и дори биологична идентичност. Затова трябва да сме изключително внимателни с рисковете в тази област“, каза още Матеев.
В презентацията си той изтъкна, че управлението на дигиталните процеси в дадена организация следва да започне винаги с ефективна стратегия, изградена върху няколко компонента – планиране, тестване, избор, оценка и скалиране на мащаба.
“Затова и ние, в Пощенска банка имаме ясна дигитална стратегия, която развиваме от много години. Първите ни machine learning модели бяха създадени преди 8-9 години и непрекъснато ги надграждаме, фокусирани върху основната ни цел да сегментираме клиентите си, да разберем техните нужди и да предложим персонални решения за всеки един от тях. Към днешна дата този успешен подход допринася за впечатляващите над 30% от новия бизнес на Банката“, заяви Ангел Матеев.
Специално внимание Ангел Матеев обърна върху успехите на представляваната от него финансова институция, в сектора на кредитните карти. “Пощенска банка е лидер на пазара с над 40% пазарен дял на балансите по кредитни карти на клиентите. Тенденцията е една и много ясна – за нарастване на онлайн плащанията и безкасовите плащания въобще. Онлайн покупките с кредитни карти на банката са нараснали с 40% на годишна база, като все по-широко се използва дигиталния портфейл One Wallet by Postbank.
“Горди сме и с представянето на EVA – чатбот решението на Банката. Тя успешно покрива комуникация по над 650 теми и може да отговори на 20 000 въпроса, като се усъвършенства непрекъснато. Владее български и английски и има функция за чат на живо, а до края на този месец клиентите ще могат да чуят и гласа й“, каза Ангел Матеев.
“Изключително се радваме и на развитието на новия ни бранд Лични финанси by Postbank – иноватор в бранша, който предлага дигитални решения на своите клиенти чрез потребителски кредити от ново поколение в партньорство с екосистема от големи търговски вериги. Щастливи сме и с посланика на бранда – топ-тенисиста Григор Димитров“, допълни Матеев.
Участието си той завърши, като увери стотиците гости на форума, че Пощенска банка ще заложи на развитието на Beyond banking стратегия, която ще бъде уникална за пазара концепция, която ще съчетава палитра от нетрадиционни за банките услуги, предоставяйки съвсем различно преживяване, изцяло ориентирано в полза за клиента.
“Промяната е неизбежна и трябва да вървим по пътя заедно“, заключи Ангел Матеев в края.