Румен Радушев: Екипът е по-важен от изкуствения интелект за успеха на една организация

FacebookTwitterLinkedInEmail

 
“Естественият интелект е много по-важен от изкуствения, защото ти е нужно не само технологичното решение, но и екип, който да го развие”, заяви Румен Радушев, мениджър сектор “Банкиране на дребно” в Пощенска банка, по време на участието си в престижния форум “Иновации”. В дискусията на тема “Бъдещето на изкуствения интелект във финансовия сектор” бяха споделени различни гледни точки за ролята на AI, предимствата и рисковете на технологията.
 
Румен Радушев разказа, че в Пощенска банка AI се развива в различни звена, като целта е да предложим добавена стойност на клиентите и организацията. Той даде пример с първия банков чатбот EVA, който банката създава през 2019 г. в помощ на клиентите при обединението с банка Пиреос. Пет години по-късно EVA продължава да се развива и да обслужва хиляди клиенти, които могат да общуват с нея във всички канали на банката. ЕVA e дигитален асистент, който се самообучава непрекъснато, отговаря за 0,1 секунда и покрива комуникация по над 650 теми, като поема трафика на 5-има служители.
 
Другото технологично решение, което банката използва успешно е IDA – дигитален съветник, който помага на консултантите да обслужат по-добре клиентите. Приложението обработва в реално време цялата информация от клиентския профил и синтезира най-добрата персонална оферта.
Румен Радушев коментира, че макар и да изглеждат консервативни, банките са гъвкави и имат свободата да експериментират с най-съвременните технологии и да си партнират с финтех компании, за да предоставят максимална стойност за организацията и клиентите.
 
Широко дискутирана по време на панела беше и темата за отговорността и рисковете, които съществуват при вземането на грешно решение, базирано на AI. Според участниците във форума именно етичният аспект на технологията и приложението й ще бъдат във фокуса на дискусиите през следващите години. Румен Радушев посочи, че в Пощенска банка решенията за отпускането на кредити следват ясни алгоритми, базирани на конкретни модели, които отчитат всички възможни рискове. Той подчерта, че банките са институции, които разполагат с огромни бази данни, а обработката на подобни масиви е огромно предизвикателство, което също заслужава специално внимание.