В София се състоя петото издание на ежегодната конференция за автоматизация и дигитализация на бизнес процесите, което тази година беше с тема: “Автоматизацията и изкуственият интелект: Пътят към бизнеса с перспективи“. Събитието събра водещи специалисти и експерти от различни публични и частни организации и на него бяха представени примери от реални проекти за това, как новите технологии могат да донесат ефективност в дейността им.
Белян Белчев, директор на управление “Кредитна администрация“ в Пощенска банка, коментира предизвикателствата и възможностите на автоматизацията, използването на изкуствен интелект и съвременните технологии, като сподели своята дългогодишна практика в автоматизацията на бизнес процеси.
Той представи опита на Пощенска банка във внедряване на автоматизация, софтуерна роботизация и изкуствен интелект, като засегна аспекти не само в технологичните предизвикателства, но и организационно-психологическите подходи в хода на съответните проекти. “В началото не беше водещ толкова страхът, а по-скоро непознаването на технологиите и недоверието как биха работили и доколко биха били полезни. В процеса на работа ние дадохме възможност на няколко отдела тестово първи да въведат този софтуер и след това те се превърнаха в най-добрия защитник на нововъведенията. Резултатът беше, че все повече отдели и структури проявиха интерес към автоматизация и оптимизация на процесите“, посочи Белчев по време на конференцията.
Той отбеляза, че в Пощенска банка именно от управление “Кредитна администрация“ са стартирали тези процеси и изрази задоволство, че много сектори са подели инициативата за имплементиране на роботизиран софтуер. “Автоматизацията освободи човешки ресурс, който ние пренасочихме от изпълнението на обемни повтарящи се дейности, към далеч по-творчески. Удовлетвореността сред служителите се увеличи, а мениджърите ръководят структурите си по-успешно“, сподели пред участниците Белян Белчев.
Той акцентира, че реалният ефект идва от видимостта. “Когато колегите видят, че ако дадена задача отнема четири часа на шестима души, а роботът я свършва за половин час, то убедеността им е факт, защото могат да се съсредоточат върху далеч по-ключови задачи от ежедневието си“, каза още той.
Участниците обсъдиха редица ключови теми за практическите приложения на автоматизацията на рутинни задачи и комбинирането й с възможностите на изкуствения интелект, както и нови технологии и платформи, които променят начина, по който работим. Белян Белчев посочи, че банките са обект на постоянни регулации, особено що се отнася до използването на данни, опазването на тайни и чувствителна информация, затова са предпазливи в използването на изкуствен интелект. “Съсредоточени сме в някои дейности в бек-офиса и сме уверени в способностите на изкуствения интелект да чете информация по-добре от наличните в момента инструменти, най-вече в изготвяне на темплейти, разчитане на шрифтове“, допълни Белчев.
Той сподели, че комбинацията от използването на роботизиран софтуер и генеративен изкуствен интелект има потенциал да доведе до много добър видим краен резултат. Белян Белчев онагледи думите си с пример, че “роботът може да подбере определена, дефинирана от потребител информация, след което я подава към изкуствения интелект, той от своя страна я обработва и дава решение, което отново роботът взема и разпраща по системите“.
Белян Белчев и участниците споделиха мнение, че последните няколко години в банковия сектор са били много значими откъм интензитет в увеличението на обема работа. “Най-силната енергия за промените трябва да идва от самите служители, които пряко участват в процесите. Важно е те да осъзнаят, че всичко, което правят може да се промени като елиминират ненужните части от процесите. Ключов подход е, както в Пощенска банка, мениджмънтът да стимулира и осигурява свобода на мнение, за да могат служителите да се включат с идеи как нещо да бъде подобрено“, заключи Белчев.
Общата констатация на участниците беше, че с годините доверието на служителите се е увеличило и те са се превърнали в основен източник на идеи за автоматизация в техните организации, като компаниите са получили допълнителна полза от повишената мотивация на служителите и от факта, че самите служители са били в основата на модернизацията и развитието им.
Бъдещето на бизнеса и администрацията е свързано с иновациите и автоматизацията, а организациите, които се адаптират към тези промени, ще бъдат водещи на пазара.