Ангел Матеев, Пощенска банка: Дигитализацията на търговията ще отвори врати за нови дигитални финансови продукти

FacebookTwitterLinkedInEmail

 
Пандемията даде силен тласък на онлайн търговията, но също и на развитието на технологични решения във финансовия сектор. Какво още предстои като тенденция – нови дигитални решения за потребителите и дребните търговци?
Последните години, изпълнени с различни предизвикателства, несъмнено имаха ефекта на катализатор и форсираха процесите на дигитализация във всички области, като онлайн търговията и дигитализацията в банковият сектор се развиха с много висока скорост. Динамичното развитие на финансовите и технологични иновации е с фокус изцяло върху клиентското удовлетворение и бързия, лесен и удобен достъп до банкиране.
Една от последните тенденции, които бележат развитието на сектора, са незабавните плащания – отлично 24/7 решение, което напълно отговаря на потребителските очаквания “всичко да се случва веднага“.
В онлайн търговията очакванията са, че методът “click to pay“ ще се използва все по-широко от потребителите.
Дребните търговци ще предлагат много по-лесно на клиентите възможност за безкасови плащания, възползвайки се от новите умни решения като софтуерните ПОС терминали, които превръщат смарт телефона в устройство за разплащане.
 

В каква степен банките са склонни да инвестират в такива решения предвид факта, че България си остава кешова държава?
Банковата система инвестира много сериозни суми в дигитализация, дигиталните решения са важна част не само от бъдещето, но и от нашето настояще.
Ние, в Пощенска банка, поставихме преди много години иновациите и дигитализацията в центъра на нашата стратегия, за да предложим отлично клиентско изживяване.
 

Каква смарт банкова услуга очаквате да се развие много в близките години?
В близките години виждаме продължаващо интегриране на технологии, основани на изкуствен интелект, в ежедневните банкови операции. Това включва много по-висока персонализация на предложенията и услугите към клиентите, иновации и продуктово разнообразие в каналите за продажби, подобрена защита срещу кибер заплахи, автоматизация на процесите.
Банките, които ползват новите технологии и AI, ще бъдат много по-конкурентоспособни и ще развиват по-успешен бизнес. Силата на този тип иновации е във възможността да се комбинират със знанията на човека и да се приложат в изключително широк мащаб.
 

Може ли да се очаква традиционните банки активно да развиват допълнително продукти като улеснен незабавен превод на пари между потребители от мобилно устройство – като по телефонен номер или апликации подобно на тези на финтех компаниите?
Банките постоянно инвестират в нови платежни технологии, чиято цел е да улеснят максимално клиентите и да им спестят време. Дигиталният портфейл ONE Wallet by Postbank е едно от решенията, които банката предлага на своите клиенти в отговор на техните очаквания за бързи и лесни разплащания. Статистиката доказва, че интересът към ONE Wallet нараства непрекъснато, като през 2023 г. отчитаме почти двоен ръст на трансакциите с дигитализирани карти в мобилния портфейл в сравнение с 2022 г. През 2023 година Пощенска банка добави нови и атрактивни функционалности в иновативната си мобилна апликация, а едно от големите предимства на ONE Wallet е, че той може да бъде използван и от потребители, които не са клиенти на банката.
 

Може ли в България да се очаква големите търговци да развият свои банкови продукти подобно в други държави – като банкови карти или услуги от типа Buy now, pay later?
Нашите очаквания са пазарът да продължи да се развива много динамично.
С все по-широкото използване на решения, основани на изкуствен интелект, ще даде възможност основните играчи да предлагат все по-добри онлайн и офлайн решения, които ще достигат по-бързо и мащабно до клиентите.
Дигитализацията на търговията ще отвори врати за нови дигитални финансови продукти. Все повече покупки се извършват онлайн, което ще стимулира търсенето на гъвкави опции за плащане.
Затова и нашият стремеж е да работим постоянно в посока процесът на кредитиране да бъде толкова лесен, колкото е едно плащане.
Клиентите търсят отлично клиентско изживяване, предоставяно от доверени партньори, каквито, без съмнение, са банките.
Затова съм оптимистично настроен за бъдещето на пазара на банкови продукти в България. Очаквам да видим по-голям избор, по-конкурентни цени и по-иновативни продукти, което ще са от полза за българските потребители.